اخبار

مدیر ارشد Krauss Maffei در K2019 : ما به بازیافت ارزشمند در طراحی ماشین آلات آینده خود معتقدیم

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار/ ایران پلیمر  مصاحبه زیر از سری مصاحبه‌های انجام شده در حاشیه نمایشگاه K درباره اقتصاد چرخشی است که با دکتر Michael Ruf مدیر ارشد عملیات  شرکت Krauss Maffei انجام شده است. 

شرکت Kraus Maffei  به عنوان یک شرکت تولیدکننده ماشین‌آلات چگونه در اقتصاد چرخشی مشارکت می‌کند؟
کسب‌وکار ما روزانه حول این محور می‌چرخد که پلاستیک‌ها را وارد چرخه بازیافت مواد کنیم و یا آن‌ها را همان‌جایی که هستند نگه داریم و به این ترتیب در جلوگیری از تولید ضایعات پلاستیک مشارکت می‌کنیم. ما خودمان را شرکتی می‌بینیم که می‌تواند به بهبود تاثیرات حاصل از مشکلات ضایعات کمک کند. ما دهه‌هاست که در این حوزه پژوهش کرده‌ایم و در حال توسعه راه‌حل‌های بازیافت هستیم. ما راه‌حل recyclate را در نمایشگاه K2019 در معرض دید عموم قرار دادیم تا نشان دهیم مواد بازیافتی چگونه می‌توانند به مواد ارزشمند تبدیل شده و دوباره مورد استفاده قرار گیرند. ما به این فرایند بازیافت ارزشمند  می‌گوییم. 

این فرایند چگونه کار می‌کند؟
اصل پایه در فرایند بازیافتِ ارزشمند این است که مواد پلاستیکی بازیافتی را به محصولاتی با ارزش بالاتر تبدیل کنیم. برای نمونه مواد افزودنی‌ مانند آروماتیک‌ها را می‌توان در حین اکستروژن اضافه کرد. همچنین می‌توانیم موادی را استخراج کنیم. ما می‌توانیم ماده بازیافتی که الزاما خوش‌بو نیستند را به چیزی تبدیل کنیم که بویی مشابه مواد معمولی داشته باشند. در نمایشگاه K2019 چگونگی ساخت اسفنج برای تزئیات خودرو را به این شیوه نمایش خواهیم داد. 

آیا مشتریان خواستار این نوع راهکارها هستند؟
آن‌طور که ما متوجه شدیم حتی تقاضای بیشتری نیز وجود دارد. تا به امروز عموما محصولات پست‌تری از مواد بازیافتی تهیه می‌شد اما به منظور گسترش استفاده از مواد بازیافتی در گروه محصول‌های مختلف، لازم است که کیفیت مناسبی داشته باشند. 

آیا بازیافت ارزشمند یک فرایند پرهزینه است؟
این فرایند، یک فرایند با فناوری بالاست و طبیعتا بدون هزینه نیست. اما ما به این فرایند نیاز داریم تا بتوانیم حجم زیادی از پلاستیک‌هایی که دور انداخته شدند را مدیریت کنیم. در نهایت الزامات سیاسی نیز برای افزایش سهم استفاده از مواد بازیافتی و یا ارتقای قابلیت بازیافت وجود دارد، که البته ما به این خاطر قدردان هستیم.

آیا لزومی برای تبیین قوانین جهت پیاده‌سازی اقتصاد چرخشی می‌بینید؟
قوانین یک‌طرفه هستند. سیاست‌ها، قیمت بازیافت را تعیین می‌کنند و قدم به قدم آن را افزایش می‌دهند. این مسئله سبب ایجاد فشار می‌شود. اما یک راه دیگر هم وجود دارد و آن این است که بر ارزش پلاستیک‌ها و همچنین ضایعات پلاستیک‌ها تاکید کنیم. این مسئله در موقعیت‌هایی خاص پاسخگوست. مثلا یک بطری خالی PET به این ترتیب ارزشمند می‌شود. در برخی از کشورها حتی گاهی بطری خالی از محتوای آن ارزشمندتر است. در چنین حالتی، این بطری‌ها گردآوری می‌شوند و سامانه‌های گردآوری توسط اقدامات سیاسی معرفی می‌شوند. 

در آلمان، همین حالا نیز سامانه‌های گردآوری و بازیافت داریم؛ اما در جاهای دیگر خیر. برای کشوری مانند چین، کشوری که شرکت ChemChina از سهام‌داران اصلی شما در آن واقع شده، این مسئله چگونه است؟
چین پرجمعیت‌ترین کشور در دنیا به لحاظ نسبت جمعیت به مساحت است. تلاش‌های انجام شده در راستای نگهداری از محیط زیست و اقتصاد چرخشی به صورت واضح رو به افزایش است. در چین یک سامانه جمع‌آوری رسمی در نیمه سال جاری آغاز به کار کرده است. آن‌ها قطعا درباره لزوم یک اقتصاد پایدار بسیار شفاف عمل می‌کنند. شرکت ChemChina به صورت گسترده در حوزه بررسی راهکارها فعال است. ما همچنین بر روی پروژه‌هایی با هم مشارکت می‌کنیم و تجربیات و تخصص خود را در اختیار آن‌ها قرار می‌دهیم. 

شما به عنوان شرکت Krauss Maffei چه اقداماتی می‌توانید انجام دهید؟
ما می‌توانیم دقیقا همان ماشین‌آلاتی را تامین کنیم که محصولات جدید را از پلاستیک‌های گردآوری شده تولید می‌کنند. همچنین فناوری را دقیقا مبتنی بر نیازمندی‌های بازار تولید می‌کنیم و به این ترتیب اقتصاد چرخشی را تسهیل می‌کنیم. این ماشین‌آلات نباید در ابعاد و اندازه محصولات ویژه ما پیچیدگی داشته باشند اما قطعا باید به همان اندازه اثربخش باشند و این همان چیزی است که در چین می‎فروشیم و تولید می‌کنیم و می‌توانیم به خوبی در بازارهای دیگری مانند آسیای جنوب شرقی یا امریکای جنوبی نیز آن را بفروشیم. 

چه قدر به سامانه‌های تولید در اقتصاد چرخشی کمک می‌کنید؟
ما مهارت‌های اکستروژن، قالب‌گیری تزریقی و راهکارهای دیجیتال و خدمات جدید بخش خود را تحت اقتصاد چرخشی در اختیار این شرکت‌ها قرار می‌دهیم. این به آن معناست که کل چرخه می‌تواند به صورت دیجیتال دنبال شود؛ برای نمونه برای ثبت دمای مذاب، چاپ و سرعت ماردون در طول اکستروژن. بنابراین ما کلیت کنترل کیفی و به صورت همزمان کارآمدی را ارتقا می‌دهیم. 

از دیدگاه شما، بهترین استدلال برای اقتصاد چرخشی پلاستیک‌ها چیست؟
پاسخگو بودن. ما به عنوان یک شرکت امیدواریم که بتوانیم سهمی در اقتصاد چرخشی داشته باشیم و می‌توانیم این کار را انجام دهیم. ما با دانش فنی خود به تولیدکنندگان کمک می‌کنیم که مثلا مواد بازیافتی باکیفیتی داشته باشند، و پلاستیک‌های مهمی که در فناوری‌های پزشکی یا بخش غذایی مورد استفاده قرار می‌گیرد را تولید کنند. دلیل درگیر شدن ما در چنین فرایندی این است که معتقدیم به این ترتیب سهمی در حذف ریشه‌های این معضل جهانی خواهیم داشت. 
این گفت و گوها توسط VDMA تهیه و منتشر شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا