اخبار

محمد یوسفی، کارشناس ستادفناوری نانو: ستاد نانو و تسهیلاتی که ارایه می‌دهد

بسپار می نویسد، ستاد فناوری نانو به 17 حوزه تقسیم شده است. هر حوزه یک کارشناس مرتبط دارد که مسئولیت توسعه نانو در آن صنعت به عهده کارشناس مربوطه آن حوزه است تا بتواند نانو را در آن صنعت توسعه دهد. ستاد فناوری نانو زیرنظر معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری است. این ستاد از سال 1384 فعالیت خود را با دو سند ده ساله یکی در سال 84 و دیگری در سال 94 آغاز کرده است. براساس سند اول بیشتر فعالیت ما ترویج نانو و نیم‌نگاهی به صنعت بود. براساس سند ده ساله دوم که سال 94 به اجرا در آمد، بیشتر تمرکز ما روی صنعت بوده تا بتوانیم صنعت کشور را در حوزه‌های مختلف بیشتر با نانو پیوند دهیم و بتوانیم با کمک صنایع بزرگ بحث توسعه بازار را محقق کنیم. در بعضی مواقع یک شرکت نیاز دارد تا تحت حمایت ستاد، تسهیل‌گری ای شامل حالش شود و از سازمانی برای آنها تأییدیه گرفته شود که یکی از مسئولیت‌های ما است و ما این‌کار را انجام می دهیم. از دیگر مسئولیت‌های ما تهیه گزارش‌های خاص و ارائه انواع تسهیلات به صنایع است. ما در ستاد نانو حدود 9 کارگروه داریم که هرکدام وظایف خاص خود را دارند؛ کارگروه ترویج، کارگروه سیاستگذاری، کارگروه توسعه فناوری، کارگروه صنعت و بازار، کارگروه تجاری‌سازی، کارگروه ایمنی، کارگروه بین‌الملل و کارگروه استاندارسازی که هرکدام تجاری‌سازی و توسعه بازار را با توجه به محصولشان انجام می‌دهند.

اگر به موارد استفاده نانو نگاه کنیم متوجه خواهیم شد که در صنایع زیادی کاربرد دارند به‌خصوص در بخش ساختمان که در کشور ما بخش اعظمی از افراد فعال به‌نوعی درگیر این صنعت هستند. در واقع ظرفیت و پتانسیل نانوذرات در بخش عمران و شهرسازی بسیار بالاست که یکی از کارهای ما این‌است که این ظرفیت‌ها و پتانسیل‌ها را به این صنعت معرفی کنیم یعنی خواه‌ناخواه این بحث بازار و حجم درآمد ما برای صنعت جذاب است و اگر بدانند که در صورت سرمایه‌گذاری در حوزه نانو چقدر در توسعه بازار  مؤثر خواهند بود، خودشان علاقمند به ورود در این حوزه می شوند و این کاراولیه ما است. بحث تسهیل‌گری بین سازمان‌های مختلف برای شرکت‌هایی که در حوزه نانو فعالیت دارند از دیگر وظایف ما است. بیش از 100 شرکت را تحت حمایت داریم، با بیش از 360 محصول که این محصولات را تجاری کرده‌ایم. حدود 23 شرکت صنعتی در حوزه ساختمان با بیش از 31 محصول با تأییدیه از ستاد نانو که چند شرکت بزرگ در این نمایشگاه تحت حمایت ما حضور دارند؛ شرکت آبتوس، رنگ و رزین الوان، لوله وحید، بسپارسازان ایرانیان در زمینه پوشش‌های تزئینی،ماژول، بساپلیمر.

ما در کنار ترویج، معرفی پتانسیل‌ها و تسهیل‌گری‌ای که انجام شده توانسته‌ایم خداروشکر به نقطه‌ای برسیم که تعداد زیادی شرکت با ما همکاری خود را آغاز کنند و علاوه‌بر بازار داخلی بتوانند محصولاتشان را هم صادر کنند. در حالی که بخش بزرگی از درآمد این شرکت‌ها از بخش صادرات تأمین می‌شود. صادرات چنین محصولاتی به کشورهایی مانند هند، رومانی و حتی برزیل انجام شده است و در حوزه‌های دیگر غیرساخت‌و‌ساز به کشورهایی مثل کره، اندونزی و کشورهای منطقه نیز صادرات محصولات مختلف را در پرونده چنین شرکت‌هایی داشتیم.

نگاهی به مشکلات صنعت ساخت‌و‌ساز

در بحث ساخت‌و ‌ساز باید نگاهی به مشکلات موجود در این حوزه داشته باشیم. یکی از مشکلات در این صنعت پایین بودن نرخ نفوذ فناوری در این حوزه است که هنوز همان صنعت قدیمی و سنتی است و حساسیت به قیمت بالا در آن وجود دارد. یعنی ممکن است که شما محصول خوب را ارائه دهید ولی اگر افزایش قیمت ناچیزی هم داشته باشد نمی‌تواند ایجاد تقاضا در آن حوزه کند. به‌همین دلیل ما سعی بر این داریم تا علاوه بر افزایش کیفیت محصولات، توجیه اقتصادی آن را نیز درنظر داشته باشیم البته با توجه به اثراتی که بر روی کار شما می‌گذارد.

صنعت برای پایدار ماندن مجبور به حرکت به‌سمت تکنولوژی و نوآوری است. متاسفانه درحال‌حاضر با توجه به کاهش ظرفیت ساخت‌و‌ساز در کشور متاسفانه شرکت‌ها توان صادرات هم ندارند، چون تنها راه ماندن در این وضعیت صادرات است. بالاخره بازار داخلی محدود شده، پس باید راه به‌سوی بازارهای خارجی و تولید محصول با توجه به نیاز بازارهای خارجی گشود. ما این را به‌فال نیک می‌گیریم چون شرکت‌ها مجبور هستند که برای صادرات هم که شده به سمت تولید با کیفیت بالاتر و افزودن محصول جدید به سبد کالای محصولاتشان بروند.

یکی از بزرگ‌ترین مشکلات در صنعت ساختمان این است که برند وجود ندارد، ما در هیچ حوزه‌ای برند جهانی نداریم، تا در قالب یک برند بیاییم و محصولمان را ارایه و صادر کنیم. در زمینه رنگ و رزین شرکت‌های توانایی داریم  اما هیچ کدامشان در قالب یک برند مشترک صادرات ندارند. در همین نمایشگاه شرکت‌های ترکیه‌ای با یک برند که در مجامع بین‌المللی شناخته شده است، حضور دارند و این در شناساندن محصول و شرکت بسیار اهمیت دارد. شرکت‌های خارجی هم بازار ایران را رصد می‌کنند و بازاریاب‌های آنها بازار ایران را می‌سنجند تا ببینند چه نوع محصولی را در اینجا develop کنند و چه تقاضایی از جانب مردم وجود دارد.

نوآوری‌های موجود در این صنعت


(ادامه  دارد …)

متن کامل این مصاحبه را در شماره 180ام ماهنامه بسپار که در شهریورماه منتشر شده است بخوانید. 

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های 02177523553 و 02177533158 داخلی 3 سرکارخانم ارشاد تماس بگیرید. امکان اشتراک آنلاین بر روی صفحه اصلی همین سایت وجود دارد



نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا