اخبار

محققان کشور لوله‌های تنفسی PVC با کاهش خطر تاشدن در بدن تولید کردند

بسپار می نویسد، پژوهشگران به تازگی لوله‌های تنفسی را برای باز کردن مسیر تنفسی بیماران ارایه کردند که حتی امکان تهویه هوا از ریه‌ها پس از خم شدن را بوجود می‌آورد.

دکتر احسان‌الله قربانیان در گفت‌وگو با ایسنا، اکسیژن را مهمترین ماده برای ادامه حیات جانداران دانست و گفت: انسان بدون اکسیژن تنها برای چند دقیقه زنده می‌ماند از این رو زمانی که فردی قادر به تنفس نباشد با قرار دادن لوله‌ای در مسیر تنفسی وی، امکان نفس کشیدن برای فرد فراهم می‌شود.

وی با بیان اینکه برقراری راه هوایی مطمئن از اولویت‌های برخورد با بیماران در اورژانس‌ها و بیماران تحت بیهوشی است، ادامه داد: در روش‌های موجود برای باز کردن مسیر هوایی افراد از لوله‌های فنردار استفاده می‌شود که در صورت حرکت دادن و جابه‌جایی مختصر سر و یا گاز گرفتن لوله از سوی بیمار، این لوله دچار تاخوردگی می‌شود که در این صورت در تنفس فرد اختلال ایجاد خواهد ‌شد.  

قربانیان، با تاکید بر این که برای جلوگیری از گاز گرفتن، ابزارهای اضافی ارائه شده است، اضافه کرد: این ابزار اضافی مانع از دسترسی پزشک به این لوله خواهد شد.

این محقق با بیان این که دو دهه خلاء در طراحی نوین این لوله‌ها احساس می‌شد، یادآور شد: بر این اساس مطالعاتی با عنوان طراحی و ساخت «لوله تراشه کافدار کیپ نشدنی با برجستگی و سیار مارپیچ داخلی» اجرایی کردیم. بر روی جدار لوله شیارها و برجستگی‌هایی تعبیه شده است و جای‌گذاری آن موجب می‌شود که تنفس فرد در هر شرایطی میسر باشد.

مجری طرح، جنس لوله‌های تنفسی رایج را از پلاستیک نرم سازگار با مصارف پزشکی دانست و اظهار کرد: نرم بودن لوله‌ها و انحنای مسیر تنفسی، تاشدن لوله و کیپ شدن مسیر لوله تراشه بر اثر گاز گرفتن را به شدت افزایش می‌دهد ضمن آن که لوله‌های رایج فاقد سیستم مقابله با کیپ شدن هستند.

وی ادامه داد: بر این اساس لوله تراشه طراحی شده در این طرح از جنس PVC شفاف سازگار با مصارف پزشکی با قوام نسبتا نرم ساخته شده است. این  امر موجب شده تا قابلیت‌های لوله‌های معمول عبور جریان هوای تنفسی را حتی با تا شدن و گاز گرفتن بیمار، تضمین شود.

قربانیان با اشاره به مزایای شیارها و برجستگی‌های جدار این لوله گفت: شیارها و مارپیچ و برجستگی‌های ریز درون لوله موجب شده تا این لوله کیپ نشود و جریان هوا از لابلای شیارها برقرار بماند.

وی تنفس ایمن، عدم نیاز به تجهیزات اضافه، سهولت در راه اندازی خط تولید و عدم وجود نمونه داخلی و خارجی را از مزایای این طرح نام برد و خاطرنشان کرد: تست‌های اولیه این ابزار در مرکز تحقیقات بیهوشی قلب باز دانشگاه علوم پزشکی مشهد اجرایی و بر اساس نتایجی که از این آزمون به دست آمد تاییدیه‌های آن از سوی این مرکز صادر شد.

به گفته وی، نتایج آزمایش‌ها نشان داد که حتی بعد از 3 بار تا شدگی، امکان تهویه هوا از طریق این لوله وجود دارد.

مجری طرح، به بازار مصرف این لوله‌ها در کشور اشاره کرد و یادآور شد: ماهیانه 721 هزار قطعه از این لوله در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی کشور استفاده می‌شود و گردش مالی آن حدود 260 میلیارد تومان است.

وی به بیان مدت زمان استفاده از لوله تنفسی طراحی شده پرداخت و تاکید کرد: به طور کلی کلیه لوله‌های تنفسی برای 10 تا 20 روز قابل استفاده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا