اخبار

محتشمی پور: اشتغالزایی ٢٠٠ هزار نفری در صنعت پتروشیمی صرفا یک ادعاست

بسپار می نویسد، رئیس دفتر توسعه صنایع پایین دستی پتروشیمی اشتغالزایی ٢٠٠ هزار نفری در صنعت پتروشیمی را یک ادعا دانست و گفت: به باور ما، این رقم برای بخش پلیمری بسیار بالاست.

  •  رضا محتشمی پور، روز یکشنبه، ١٧ اردیبهشت ماه در حاشیه برگزاری دومین روز از بیست و دومین نمایشگاه بین المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی در جمع خبرنگاران درباره ادعای کاندیدای ریاست جمهوری مبنی بر ایجاد اشتغال ٢٠٠ هزار نفر به ازای تولید یک میلیون تن محصولات پلیمری توضیحاتی داد.

    وی با اشاره به این که صنعت پتروشیمی تأمین کننده ١١ صنعت مختلف است و ضریب اشتغال در این صنایع با هم بسیار متفاوت است، گفت: به عنوان مثال، صنایع تزریقی پلاستیک در بعضی از آمارها به ازای هر یک تن، یک شغل ایجاد می‌کند که با در نظر گرفتن منطق کاندیدای ریاست جمهوری، به ازای هر یک میلیون تن در این صنعت باید یک میلیون نفر شغل ایجاد شود! از سوی دیگر نیز صنایعی در زیرمجموعه صنعت پتروشیمی قرار دارد که تعریف شغل برای آنها بسیار سخت است.

    کاهش سهم اشتغالزایی با ارتقای فناوری

    رئیس دفتر توسعه صنایع پایین دستی پتروشیمی با بیان این که توجه به این نکته که شکل صنعت پتروشیمی به دلیل سرمایه گذاری‌هایی که به منظور ارتقای فناوری انجام می‌شود به سرعت در حال تغییر است، افزود: بنابراین سهم اشتغال به ازای هر یک واحد تولید نیز کاهش یافت.

    وی با اشاره به این که پارسال ٥١ میلیون تن محصول پتروشیمی در کشور تولید شده است، اظهار کرد: بیش از نیمی از این تولیدات در داخل واحدهای پتروشیمی مصرف شده است.

    محتشمی پور عدد اشتغال در واحدهای بالادستی صنعت پتروشیمی را در فناوری قدیمی با برآورد دسته بالا حدود ٥٠٠ شغل به ازای یک میلیون تن تولید محصول عنوان کرد و گفت: با ورود فناوری جدید و سبک شدن واحدها، میزان اشتغالزایی به حدود ٣٠٠ تا ٣٥٠ نفر رسید؛ یعنی با ارتقای فناوری، مقدار اشتغالزایی نیز کاهش یافته است.

    وی با تأکید بر این که بخش بزرگی از تولیدات صنعت پتروشیمی در داخل خود صنعت استفاده می شود، تصریح کرد: میزان اشتغالزایی در واحدهای مادر از کمتر از ٥٠٠ نفر آغاز می شود و در واحدهای میانی و گاه نهایی به طور میانگین به حدود ٢ هزار تا ٢ هزار و ٢٠٠ تا می رسد که این اعداد به نوع واحدها بستگی دارد.

    اشتغالزایی ١٦ هزار نفری در کل صنعت پتروشیمی

    رئیس دفتر توسعه صنایع پایین دستی درباره نیمی از محصولات پتروشیمی که به دست مصرف کننده می رسد، گفت: بخشی از محصولات پتروشیمی مانند سوخت یعنی گازمایع و آروماتیک سنگین، کود، مواد شیمیایی وارد صنعت نمی شوند و در نتیجه اشتغالزایی چندانی به همراه ندارند. بنابراین اگر فرض بر این باشد که ما به ازای تولید یک میلیون تن محصول در صنعت پتروشیمی چه حجم اشتغالزایی را خواهیم داشت باید همه این اجزا را در نظر گرفته و سپس با احتساب یک میانگین وزنی به نتیجه برسیم. با این منطق، براساس عملکرد سال ٩٥، اشتغالزایی ١٦ هزار نفر به ازای تولید یک میلیون تن محصول در کل صنعت پتروشیمی محاسبه شد.

    وی با اشاره به این که پارسال ٦ میلیون و ١٠٠ هزار تن محصول پلیمری در کشور تولید شده است، افزود: از این میزان حدود ٥٠ درصد یعنی سه میلیون تن در داخل کشور جذب و مابقی نیز صادر شده است.

    محتشمی پور با بیان این که براساس آمار رسمی وزارت صنایع، پروانه بهره برداری از ١٦ میلیون تن صنعت پلاستیک و ١,٨ میلیون تن کامپاند صادر شده است، گفت: حدود سه میلیون تن پلیمر در کشور تولید و حدود ٤٠٠ هزار تن نیز وارد شده است که در مجموع سه میلیون و ٤٠٠ هزار تن در سال گذشته در کشور مصرف شده است.

    رئیس دفتر توسعه صنایع پایین دستی در توضیح فاصله میان ظرفیت واحدهای پلیمری که پروانه بهره برداری کسب کرده اند و میزان مصرف پلیمر در کشور افزود: بخشی از این میزان، ظرفیت غیرواقعی است که عمدتا مربوط به مجوزهایی می شود که برای دریافت مواد اولیه از پتروشیمی صادر شده است که زیر ١٠ میلیون تن برآورد می شود.

    محتشمی پور با اشاره به این که براساس برآوردهای ما کمتر از ١٠ میلیون تن کارخانه در کشور وجود دارد که فاصله این رقم تا ٣,٤ میلیون تن، ظرفیت نصب شده بلااستفاده است، گفت: بخشی از این ظرفیت بلااستفاده به دلیل بازار و تکنولوژی است.

    افزایش فروش با وجود توقف تولید بعضی از واحدها

    وی با بیان این که یک تا دو سال گذشته توقف تولید در بنگاه‌ها بسیار زیاد شنیده شده است، اظهار کرد: اما جالب است بدانید که در یک سال گذشته با افزایش فروش روبرو بوده ایم که این امر نشان دهنده این است که با وجود توقف واحدهای کوچک تر، واحدهای بزرگتر افزایش ظرفیت داده اند.

    رئیس دفتر توسعه صنایع پایین دستی، زیرساخت‌های آماده تولید به لحاظ سخت افزاری را در بخش پلیمری حدود ١٠ میلیون تن اعلام کرد و  افزود: وضعیت صنعت پلیمری کاملا به لحاظ شاخص های آماری، اشتغال و هم ضریب بهره برداری با صنایع دیگر تفاوت های جدی دارد.

    به گفته محتشمی پور، صنایع پایین دستی به ویژه در صنایع کوچک، ظرفیت خوبی برای اشتغالزایی دارد و هر یک درصد که افزایش داشته باشیم یک گام به جلو برمی داریم اما نباید اعداد نجومی استفاده شود؛ ضمن آن که در زمان انجام طرح اشتغال موقت ایجاد می شود که پایدار نیست و مربوط به بخش پیمانکاری می شود در نتیجه در زمان بهره برداری رقم اشتغال پایین می آید.

    وی تأکید کرد: با هر افزایش تولید در صنعت پتروشیمی، ظرفیت تأمین نیاز صنعت بالا می رود و می تواند ظرفیت ایجاد کند اما لزوما به این معنی نیست که هر یک میلیون تن محصول، به‌طور دقیق تعداد مشخصی شغل به وجود می آورد بلکه الزامات دیگری دارد که نمی توان به یک شاخص اتکا کرد.

  • منبع:شانا

  • [EasyDNNnewsLink|149]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا