مقالات

محافظت از ماردان، طول عمر بیشتر اکسترودر شما را تضمین می ­کند

مترجم: شهاب استاد حسین آهنگر

استفاده از افزودنی ­ها و پرکننده ­های مختلف که با پلاستیک­های گرمانرم ترکیب شده ­اند، بیش از همیشه رایج شده است. افزودن پرکننده ­هایی از قبیل تالک، میکا و کلسیم­ کربنات می­تواند سفتی و استحکام گرمانرم ­های مختلف را افزایش دهد؛ ولیکن می­تواند بر کارایی و طول عمر ابزار آلاتی که آن­ها را فرآیند می­کنند به ­ویژه ماردان و سیلندر اثر بگذارند؛ هم­چنین این مواد می­توانند طراحی ماردان را تحت تاثیر قرار بدهند.

دو حوزه­ی مختلف در طراحی ماردان برای آمیزه­های گرمانرم­ها وجود دارد: ماردانی که آمیزه­های گرمانرم را بوجود می­آورد؛ و ماردانی که گرمانرم­های آمیزه­شده را فرآیند می­کند. در حالی­که بسیاری از مسائل به هر دو مربوط می­شوند، این مقاله به طور عمده مورد دوم را بحث خواهد کرد.

طراحی ماردان: خوراک­دهی

بیشتر ماردان­هایی که در رانشگری پلاستیک ­های گرمانرم مورد استفاده واقع می­شوند، در درجه­ی اول به مسائل      خوراک­دهی، ذوب و پمپ کردن پلاستیک می ­پردازند.

در بخش خوراک ­دهی ماردان، جایی­که انتقال مواد جامد صورت می­پذیرد، سازوکار خوراک­دهی برای یک آمیزه گرمانرم ممکن است کاملا متفاوت از همان بسپار گرمانرم بدون پرکننده باشد. در این بخش از ماردان، مهم­ترین پدیده ضریب نسبی اصطکاک (COF) بسپار می­باشد. در اینجا، سه ضریب اصطکاک مختلف وجود دارد: بین دانه و دیواره­ ی سیلندر، بین دانه و ماردان، و بین دانه ­ها. 

یک بسپار پرنشده ممکن است خیلی خوب خوراک­دهی کند؛ اما اغلب افزودن پرکننده­ ها ضریب اصطکاک آن­ها را تغییر می­دهد و در نتیجه، توانایی ماردان برای انتقال           مواد جامد برای مثال، افزودن میکا، ضریب اصطکاک را به طور چشم­گیری کاهش خواهد داد؛ بنابراین، ماردان ممکن است به بخش خوراک­دهی طولانی­تر با عمق ثابت به منظور افزایش فشار کافی خوراک­ دهی قبل از اینکه مواد به بخش­های انتقال یا سدگر وارد شوند، نیاز داشته باشد. ارتقای انتقال مواد جامد ماده­ای که ممکن است به تغییر پروفایل دمایی نیاز داشته باشد، بوسیله­ ی افزایش دما در ناحیه ­ی اول سیلندر ­ که ضریب اصطکاک بین دانه و دیواره ­ی سیلندر افزایش می­یابد صورت می­پذیرد. این مهم به بسپار کمک می­کند به نحوی به سیلندر بچسبد که بتواند به سمت جلو انتقال پیدا کند. انتقال مواد جامد ناپایدار یا ضعیف منجر به تولید عملیاتی کم می­شود و باعث موج جریان قابل­ توجهی می­گردد.

طراحی ماردان: ذوب

(ادامه دارد …)


متن کامل مقاله را می توانید در شماره 168ام ماهنامه بسپار، شهریور ماه بخوانید.

(برای دریافت نسخه رایگان و یا اشتراک این مجله با شماره های 02177523553 و 02177533158 داخلی 3 سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید.)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا