اخبار

لایحه مالیات بر ارزش افزوده پس از دو سال این هفته در صحن مجلس بررسی می‌شود/ آنچه بر ارزش افزوده از 87 تا کنون گذشته است

بسپار/ ایران پلیمر سرپرست سازمان امور مالیاتی گفت:لایحه مالیات بر ارزش افزوده درکمیسیون اقتصادی مجلس مورد بازبینی و بررسی قرار گرفته وطبق گفته نمایندگان گزارش نهایی آماده شده وطی هفته جاری در صحن مطرح می‌شود.

محمد قاسم پناهی سرپرست سازمان امور مالیاتی با بیان اینکه لایحه مالیات بر ارزش افزوده ۲ سال پیش توسط دولت به مجلس تقدیم شد، گفت: این لایحه در کمیسیون اقتصادی مجلس مورد بازبینی و بررسی قرار گرفته است و طبق گفته نمایندگان گزارش نهایی آماده شده و طی هفته جاری در صحن مطرح می‌شود.

وی افزود: در لایحه جدید کل حلقه ارزش افزوده تا انتها تکمیل شده است و این مساله به معنای خروج حلقه اول نیست بلکه حلقه تکمیل می‌شود تا مشکل صنعت و صنف حل شود.

پناهی ادامه داد: لایحه مالیات بر ارزش افزوده در کمیسیون اقتصادی مجلس تاکنون با حضور نمایندگانی از اتاق بازرگانی، سازمان امور مالیاتی، کارشناسان اقتصادی و خبرگان و متولیان این حوزه بررسی شده است و ما منتظر تصویب آن هستیم.

 

مالیات بر ارزش افزوده؛ از ۱۳۸۷ تاکنون

مالیات بر ارزش افزوده نوعی مالیات ستانی بر اساس مصرف کالا و خدمات با هدف تأمین درآمدهای مالیاتی پایدار و شفاف سازی مبادلات اقتصادی است که در ۱۶۰ کشور جهان اجرا می‌شود؛ ایران نیز از سال ۸۷ پس از گذشت چندین سال از ارائه پیشنهاد بخش امور مالیاتی صندوق بین‌المللی پول برای اجرای سیاست مالیات بر ارزش افزوده به عنوان یکی از عوامل اصلی افزایش کارایی و اصلاح نظام مالیاتی، اقدام به اجرای آزمایشی این قانون کرد.

البته سال ۹۲ سال پایانی اجرای آزمایشی مالیات بر ارزش افزوده بود اما با توجه به تاکید برنامه پنجم توسعه بر استمرار این قانون، دریافت این نوع مالیات همچنان به صورت آزمایشی ادامه یافت.

کارشناسان و فعالان اقتصادی از همان زمان انتقادات زیادی به نحوه دریافت این مالیات داشتند و اذعان می‌کردند عدم اطلاع رسانی دقیق، شفاف و عمومی در خصوص این نوع مالیات و عدم رفع اشکالات قانونی، علاوه بر اینکه برخی از تولیدکنندگان به ویژه تولیدکنندگان خرد و متوسط را با مشکل مواجه کرده است، باعث شده که برخی از سودجویان با سوءاستفاده از شرایط، قیمت نهایی کالا را بالا ببرند و مالیات بر ارزش افزوده را مقصر این اتفاق نشان دهند.

در نهایت با اصرار نمایندگان مجلس، در اسفند سال ۹۵ لایحه اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده از سوی دولت به مجلس ارائه شد.

نمایندگان تاکید می‌کردند اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده باید به گونه‌ای باشد که تولید بیشترین بهره را ببرد و با شفافیت در شیوه محاسبه و وصول مالیات بر ارزش افزوده، دیگر حربه‌ای برای افزایش غیرمنطقی قیمت‌ها از سوی برخی سودجویان وجود نداشته نباشد و همچنین تولیدکنندگان از بند مشکلات مربوط به این بخش رها شوند.

نکته تأسف برانگیز اینکه ایراد متعدد مالیات بر ارزش افزوده طی سالهای گذشته موجب شد این مالیات به مانع جدید در فضای کسب و کار و پیش پای فعالان اقتصادی تبدیل شود؛ به همین دلیل اصلاح این مالیات به یکی از مطالبات و درخواست‌های اصلی بخش خصوصی تبدیل شده است و فعالان بخش خصوصی معتقدند اصلاح این مالیات، کمک مؤثری به تسهیل فضای کسب و کار خواهد کرد.

 

وعده‌هایی که ماه به ماه تمدید می‌شود

نگاهی به دو سال گذشته و سرنوشت لایحه مالیات بر ارزش افزوده در مجلس نشان می‌دهد که پس از ارائه لایحه از سوی دولت به مجلس، کمیسیون اقتصادی مجلس به مدت یک سال ابعاد مختلف لایحه پیشنهادی دولت را مورد بررسی قرار داد و طبق اظهار نمایندگان، قرار بود در نیمه اول سال ۹۷ لایحه اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده به صحن علنی مجلس آمده و مورد بررسی و تصویب قرار گیرد.

به عنوان نمونه، محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در اظهارنظری در اردیبهشت ماه سال گذشته، اوایل فصل تابستان را زمان اجرای این لایحه عنوان کرده و گفته بود: در طول بیش از یک سال کار کارشناسی در کمیته مالیاتی کمیسیون اقتصادی، جمع بندی آن در ۳۰ محور اساسی با احصاء اصلی ترین مشکلات بخش تولید از اتاقهای اصناف، بازرگانی، تعاون و فعالان اقتصادی به انجام رسید که مبنای تصمیم گیری ما در این اصلاحات شد. خوشبختانه این اصلاحات با نظر دولت، اتاق‌ها و دستگاه‌های اجرایی در کمیته مالیاتی جمع بندی شده است که پس از تصویب در صحن اوایل تابستان در مرحله اجرا قرار می‌گیرد که امیدوارم این قانون کمک زیادی به رونق تولید کند.

همچنین ناصر موسوی لارگانی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس طی مصاحبه‌ای در خردادماه سال ۹۷ نیز اواخر تیر ماه را زمان ارسال این لایحه به صحن علنی اعلام و گفته بود: طی یک سال گذشته کمیسیون اقتصادی مجلس به جد پیگیر اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده بوده است و با توجه به اقداماتی که صورت گرفته به احتمال زیاد این لایحه طی ۲ تا ۳ هفته آینده در کمیسیون به تصویب می‌رسد و برای تصویب نهایی به صحن علنی مجلس ارسال می‌شود.

در مردادماه سال گذشته نیز علیم یارمحمدی، نماینده مجلس، از آماده بودن لایحه مالیات بر ارزش افزوده برای تصویب در صحن علنی مجلس خبر داده بود.

همچنین در اظهار نظر دیگری که از پورابراهیمی در شهریور ماه سال ۹۷ منتشر شد؛ اواسط شهریور زمان ارسال قانون اصلاح شده مالیات بر ارزش افزوده به صحن مجلس اعلام شده بود.

علیرغم همه این وعده‌ها، این لایحه طی سال گذشته نتواست به صحن علنی مجلس راه یابد.

 

تعلل مجلس در عدم تصویب نهایی مالیات بر ارزش افزوده قابل قبول نیست

هیچ منطقی برای انکار مزایا و فواید مالیات بر ارزش افزوده و نقش بی بدیل آن در چرخه اقتصاد وجود ندارد و این نوع مالیات، به عنوان یکی از ابزارهای اصلی در آشکارسازی اقتصاد پنهان و زیرزمینی مطرح است که می‌تواند شفافیت را در لایه‌های مختلف اقتصادی افزایش دهد و از سویی دیگر اخذ مالیات را به سمت «مصرف» سوق دهد و به تأمین درآمدهایمالیاتی پایدار کمک کند.

اما باید اذعان داشت که دستیابی به اهداف مدنظر در مالیات بر ارزش افزوده نیازمند اطلاع رسانی دقیق از نحوه دریافت و شفافیت اجرای قانون، افزایش آگاهی مودیان، جلوگیری از سوءاستفاده و رانت، فراهم کردن زیرساخت‌های مناسب برای اجرا و اصلاح ذهنیت منفی است که می‌توانند به تسهیل دریافت مالیات بر ارزش افزوده و بهبود روند تولید و حتی عرضه کمک کنند.

باید امیدوار بود وعده جدید مجلس نشینان این بار محقق شود و اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده با تصویب در مجلس و رسیدن به نقطه اجرا، مانع بزرگی را از پیش پای فعالان اقتصادی بردارد.

 

مهر

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا