اخبار

قیمت‌های پایه محصولات پلیمری در برابر رشد بهای دلار مقاومت کردند/ اشباع قیمتی در بازار

بسپار می نویسد، روز گذشته قیمت پایه محصولات پلیمری در شرایطی توسط شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران اعلام شده که اکثر گریدهای این دسته از محصولات صنعتی پا در مسیری صعودی گذاشته و روندی افزایشی را طی کردند. همان‌طور که قبل تر انتظار می‌رفت، بهای دلار به‌عنوان تاثیر‌گذار‌ترین عامل قیمتی در بازارهای کالایی سبب شد تا اکثر محصولات روند افزایش قیمت را طی کنند. این شاخص روز گذشته نسبت به یکشنبه هفته گذشته با افزایش ۶۴۶ ریالی همراه شد و از قیمت ۳۹ هزار و ۲۷۴ ریال به بهای ۳۹ هزار و ۹۲۰ ریال رسید.

در این میان نکته قابل توجه این است که با توجه به رشد قیمتی  شاخص دلار، افزایش محصولات پایه در بازه‌ای محدود و حدود ۲ درصد بوده است و این امر نشانگر آن است که قیمت محصولات پتروشیمی به سقف قیمتی خود رسیده و توان جهش‌های بزرگ‌تر را ندارند. با این حال پلی‌اتیلن‌ ها از جمله کالاهایی بودند که با تغییر قیمت ۸/ ۱ درصدی بیشترین تغییر را به نسبت سایرین داشته و پلی‌اتیلن سبک فیلم با اختلاف قیمت ۷۸۰ ریالی نسبت به هفته گذشته با بهای ۴۳ هزار و ۵۸۹ ریال اعلام قیمت شد و این در حالی است که پلی‌اتیلن سنگین بادی با اختلاف قیمت ۷۵۵ ریالی با قیمت نهایی ۴۳ هزار و ۱۹۱ ریال روبه‌رو‌ شد. این در حالی است که برخی محصولات همچون SBR‌ها و پلی‌استایرن‌ها با کاهش قیمت همراه بودند. بررسی علت این امر حاکی از آن است که طی هفته‌های گذشته بهای SBR‌ها به سقف قیمتی خود رسیده و هر عامل محرکی نمی‌توانست به افزایش قیمتی آن کمکی کند و به همین دلیل برای بازگشت به بهای تعادلی روند نزولی را طی می‌کند. درخصوص پلی‌استایرن‌ها و گریدهای مختلف آن باید به این موضوع توجه کرد که مصرف فصلی این محصولات به پایان رسیده و تقاضا برای این کالا به‌طور کلی کم شده است و این امر مسبب کاهش قیمت این محصول است.

نگاهی به روند قیمتی طلای سیاه نیز نشان از افزایش چشمگیر این کالای استراتژیک دارد. به این ترتیب روز جمعه، قیمت دو نفت شاخص بازار با رشدی که از خود به‌جا گذاشتند، باعث شدند قیمت‌ها در بالاترین سطح در دو هفته نخست اکتبر قرار گیرد. نفت خام برنت در روز جمعه رشد ۹۲ سنتی در هر بشکه داشت و به قیمت ۱۷/ ۵۷ دلار بر بشکه رسید که به معنای رشد ۶/  ۱ درصدی بود. نفت خام آمریکا نیز در هر بشکه ۸۵ سنت یا ۷/  ۱ درصد رشد داشت و با قیمت ۴۵/  ۵۷ دلار هفته کاری را به پایان برد. در مجموع نفت خام برنت در هفته گذشته رشدی حدود ۳ درصدی و نفت خام آمریکا نیز بیش از ۴ درصد رشد داشته‌ که از ۲۹ سپتامبر به این‌سو بیشترین رشد بوده است. این در حالی است که بازار نفت با آرامش سخنان دونالد ترامپ را دنبال کرد و البته به اتفاقاتی که در چین، عراق و آمریکا رخ می‌داد بی‌توجه نبود.با این همه نفتا هم از این جریان تاثیر خود را گرفت و با بهای ۵۱۲ دلار و ۲۸ سنت کار خود را در بازارها دنبال می‌کند و در نهایت می‌توان گفت بهای دلار و در پی آن بهای نفت به‌عنوان یک عامل تاثیرگذار قیمتی روند و روالی صعودی دارد و باعث کمک به رشد و جهش قیمتی این کالای استراتژیک می‌شود.

  نگاهی به بازارهای داخلی:

رصد قیمتی محصولات پلیمری در بازارهای داخلی حاکی از آن است که روند با ثبات با جهت‌گیری منفی در این بازار‌ها جریان دارد. به نظر می‌رسد که بازار داخلی در انتظار تاثیر بهای دلار روی محصولات این بخش از صنعت است تا بتواند جهت‌گیری خود را مشخص کند و با توجه به اینکه پیش بینی‌ها حاکی از آن بود که بعد از سخنان ترامپ بازارهای کالایی با رشد چندانی روبه رو نخواهند شد،‌ این بازار هم حد تعادل خود را نگه داشته و با روندی با ثبات به ادامه مسیر خود مشغول است. نکته دیگری که درخصوص قیمت محصولات در بازارهای داخلی می‌توان به آن اشاره کرد، ثبت بالاترین حجم معامله محصولات پلیمری در بورس کالا است؛ به گونه‌ای که معامله بیش از ۵۹ هزار تن محصولات پلیمری که بالاترین رقم معاملاتی از اواخر اردیبهشت ماه تاکنون محسوب می‌شود نشان‌دهنده عبور بازار از فاز رکود است. در کنار این موضوع رشد قیمت دلار در بازار آزاد، تقویت شکننده قیمت‌های جهانی، پایین بودن موجودی انبارها، خوش بینی به دورنمای رشد قیمت‌ها و حتی نگرانی از افزایش بیشتر قیمت دلار و نرخ‌های پایه در بورس کالا را می‌توان از مواردی برشمرد که به تقویت این بازار با محوریت حجم معاملات کمک کرد. برآیند این عوامل سبب می‌شود تا توجه تولید‌کننده‌ها بیشتر به خرید از تالار نقره‌ ای باشد و در پی این جریان شاهد افت قیمت‌ها در بازار آزاد باشیم. نکته آخر توجه به تغییرات فصلی و کم شدن تقاضا برای برخی محصولات است. البته این در حالی است که تقاضا برای برخی از کالاها کم و برای برخی دیگر زیاد می‌شود و این عامل سبب آن است که بازارها در دوره‌ای کوتاه با کاهش تقاضا روبه رو شوند و این امر باعث کاهش قیمت‌ها در بازار آزاد می‌شود.

  نیم‌نگاهی به بازار جهانی

تقاضای پایین برای پلی‌پروپیلن‌ها سبب شد تا طی هفته گذشته بهای این محصول در آسیا کاهش یابد.به عقیده بسیاری از تحلیلگران این بازارها علت این روندها طولانی شدن تعطیلات آخر هفته چین است و انتظار می‌رود که خرید کالاها در ماه نوامبر افزایش یابد که این موضوع می‌تواند منجر به بالا رفتن قیمت‌ها شود.در این بین به گزارش پلاتس قیمت پلی‌اتیلن سبک خطی (LLDPE) آسیا به دلیل کاهش تقاضا، در جنوب شرقی آسیا ۲۰ دلار به ازای هر تن کاهش یافته است و این در حالی است که قیمت‌ها در بازار داخلی چین ۵۰ یوآن به ازای هر تن کاهش یافته و برای معاملات آتی با کاهش ۱۴۵ یوآن به ازای هر تن، قیمت‌ها به ۹ هزار و ۳۶۵ یوآن در هر تن رسید. با این همه شرکت لوته کمیکال کره جنوبی پیش‌بینی کرد که بازار جهانی پتروشیمی تا سال ۲۰۲۰ تغییر چندانی را شاهد نباشد.  شرکت لوته کمیکال کره جنوبی به تازگی پیش‌بینی کرد که به لطف قیمت‌های پایین نفت خام، بازار جهانی پتروشیمی تا سال ۲۰۲۰ میلادی از ثبات و پایداری(stable to firm) مطلوبی برخوردار خواهد بود. اما مدیر ارشد اجرایی این شرکت در نظر دارد تا با حرکت به سوی متنوع ساختن خوراک مورد استفاده، هزینه‌های جاری را به میزان قابل ملاحظه‌ای کاهش دهد.

منبع:دنیای اقتصاد/عارفه مشایخی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا