اخبار

قطعه‌سازان 4 هزار میلیارد تومان تسهیلات می‌گیرند/ سهم قطعه سازان چه قدر خواهد بود؟!

بسپار/ ایران پلیمر چندی پیش خبری از اعطای تسهیلات 15 هزار میلیارد تومانی بانک مرکزی به خودروسازان و قطعه‌سازان منتشر شد که حالا وزیر صنعت از تصمیمات جدید این وزارت خانه و تقسیم‌بندی این میزان تسهیلات خبر می‌دهد. به گفته متولی وزارت صنعت، 4 هزار میلیارد تومان قرار است برای جبران کسری نقدینگی قطعه‌سازان، تحت عنوان سرمایه در گردش به این واحدها اعطا شود. اولویت‌بندی پرداخت این تسهیلات نیز با واحدهایی است که کالای آنها صادراتی است یا تعداد نیروی کار در آنها بالا است. بیش از 400 هزار نفر هم‌اکنون در صنعت قطعه‌سازی اشتغال دارند و حفظ این اشتغال از مهم‌ترین برنامه‌های دولت در سال جاری قرار گرفته است.

رضا رحمانی با بیان اینکه نوسازی و بازسازی صنایع یکی از پروژه‌های اساسی دولت است، گفت: اتمام طرح‌های نیمه تمام با بیش از 60 درصد پیشرفت، تامین نقدینگی و سرمایه در گردش واحدهای تولیدی از برنامه‌های دولت برای بخش تولید است که امسال پیگیری شد و در سال آینده نیز ادامه پیدا می‌کند. او راه‌اندازی کلینیک‌های صنعت را از دیگر برنامه‌های دولت عنوان کرد وافزود: حفظ تولید و اشتغال اولویت دولت برای ماه‌های باقی مانده امسال و سال آینده است و در این راه، هر کسی مسوولیتی دارد باید تلاش خود را انجام دهد؛ از دستگاه‌های خدمات رسان، بانک‌ها و حتی مصرف‌کننده که می‌تواند با خرید کالاهای ایرانی از این هدف حمایت کند. وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره برنامه دولت برای رفع مشکل قطعه‌سازان، با تاکید بر اینکه صنعت قطعه‌سازی تنها منحصر به قطعه‌سازی خودرو نیست، گفت: قطعه‌سازی از صنایع مورد توجه دولت است که در اولویت برنامه‌های قرار دارد؛ چراکه بیش از 400 هزار نفر در آن اشتغال دارند و هدف ما نیز حفظ اشتغال و تولید است. او افزود: میزان حمایتی که در دولت برای قطعه‌سازان تصویب شده است، 4 هزار میلیارد تومان است که در قالب تسهیلات برای افزایش نقدینگی و سرمایه در گردش قطعه‌سازان پرداخت می‌شود تا وضع فعلی تولید تقویت و عرضه افزایش یابد. وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره اولویت‌بندی پرداخت این تسهیلات، افزود: واحدهایی که کالای آنها در بازار فروش دارد یا کالاهایشان صادراتی است، در اولویت قرار دارند. همچنین واحدهایی که تعداد نیروی کار در آنها بالا است یا محصول‌شان مواد اولیه دیگر محصولات است نیز در اولویت دریافت تسهیلات هستند. رحمانی با اشاره به زمان بازپرداخت این تسهیلات، اظهار داشت: شرایط بازپرداخت با توجه به نوع فعالیت واحدهای تولیدی و محصولی که تولید می‌کنند، متفاوت خواهد بود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت فعال شدن واحدها با ظرفیت غیرفعال را دیگر هدف پرداخت این تسهیلات دانست و تاکید کرد: در کنار اجرای این برنامه، طرح‌های بهین یاب، تبصره ۱۸ بودجه و اشتغال روستایی نیز ادامه خواهد داشت و دولت مصمم است از هر طریق ممکن اشتغال و تولید را حفظ و بازار داخلی را تقویت کند. رحمانی با بیان اینکه با فعال شدن شرکت‌های قطعه‌سازی، خودروسازان هم می‌توانند به تعهدات خود عمل کنند و تیراژ تولید را بالا ببرند، گفت: در حال حاضر قیمت کارخانه و بازار فاصله دارد که با افزایش تیراژ تولید خودرو، قیمت خودرو در بازار و فاصله آن با قیمت کارخانه کاهش می‌یابد.

وزیر صنعت معدن و تجارت با اشاره به سیاست دولت در راستای تمرکز زدایی و اینکه برنامه‌های خوبی در آینده داریم، گفت: محصولات خودرویی و لوازم خانگی که کمتر از ۴۰ درصد آن ساخت داخل کشور باشد را حمایت نخواهیم کرد .رحمانی با بیان اینکه سیاست دولت تمرکز زدایی است افزود: زمانی که وارد وزارتخانه شدم ۶۰ درصد از برنامه تولید عقب بودیم و با هرجایی که تماس می‌گرفتم می‌گفتند روبه تعطیلی هستیم، اما اکنون جلوی روند نزولی گرفته شده است. وزیر صنعت در رابطه با تسهیلات برای صنایع یادآورشد: در طرح رونق تولید، صنایع کوچک و متوسط مستثنی شده‌اند. بدین معنا که اگر چک برگشتی یا بدهی غیر جاری دارند بانک به این دلایل نمی‌تواند به آنها تسهیلات پرداخت نکند. اما به شرط اینکه بتواند تولید کند و بازار فروش هم داشته باشند. این بخشنامه دولت است و اگر بانکی این موضوع را رعایت نمی‌کند با آن برخورد کنید.

 

روزنامه تعادل

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا