اخبارمقالات

اختصاصی بسپار/ فیلم‌های پلاستیکی برای کاربردهای کشاورزی

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار/ ایران پلیمر مهم‌ترین کاربردهای کشاورزی فیلم‌های پلاستیکی عبارتند از: گلخانه، دالان­های آدم­رو و پوشش دالان­های کم ارتفاع و خاک‌پوشی (mulching). مواد اولیه معمولا پلی‌‌اتیلن کم چگالی (LDPE) و اتیلن وینیل استات (EVA) یا هم‌‌بسپارهای اتیلن بوتیل آکریلات (EBA) برای پوشش‌ها و پلی‌‌اتیلن کم چگالی خطی (LLDPE) برای خاک­پوشی هستند. بازار چین به طور تصاعدی در حال رشد است و در سایر نقاط جهان به آرامی در حال رشد است. خواص کلیدی برای این کاربردها دوام، خواص نوری (فرابنفش (UV)، مرئی، نزدیک فروسرخ (NIR) و فروسرخ میانی) و اثر ضد چکه (antidrip) یا ضد مه است. پیشرفت‌های اخیر در این زمینه شامل فیلم‌های سدگر UV، سدگر NIR، فلورسنت و فیلم‌های فراگرمایی (ultrathermic) است.

اولین مصرف فیلم پلاستیکی در حوزه کشاورزی به سال 1948 برمی‌‌گردد، زمانی که پروفسور E. M. Emmert پولی برای خرید گلخانه نداشت و یک سازه چوبی را با فیلم استات سلولز پوشانده بود که مدتی بعد آن را با فیلم پلی‌‌اتیلن جایگزین کرد. استفاده از بسپارها در کشاورزی در مقیاس قابل توجهی در اوایل دهه 1950 آغاز شد، زمانی که پلی‌‌اتیلن کم چگالی برای جایگزینی کاغذ برای خاک‌‌پوشی سبزیجات استفاده شد.

از آن زمان، فیلم‌های پلاستیکی امکان تبدیل نواحی بیابانی ظاهرا غیرحاصلخیز (unproductive) را به زمین­های کشاورزی مدرن فراهم کرده‌اند و در نتیجه رشد اقتصادی در مناطق سنتی فقیر را برانگیختند. نمونه بارز آن استان آلمریا در جنوب اسپانیا است. زمانی که تنها به خاطر بیابان‌هایش شناخته می‌شد و بیشتر به‌عنوان صحنه فیلم‌‌سازی برای فیلم‌های وسترن استفاده می‌شد، اکنون دارای تعداد زیادی از گلخانه‌ها است که آن را به یک مدل جهانی توسعه کشاورزی تبدیل کرده است (شکل 1).

 

شکل 1: منظره آلمریا، معروف به دریای پلاستیک.

 

پلاستیک‌ها در حال حاضر همه جنبه‌های کشاورزی و باغبانی را فرا گرفته‌اند و تنوع محصولات بسیار زیاد است. در این مقاله، بازارها و کاربردهای اصلی فیلم‌های پلاستیکی در کشاورزی، ویژگی‌های کلیدی آن‌ها و آخرین پیشرفت‌ها در این زمینه بررسی شده است.

 

کاربردها و بازارها

ارائه داده‌‌های آماری دقیق از پلاستیک در سطح جهانی آسان نیست، زیرا صنعت کشاورزی، شوراهای ملی، انجمن‌‌ها و سازمان‌‌های دولتی در هر کشور به طور متفاوتی سازمان‌‌دهی شده‌‌اند. در این مطالعه، ارقام ارائه شده توسط کمیته بین‌‌المللی پلاستیک در کشاورزی (CIPA) به عنوان قابل اعتمادترین آمار برای کل جهان در نظر گرفته شده است، به استثنای چین که ارقام استفاده شده توسط مرکز خدمات و گسترش تکنیک ملی کشاورزی آن ارائه شده است.

 

پوشش‌های گلخانه و دالان آدم­ رو

فیلم‌های پوشش‌های گلخانه و دالان­ها از نظر کمی مهم‌ترین کاربرد را نشان می‌دهند. گلخانه به طور کلی به سازه بزرگی گفته می‌‌شود که در آن امکان ایستادن و کار کردن وجود دارد- اما در آمریکای شمالی به طور خاص به عنوان یک سازه دائمی و مشمول مالیات با تهویه خودکار تعریف می‌شود، در حالی که یک دالان آدم­رو (گلخانه نیم­دایره) به عنوان یک سازه موقتی و معاف از مالیات تعریف می‌شود که به صورت دستی با بالا دادن کناره­های دالان هوادهی می‌شود. یک دالان آدم­رو به سادگی شکل خاصی از ساخت و ساز است و انواع بسیاری را می‌توان در سرتاسر جهان یافت (شکل 2). فیلم‌‌های مورد استفاده برای این کاربرد معمولا بین 80 تا 220 میکرومتر ضخامت و تا 20 متر عرض دارند. بسته به سطح فناوری کشور، بازار بین فیلم‌های تک­لایه و سه­لایه تقسیم می‌شود. بیش از 80 درصد از بازار جهانی را فیلم‌های ساخته شده از LDPE،EVA  و EBA تشکیل می‌دهند. سایر بسپارهای مورد استفاده عبارتند از پلی‌‌وینیل کلرید (PVC) نرم شده در ژاپن و پلی‌‌اتیلن کم­چگالی­خطی در سایر نقاط جهان. پوشش‌های گلخانه‌ای از زمان معرفی آن‌‌ها در دهه 1950 در حال تکامل بوده است. امروزه طول عمر آن‌‌ها بسته به پایدارکننده‌‌های نوری مورد استفاده، موقعیت جغرافیایی، استفاده از آفت‌‌کش‌ها (pesticide) و غیره، بین 6 تا 45 ماه متغیر است. استاندارد اروپا برای فیلم‌‌های گلخانه‌‌ای،EN 13206: 2001، با عنوان پوشش فیلم‌‌های گرمانرم برای استفاده در کشاورزی و باغبانی منتشر شده است. این شامل دستورالعمل‌هایی در مورد نحوه اندازه‌‌گیری طول عمر، ابعاد، خواص مکانیکی و نوری و کدری IR است. با این حال، هیچ اطلاعاتی برای رفتار تراکم (اثر ضدچکه و ضدمه) یا تاثیر آفت‌کش‌ها بر هوازدگی شتاب‌‌یافته وجود ندارد.

 

برگردان: دکتر فاطمه خودکار

[email protected]

 

(ادامه دارد …)

متن کامل این مقاله را در شماره 242 ماهنامه بسپار که در نیمه آذر ماه 1401 منتشر شده است بخوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق طاقچه  و  فیدیبو  قابل دسترسی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا