اخبار

عمر واشرهای لاستیکی آب‌بندی افزایش پیدا می کند

بسپار  به نقل از ایسنا می نویسد، محققان کشور با بهره‌گیری از نانو ذرات در ساخت واشرهای آب‌بندی اتصالات، موفق به تولید صنعتی محصولی با عمر بیشتر را نسبت به واشرهای رایج در بازار شدند.

واشرها یکی از قطعات پرکاربرد صنعتی محسوب می‌شوند که در کلیه صنایع مورد استفاده گسترده قرار می‌گیرند. مهمترین وظیفه‌ واشرها و آب‌بندها جلوگیری از نشت سیال یا گاز عبوری از اتصالات است.

این قطعات به دلیل انعطاف‌پذیری مناسب اغلب از مواد پلیمری زیر مجموعه لاستیک ساخته می‌شوند. بهینه‌سازی عمر، خواص فیزیکی و مکانیکی این قطعات می‌تواند موجب افزایش ایمنی و صرفه‌ اقتصادی در صنایع مختلف شود.

مهندس میلاد پارسافرد، مجری طرح با بیان این که در این مطالعات با به کارگیری نانو ذرات سیلیکا، اقدام به تولید واشرهای نانوکامپوزیتی با خواص بهبود یافته کردیم، گفت: با استفاده از این نانو ذرات می‌توان عمر مفید و استحکام مکانیکی واشرهای را افزایش داد که این امر منجر به افزایش مزیت رقابتی این محصول می‌شود.

پارسافرد، افزایش بهره‌وری در صنایع، کاهش ضایعات و کاهش هزینه‌های تولید را از دیگر مزایای واشرهای لاستیکی نانوکامپوزیتی ذکر کرد.

وی با تاکید بر این که این محصول تأییدیه نانومقیاس ستاد ویژه‌ توسعه‌ فناوری نانو را دریافت کرده است، ادامه داد: هر چه سطح فعال ذرات استفاده شده در نانوکامپوزیت‌های الاستومری بیشتر باشد خواص به ‌دست‌آمده با توجه به روش اختلاط مناسب بالاتر بوده و درنتیجه قطعات هم از نظر ظاهری و هم از نظر خواص فیزیکی و مکانیکی از کیفیت مطلوب‌تری برخوردار هستند.

مجری طرح یادآور شد: در این میان نانو ذرات به دلیل برخورداری از نسبت سطح به حجم بالا، سطح فعال بالاتری را ارائه کرده و همچنین حجم بیشتری از ساختار زمینه را درگیر می‌کند، از این ‌رو بر اساس شرایط کارکرد قطعه، خواص تورمی کمتری را در حلال‌های مختلف از خود بروز می‌دهند.

پارسافرد از صادرات این محصول خبر داد و اظهار کرد: در سال‌های اخیر با توجه به کیفیت بالای محصولات تولید شده نسبت به دیگر رقبا، توانستیم حجم عظیمی از تولیدات خود را به کشور ترکیه صادر کنیم.

به گفته وی میزان صادرات در سال 93 با توجه به ظرفیت تولیدی سال مذکور، 37 هزار یورو بوده است.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا