اخبار

عمان پیشتاز رشد صنعت پتروشیمی در میان کشورهای حاشیه خلیج فارس

بسپار/ایران پلیمر می نویسد، صنعت پتروشیمی عمان با سهم 51 درصدی از ارزش افزوده ایجاد شده از سوی بخش تولید این کشور رشدی قابل توجه را به ثبت رساند.

 صنعت پتروشیمی عمان بالاترین مشارکت صنایع پتروشیمی در رشد تولید ناخالص داخلی (GDP) را در میان کشورهای حاشیه خلیج فارس (GCC) ثبت کرد. در سال 2016 میلادی، صنعت پتروشیمی عمان با سهم 51 درصدی از ارزش افزوده ایجاد شده توسط بخش تولید این کشور (manufacturing sector)، رشدی 47 درصدی را در مقایسه با سال 2015 رقم زد.
بر اساس این گزارش، داده های یادشده در گزارشی تحت عنوان “آمار و ارقام صنایع شیمیایی و پتروشیمی کشورهای حاشیه خلیج فارس در سال 2016 میلادی” توسط انجمن صنایع شیمیایی و پتروشیمی خلیج فارس (GPCA) منتشر شد. این گزارش به بررسی نقش صنایع شیمیایی در متنوع ساختن اقتصاد منطقه ای و تسریع رشد اقتصادی مستقل از نفت پرداخته است.
گزارش یادشده خاطرنشان کرد: صنایع شیمیایی کشورهای حاشیه خلیج فارس مشارکتی به ارزش 43 میلیارد و 800 میلیون دلار در اقتصاد کشورهای این منطقه داشته است که معادل یک سوم ارزش افزوده بخش تولیدی و 29 درصد از درآمد این بخش است.
حجم تولید صنایع شیمیایی کشورهای حاشیه خلیج فارس با بالاترین نرخ در پنج سال گذشته افزایش یافت و تولیدات شیمیایی کشورهای منطقه با رشد 8.5 درصدی نسبت به سال 2015 میلادی به 158 میلیون و 800 هزار تن رسید. کشورهای حاشیه خلیج فارس در سال 2016 درآمد حاصل از فروش 77 میلیون دلار را گزارش کردند که البته به دلیل تغییرات قیمت جهانی محصولات پتروشیمی، سه درصد پایین تر از سال پیش از آن بود.
صنایع شیمیایی به طور مستقیم 152 هزار و 100 فرصت شغلی را در کشورهای این منطقه ایجاد کرده و 584 میلیون دلار به حوزه تحقیق و توسعه اختصاص یافته است.

 منبع:نیپنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا