اخبار

علیرضا خلیلی، بازرس انجمن صنایع همگن پلاستیک: نمایشگاه اوراسیاپلاست فرصت مناسبی برای بازاریابی تولیدکنندگان ایرانی

بسپار/ ایران پلیمر نمایشگاه اوراسیاپلاست 2018 از سوم لغایت هشتم دسامبر (12 تا 17 آذرماه) در ترکیه و در شهر استانبول برگزار شد. در این راستا گفت و گویی با علیرضا خلیلی، میدرعامل شرکت گرانول رباط و بازرس اصلی انجمن صنایع همگن پلاستیک استان تهران داشتیم که مدیریت غرفه­ ی انجمن را در این نمایشگاه بر عهده داشت.

 

بسپار- جناب آقای خلیلی در این دوره از نمایشگاه اوراسیاپلاست غرفه انجمن صنایع همگن پلاستیک را در این نمایشگاه مدیریت کردید. هدف از حضور در این نمایشگاه چه بود؟ و در نهایت برداشت شما از نتایج حاصل برای اعضا را چگونه دسته بندی می کنید؟

خلیلی: طبق اطلاعات من، انجمن صنایع همگن پلاستیک استان تهران سابقه ای طولانی در همکاری با شرکت نمایشگاهی تویاپ دارد که بیش از یک دهه است. همچنین با فراهم آوردن بستری برای حضور اعضا در نمایشگاه اوراسیا 2018 استانبول، گروه بازرگانی تویاپ در ایران با استفاده از سوبسید دولت برای توسعه­ ی تولید، تخفیفی را ایجاد کرد و نرخ غرفه گذاری را تا 75 درصد کاهش داد. همچنین ارتباط مناسب با تیم بازاریابی تویاپ باعث ایجاد پلی برای صادرات به کشورهای CIS، آفریقای شمالی، اروپا و خاورمیانه شده است.

 

بسپار- با توجه به شرایط حاکم فعلی در عرصه اقتصاد کشور مراودات تجاری میان ایران و ترکیه را در صنعت پلاستیک چگونه ارزیابی می کنید؟ پیشنهاد احتمالی شما در این خصوص چیست؟

خلیلی: من شرایط حال حاضر را مثبت ارزیابی می کنم و آن را دارای فرصت برای صنعت پایین دستی پتروشیمی و صنایع تکمیلی می بینم. با کاهش ارزش ریال در مقابل ارزهای بین المللی، مزیتی برای خرید از بازار ایران فراهم شده و آن را با توجیه اقتصادی همراه کرده است. از طرفی این تورم و کاهش ارزش ریال هنوز خود را در هزینه­ های جاری مانند دستمزد نیروی انسانی نشان نداده و بازار جذابی را برای محصولات داخلی فراهم کرده است. اما باید کیفیت محصول نیز توجیه داشته باشد تا به جای  صادرات مواد خام، صادرات محصولات نهایی و با ارزش افزوده بیشتر جایگزین شود. هرچند مشکلات ارتباط مالی وجود دارد اما طبق مشاهدات من بازرگان ­های ایرانی تا حد زیادی می توانند بستر مراودات بنگاه ­های کوچک و حتی بزرگ را برای صادرات فراهم سازند.

در حال حاضر ترکیه مواد اولیه را از ما خریداری کرده و با بهبود آن چه از لحاظ ظاهری و چه از لحاظ عمقی و کیفی، قابل قبول کرده و صادر می کند. در داخل کشور  نیز امکان تولید با چنین سطح کیفی وجود دارد و اگر تولید کنندگان ما به این سمت و سو بروند به دلیل مزیت رقابتی در قیمت، بازار بسیار خوبی در اختیار خواهند داشت.

 

بسپار- نمایشگاه اوراسیاپلاست در این سال ها توانسته خود را به یکی از نمایشگاه های برتر منطقه تبدیل کند. ارزیابی شما از درجه کیفی این نمایشگاه چیست و گمان می کنید چه بخش هایی می تواند الگوی بخش نمایشگاهی ما در ایران پلاست باشد؟

خلیلی: نمایشگاه های استانبول از جمله اوراسیاپلاست در مقایسه با نمایشگا­ه های داخلی ما به مراتب حرفه ­ای تر برگزار می شوند. استفاده صحیح از میزان فضای در اختیار باعث چیدمان بهتر و بازدید بیشتر از غرفه ها می شود. به گونه ای که حتی یک متر بدون وجود غرفه وجود ندارد و تمامی فضا مسقف و منسجم است. علاوه بر این، ارزش گذاری و تبلیغات بسیار مناسب بود و مانند سایر نمایشگاه های برتر جهان، ورودیه ی زیادی برای بازدید از نمایشگاه دریافت می شد که باعث تخصصی شدن بازدید کنندگان شده بود. اگر چنین رویکری برای ایران پلاست در نظر باشد باید فضای گسترده ­ی نمایشگاه بین المللی مدیریت مسیر شده و استفاده صحیح از فضا در دستور کار قرار گیرد. 

 

بسپار- آیا در میان بازدیدکنندگان نمایشگاه و مراجعین به غرفه انجمن کشورهایی بودند که پتانسیل هدف بودن برای صنایع پلاستیک کشور را در آن ها ببینید؟ برنامه های آتی انجمن برای سایر نمایشگاه های درون و برون مرزی چه خواهد بود؟

خلیلی: حداقل از 15 کشور بازدیدکننده مطلوب داشتیم و به معرفی اعضا و محصولات آنان پرداختیم. به دلیل گسترده بودن طیف اعضای ما که تقریبا همه ی بخش های صنعت پلاستیک را شامل می ­شود بازدیدکننده مناسب  زیاد داشتیم. در طی نمایشگاه با 7 نمایشگاه دیگر از جمله نمایشگاه پلاستیک نیجریه، عرب پلاست و غیره مکاتبه کردیم و امکان حضور به صورت پاویون انجمن صنایع همگن و حضور شرکت های عضو را مطرح کردیم. 1300 متر فضا در اختیار مشارکت کنندگان ایرانی بود که عمده آن را شرکت های پتروشیمی تشکیل می­دادند اما همگی نتیجه ی بسیار خوبی گرفتیم و از نمایشگاه راضی بودیم. خاورمیانه بسیار نیازمند ماشین آلات و اروپا بازار خوبی برای مواد اولیه بود. CIS نیز برای مواد اولیه بازیافتی بازار بسیار مطلوبی بود.

در پایان به تولیدکنندگان پیشنهاد می کنم در اینگونه نمایشگاه ­های بین المللی حضور یابند و خود را دست کم نگیرند. کشورهای اطراف تشنه ی مواد اولیه، محصولات بازیافتی و مواد اولیه پلیمری هستند. با شناسایی بازارهای مستعد همراه با افزایش کیفیت می­توانند فرصت خوبی برای صادرات ایجاد کنند. تسهیل امکان حضور در نمایشگاه های بین المللی در دستور کار انجمن همگن قرار دارد.

 

بسپار- با تشکر از شما

متن کامل این گفت و گو را در شماره 196 ماهنامه بسپار که در نیمه دی ماه منتشر می شود، می خوانید. 
در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های 02177523553 و 02177533158 داخلی 3 سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید.

 

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا