اخبار

عزل سنگالی وزیر ص.م.ت/ او چرا برکنار شد و سرپرست فعلی کیست؟/ آیا دولت نیاز به رای اعتماد مجدد دارد؟

بسپار/ ایران پلیمر حسن روحانی رئیس جمهوری ایران با برکناری رضا رحمانی، حسین مدرس خیابانی را به عنوان سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) منصوب کرد.

این نخستین بار است که حسن روحانی در دوره ریاست جمهوری خود یک وزیر را برکنار می‌کند.

خبر عزل رحمانی در حالی منتشر شد که وی در جلسه اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور با عنوان فعال کردن فعالیت‌های اقتصادی در کشورهای همسایه حضور داشت و جالب‌تر اینکه در این جلسه قائم مقام او که از قضا حالا سرپرست این وزارتخانه شده نیز او را در این جلسه همراهی می‌کرد.

همزمان تصویری از نامه منسوب به وزیر برکنار شده صنعت خطاب به رئیس‌جمهور منتشر شد که در آن رضا رحمانی مدعی شده بود به رغم کارنامه درخشانی که در کسوت وزارت داشته، به دلایل سیاسی تحت فشار بوده است. از جمله اینکه محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس جمهوری با او تماس گرفته و تهدید کرده که اگر طرح تشکیل وزارت بازرگانی در مجلس رای نیاورد، برکنار خواهد شد.

هر چند ساعاتی بعد دفتر رییس جمهور به این نامه واکنش نشان داد.

به نوشته بیانیه دفتر رییس جمهوری، از آقای رحمانی خواسته شد بود مانع فعالیت سه نفر از نزدیکان خود در مجلس و رسانه ها علیه دولت شود.

نام این سه نفر در این بیانیه نیامده ولی تاکید شده در صورت لزوم آنها معرفی خواهند شد.

البته بعضی رسانه‌ها، بلافاصله بعد از انتشار خبر عزل آقای رحمانی، التهابات بازار خودرو و گرانی این صنعت را دلیل برکناری او بر شمردند. رضا رحمانی ساعتی قبل نیز با ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضائیه هم دیدار کرده بود.

مرکز رسانه قوه قضائیه گزارش داده بود که آقای رئیسی در این دیدار به افزایش غیر منطقی قیمت خودروهای تولید داخل اشاره کرده و خطاب به آقای رحمانی گفته بود با توجه به اختیارات اعطایی از سوی شورای عالی هماهنگی اقتصادی به وزارت صمت باید از سوی این وزارتخانه تدابیری اتخاذ شود که در ایام شیوع بیماری کرونا و مشکلات ناشی از آن به هیچ عنوان مشکل جدیدی برای مردم ایجاد نشود.

آقای روحانی نیز در بخشی از حکم خود خطاب به حسین مدرس خیابانی، از او خواسته تا توان خود را در مدیریت بازار و تأمین کالاهای اساسی و ساماندهی قیمت خودرو به کار بگیرد.

حسین مدرس خیابانی پیش از این به عنوان قائم مقام امور بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت مشغول به کار بود.

اکنون با عزل رضا رحمانی بی بی سی نوشته است که کابینه حسن روحانی در آستانه رأی اعتماد دوباره قرار می‌گیرد. اتفاقی که از زمان انقلاب ۵۷ تا کنون در ایران بی‌سابقه بوده است.

بنابر اصل ۱۳۶ قانون اساسی در صورتی که پس از ابراز اعتماد مجلس به دولت نیمی از هیات وزیران تغییر نماید باید مجدداً از مجلس شورای اسلامی برای هیأت وزیران تقاضای رأی اعتماد کند.

 

سوابق اجرایی حسین مدرس خیابانی که دانش آموخته دانشگاه علم و صنعت است:

مدیرعامل شرکت فولاد خوزستان

مدیرعامل و عضو هیات مدیره هلدینگ سرمایه گذاری مهر اقتصاد ایرانیان

رییس هیات مدیره گروه تراکتورسازی ایران

و نایب رییس هیات مدیره گروه توسعه معاون روی ایران

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا