اخبار

طرح‌های نوآورانه نانویی خود را تا 15 اسفند ارسال کنید

بسپار/ ایران پلیمر با اعلام سومین فراخوان دریافت طرح در هشتمین دوره برنامه طرح‌های نوآورانه فناوری نانو، علاقه‌مندان تا روز ۱۵ اسفندماه فرصت دارند تا طرح‌های نوآورانه خود را در این حوزه ارسال کنند. 

برنامه تجاری‌سازی فناوری نانو (Nano Match)، یک برنامه دائمی با رویکرد حمایت از طرح‌هایی است که در حوزه نانو فناوری، به‌ نمونه اولیه رسیده‌اند. فناوران، شرکت‌های نوپا، پژوهشگران و جامعه دانشگاهی، به عنوان طرف عرضه و شرکت‌های صنعتی و سرمایه‌گذاران خطرپذیر و مستقل، به عنوان طرف تقاضا، از جمله مخاطبان این برنامه هستند.

در این برنامه، طرح‌هایی پذیرفته می‌شوند که نمونه اولیه‌ای از آنها ساخته شده و مبتنی بر نیاز صنعت باشد، مشابه داخلی نداشته و یا در صورت وجود مشابه، بهبود کیفیت، خواص و یا کاهش هزینه نسبت به آن داشته باشند. انطباق محصول با تعاریف نانو نیز از دیگر شاخص‌های مهم در پذیرش طرح‌ها است.

نانومچ در هر سال، طی فراخوان‌هایی، اقدام به دریافت طرح‌های متقاضیان می‌کند. درخواست‌های دریافتی، بر اساس شاخص‌هایی چون قابلیت تجاری شدن، فنی و نانومقیاس، قابلیت توسعه بازار، نوآوری و همچنین پتانسیل تیم فناور برای پیشبرد طرح، ارزیابی می‌شوند. طرح‌های پذیرفته شده در برنامه، طی بازه‌ زمانی مشخصی که برای هر طرح، متناسب با سطح آن متفاوت است، فرصت استفاده از امکانات و تجهیزات در دسترس را دارا خواهند بود. همچنین این طرح‌ها، ضمن بهره‌مندی از خدمات و حمایت‌های نانومچ برای توسعه کسب و کار خود، پس از اتمام فرآیند توسعه محصول، امکان استفاده از سایر حمایت‎ها و امکانات ستاد نانو برای توسعه بازار را نیز خواهند داشت.

هشتمین دوره برنامه نانومچ با هدف حمایت از فعالان حوزه فناوری نانو و در جهت تجاری‌سازی دستاوردهای آنها، از مهرماه سال جاری آغاز و در طی آن دو فراخوان برگزار شده و تعدادی طرح از سمت متقاضیان دریافت شده است. نتایج برخی از این طرح‌ها، از طریق پرتال به متقاضیان اعلام شده و برخی دیگر نیز در حال ارزیابی هستند.

اکنون سومین و آخرین فراخوان دریافت طرح در سال جاری، از ۱۵ بهمن‌ماه آغاز شده و آخرین مهلت ثبت طرح در این فراخوان، ۱۵ اسفندماه اعلام شده است. بر اساس معیارهای پذیرش در این برنامه، طرح‌های دریافتی از چهار جنبه مختلف معیار “فنی”، “نو بودن”، “نانویی بودن” و “قابل تجاری بودن” مورد ارزیابی قرار می‌گیرند.

بر اساس قوانین، طرح‌های ارسالی از جنبه‌های “بررسی نوآوری طرح در داخل کشور و در سطح بین‌المللی”، “مقایسه جنبه نوآورانه طرح با آخرین ایده‌های مطرح در حوزه صنعتی مشابه”، “استفاده از فناوری نانو و دانسته‌های علمی نانومقیاس (۱۰۰-۱ نانومتر)”، “مهندسی بودن فرآیند تولید محصول”، “امکان تولید صنعتی محصول” و “مزیت رقابتی محصول در مقایسه با محصولات مشابه” مورد بررسی نیز قرار می‌گیرند.

این برنامه از تمامی تیم‌هایی که به نمونه‌ اولیه بهینه رسیده‌اند و با انگیزه و تمرکز در راستای توسعه طرح نوآورانه‌ خود در حال فعالیت هستند، دعوت می‌کند که طرح‌های خود را در این فراخوان ثبت کنند. در صورت پذیرش طرح‌ها، حمایت‌های برنامه در دسترس فناوران قرار خواهد گرفت تا بتوانند نمونه اولیه خود را توسعه داده و آماده ورود به صنعت و بازار کنند.

متقاضیان علاقه‌مند به شرکت در این رویداد پس از ثبت‌نام اولیه و دریافت شناسه کاربری و کلمه عبور، امکان ورود به سامانه ثبت‌نام طرح را خواهند داشت. در این سامانه اطلاعاتی در رابطه با طرح مورد نظر از کاربر درخواست می‌شود. دقت و صحت اطلاعات بارگذاری شده، نقش اساسی در فرآیند ارزیابی و پذیرش طرح‌ها خواهد داشت.

پس از ثبت نهایی، پرونده به دبیرخانه نانومچ ارسال می‌شود و در این مرحله، بر حسب اولویت زمانی دریافت طرح‌ها، هر یک از پرونده‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرند و پس از آن طرح‌های پذیرش شده جهت ارزیابی به داوران برنامه ارسال می‌شوند. در این مرحله، طرح‌ها در چهار جنبه فنی، نانویی بودن، نوآوری و تجاری مورد بررسی قرار می‌گیرند و طرح‌های منتخب به جلسه مصاحبه حضوری دعوت می‌شوند.

درجلسه مصاحبه حضوری، هر متقاضی به ارائه طرح خویش خواهد پرداخت. برای هر طرح، ۹۰ دقیقه اختصاص داده می‌شود که ۱۵ دقیقه از آن، مربوط به ارائه متقاضی و مابقی به پرسش و پاسخ اختصاص خواهد داشت. 

 

ایسنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا