اخبار

صادرات ۱.۲ میلیارد دلاری ایران به آفریقا

بسپار / ایران پلیمر رئیس اداره غرب و مرکز آفریقا در وزارت امور خارجه گفت: صادرات ایران به قاره آفریقا در سال ۱۴۰۰ با ۱۲۰درصد رشد نسبت به سال قبل از آن به عدد یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار رسید.

علی اکبر رضایی در همایش بررسی بازار کشور سنگال که با ارتباط ویدئو کنفرانسی سفیر جمهوری اسلامی ایران در این کشور و نمایندگان تعدادی از مجموعه های صنعتی البرز همراه بود، بیان کرد: غرب آفریقا جمعیتی نزدیک به ۴۰۰ میلیون نفر دارد و یک منطقه جمعیتی مناسب برای سرمایه گذاری و توسعه صادرات ایران است.

وی ادامه داد: بیش از ۲۰ کشور از جمله سنگال، غنا، ساحل‌عاج، نیجریه، مالی و گینه در غرب آفریقا واقع شده است و از ظرفیت خوبی به لحاظ روابط تجاری برخوردار هستند.

رئیس اداره غرب و مرکز آفریقا در وزارت امور خارجه گفت: یکی از اهداف این همایش آشنایی تجار، فعالان اقتصادی و اعضای اتاق بازرگانی البرز با ظرفیت های کشورهای غرب آسیا به عنوان بازار هدف گسترده و جاذب برای صادرات تولیدات و محصولات ایرانی است.

وی با بیان اینکه بخش عمده ای از کالاها و محصولات مصرفی از مواد غذایی گرفته تا ماشین آلات، صنایع پتروشیمی، مشتقات نفتی و دیگر محصولات در سنگال وارداتی است، گفت: این مهم فرصت خوبی را برای سرمایه‌گذاری شرکت های ایرانی فراهم کرده و شکوفایی تجارت خارجی، به تبع آن توسعه صادرات و رونق تولید داخلی کشورمان را رقم می زند.

رضایی با برنامه ریزی برای برگزاری همایش ها یا نشست‌هایی با حضور دیگر سفرای ایران در کشورهای حوزه غرب آفریقا گفت: با کمک مسئولان اتاق بازرگانی البرز و در قالب برگزاری چنین همایش هایی ظرفیت کشورهای مختلف غرب آسیا را برای تجار و فعالان اقتصادی استان تشریح خواهیم کرد.

رئیس اداره غرب و مرکز آفریقا در وزارت امور خارجه با اشاره به تعاملاتی که میان کشورهای این حوزه و فعالان اقتصادی ایران تاکنون در قالب برگزاری همایش یا وبینار با برخی از اتاق های بازرگانی کشور از جمله اصفهان، کرمان و همدان برقرار شده است، افزود: خوشبختانه از سوی اتاق البرز نیز این فرصت فراهم شد و به تعامل بیشتر میان البرز و سنگال منجر می شود.

وی بیان کرد: اگر تنها بخشی از ظرفیت های ایران از جمله البرز به سمت روابط اقتصادی با سنگال سرازیر شود، جهش قابل توجهی در روابط تجاری میان ما و آن کشور ایجاد خواهد شد.

رضایی با این توضیح که در سال ۱۴۰۰ نسبت به ماقبل آن صادرات ایران به قاره آفریقا بالغ بر ۱۲۰درصد افزایش داشت، گفت: رقم صادرات مذکور برابر یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار بوده است و این مهم روزنه و چشم انداز خوبی را بر این اساس در گسترش روابط میان ایران و سنگال ترسیم می‌کند.

 

ایسنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا