اخبار

صادرات کالا به عراق افزایش نشان داد

بسپار به نقل از دنیای اقتصائ می نویسد،ناظر گمرکات خوزستان گفت: صادرات کالاهای غیرنفتی گمرکات استان در فروردین امسال 966 هزار و 897 تن به ارزش 17 هزار و 156 میلیارد ریال معادل 567 میلیون و 997 هزار دلار بود که این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته از نظر وزنی 16 درصد کاهش و از نظر ارزشی 21 درصد افزایش داشته است. محمدرضا جعفری افزود: محصولات شیمیایی و پتروشیمی، پلی‌اتیلن، فولاد و آهن، سیمان، مصالح ساختمانی، میوه و تره‌بار عمده اقلام صادراتی استان در این مدت بوده‌اند که عمدتا به کشورهای عراق، امارات متحده، چین، کویت و ترکیه صادر شده‌اند.

 

رشد 58 درصدی صادرات کالا

جعفری در ادامه تصریح کرد: در یک‌ماه اول سال‌جاری صادرات کالا به عراق از طریق گمرکات استان با احتساب سایر گمرکات کشور، 368 هزار و 389 تن به ارزش 134 میلیون و 409 هزار دلار بود که نسبت به مدت مشابه سال گذشته از نظر وزنی یک درصد کاهش و از نظر ارزشی 58 درصد افزایش داشته است. وی افزود: مصالح ساختمانی، ماهی، میوه و تره‌بار عمده اقلام صادراتی به عراق در این مدت بودند. وی با اشاره به میزان صادرات هدیه و سوغات از طریق بسته‌های پستی اعلام کرد: در یک‌ماه اول امسال 257 بسته به وزن 955 کیلوگرم و به ارزش 343 میلیون و 781 هزار دلار از گمرکات استان صادر شد که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته از نظر وزنی تغییری نداشته است اما از نظر ارزشی 17 درصد افزایش نشان می‌دهد.

ناظر گمرکات خوزستان با بیان اینکه میزان واردات هدیه و سوغات در گمرکات استان در این مدت نیز در قالب بسته‌های پستی 387 بسته بوده است، گفت: این بسته‌ها به وزن یک تن و 280 کیلوگرم و به ارزش 666 میلیون و 39 هزار ریال بوده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته از نظر وزنی 8 درصد و از نظر ارزشی 14 درصد افزایش داشته است. جعفری با اشاره به آمار واردات گمرکات خوزستان در فروردین‌ امسال اعلام کرد: در این مدت واردات گمرکات استان 862 هزار و 464 تن و به ارزش بیش از 9 میلیارد و 442 میلیون ریال معادل 311 میلیون و 957 هزار دلار بوده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته از نظر وزنی 26 درصد و از نظر ارزشی 31 درصد کاهش را نشان می‌دهد. ناظر گمرکات خوزستان ادامه داد: واردات کالا به صورت عمده از کشورهای چین، امارات متحده، ترکیه و کویت صورت گرفته است که شامل اقلام گندم، ذرت، کنجاله سویا، آهن‌آلات و فولاد می‌شود.

 

تراز تجاری مثبت است

وی در ادامه اظهار کرد: درآمد عمومی گمرکات خوزستان در فروردین‌ امسال به 780 میلیارد و 785 میلیون ریال رسید که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 98 درصد افزایش یافته است. تراز تجاری در این مدت مثبت بوده، یعنی میزان صادرات بیشتر از میزان واردات است.  جعفری با بیان اینکه سال گذشته نیز تراز تجاری گمرکات استان مثبت بوده است، تصریح کرد: در مقطعی از زمان حتی تا دهه 50، همیشه میزان واردات از میزان صادرات بیشتر بوده اما اکنون به جایی رسیده‌ایم که میزان صادرات نسبت به میزان واردات فزونی یافته که البته عوامل متعددی در این موضوع موثر بوده است.

 

حمایت از بخش تولید

وی با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری مبنی بر اقتصاد مقاومتی و نامگذاری امسال تحت عنوان اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل گفت: جدیت بخش خصوصی و بخش دولتی و حمایت از بخش تولید از مهمترین عوامل مثبت شدن تراز تجاری خوزستان محسوب می‌شوند و تسهیلات و ضمانت‌نامه‌هایی که در اختیار بخش تولید قرار می‌گیرد، از این حمایت‌ها بوده است. ناظر گمرکات خوزستان در خصوص حمایت‌های حوزه گمرک از بخش تولید گفت: در گذشته برای ترخیص تمام کالاها عوارض به صورت کامل یا تا دو برابر حق عوارض و ورودی، تضمین گرفته می‌شد اما اکنون برای مواد اولیه بخش تولید تا یک برابر تضمین گرفته می‌شود.  همچنین از اواخر سال 94 بخشی از مواد اولیه و کالاهای موردنیاز شرکت‌های تولیدی استان بدون اخذ عوارض یا حداکثر با اخذ 50 درصد عوارض و نگه داشتن وثیقه، کالاها ترخیص شده است.

 

پیش‌بینی افزایش 30 تا 50 درصدی صادرات

جعفری تصریح کرد: با توجه به افزایش 21درصدی صادرات از نظر ارزشی در فروردین امسال، پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال به افزایش 30 تا 50 درصدی صادرات دست یابیم.

راه‌اندازی سامانه جامع گمرک

وی با اظهار امیدواری از راه‌اندازی سامانه جامع گمرکات در سراسر استان تا پایان امسال اعلام کرد: در گذشته ورود اطلاعات فرد در گمرک به صورت حضوری صورت می‌گرفت که این مساله زمان زیادی را اتلاف می‌کرد اما اکنون فرد در صورت دسترسی به شبکه اینترنت قادر است به سامانه جامع گمرک وصل شود و اطلاعات خود را ثبت کند. وی گفت: در این سامانه سه مسیر قرمز، سبز و زرد وجود دارد که به دلیل حمایت از تولید، تمام کالاهای بخش تولید در مسیر سبز قرار گرفته‌اند.

ناظر گمرکات خوزستان با تشریح نحوه عملکرد سامانه جامع گمرکی گفت: کالاهایی که در مسیر قرمز این سامانه قرار می‌گیرند، حتما باید در مرحله اول ارزیابی، رویت و باز شده و در مرحله بعدی نیز کارشناسی شوند و نهایتا در مرحله آخر که درب خروج است، مجددا مورد ارزیابی و کارشناسی قرار بگیرند و سپس خارج شوند اما در مسیر سبز این مراحل اجرا نمی‌شود.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا