اخبار

شهروز ضرابیها، مدیرعامل مپ: تاثیرات مثبت افزایش دستمزد کارگران در مدت کوتاهی به دلیل تورم از بین می رود

بسپار/ ایران پلیمر مهندس شهروز ضرابیها یک مدیر ارشد نسل دومی موفق است. مدیرعامل شرکت مهرآریاپلیمر پارس (مپ) در گفت و گو با خبرنگار بسپار از دغدغه های این روزهای صنعت پلیمر می گوید: همه ساله و طبق ماده ی 41 قانون کار، حقوق و دستمزد کارکنان تحت پوشش سازمان بیمه تامین اجتماعی مورد بررسی قرار گرفته و بر اساس  دو مولفه نرخ تورم، هزینه‌ی معیشت، محاسبه و جهت اجرا به واحد های تولیدی  و اصناف ابلاغ می شود.  البته امسال به واسطه حساسیتهای موجود محاسبه و توافق بر سر نرخ دستمزد  قدری با تاخیر مواجه بود. در چگونگی محاسبات، شورای تعیین مزد همواره با ملاحظات متفاوتی روبروست، از یک سو دغدغه معیشت کارکنان و از سویی دیگر وضعیت بنگاه های اقتصادی.  

نرخ تورم در سال گذشته حدود 40 درصد اعلام شده و نرخ افزایش حقوق پایه 21 درصد پیش بینی شده است . اما در عمل با محاسبه افزایش تمامی مولفه های تشکیل دهنده مزد، افزایش حقوق در سال 99  به حدود نرخ تورم خواهد رسید که البته منطقی به نظر می رسد.

افزایش دستمزد در سال جاری باید با مدیریت دولت همراه باشد تا مجددا” به شکل گیری تورم در جامعه و کوچک شدن سبد معیشتی خانوارهای کارگری ختم نشود، البته که در همه‌ی سنوات گذشته عکس این موضوع را شاهد بوده‌ایم و تاثیرات مثبت افزایش دستمزد کارگران در مدت کوتاهی به دلیل شکل گیری تورم و کاهش مجدد قدرت خرید از بین رفته است.

از سوی دیگر به دلیل محدودیت های بازار و کاهش تقاضا، امکان وصول و اعمال تمامی هزینه های دستمزد در تولید محصولات و یا خدمات بنگاه از مشتریان قابل انجام نیستند، که خود می تواند به تشدید رکود منجر شود. علاوه بر آن موضوعات افزایش هزینه های یک بنگاه، کاهش ظرفیت تولید، فشارهای مالیاتی و سلب شدن امکان حضور در بازار رقابتی به صورت سلسله وار به یکدیگر متصل بوده و در نهایت می تواند به تعطیلی بنگاه ختم شود.

امید واریم تا دولت مردان در سال 99 با اجرای سیاست های بهره ور و تحریک موثر تقاضا شرایط ادامه ی فعالیت بنگاه های تولیدی را فراهم کنند. نباید فراموش کنیم که دیگر ابزاری مانند درآمد نفتی برای کنترل و حمایت از واحدهای تولیدی در اختیار دولت نیست.  

ضرابیها در رابطه با شرایط به وجود آمده به واسطه بیماری همه گیر جهانی کرونا و تاثیر آن بر صنعت پلیمر کشور نیز چنین گفت: این موضوع یک مشکل حاد در جامعه ی جهانی است و تاثیرات عمیقی بر جامعه  بشری و اقتصاد آن خواهد داشت و کشور ما نیز از این امر مستثنی نیست و به نظر بنده تاثیر این بحران بر اقتصاد، سیاست و معیشت جامعه ایرانی پر رنگ خواهد بود.

هر کشور متناسب با ظرفیت های اقتصادی و اجتماعی خود و با بهره گیری از زیر ساختهای  سخت افزاری، نرم افزاری و ذخایر علمی و پژوهشی برای مدیریت این بحران اقدام خواهد کرد. نمونه های مختلفی از مدیریت و اقدامات موفق و همچنین نا‌موفق را تا به امروز در سراسر جهان در این زمینه شاهد بوده ایم. بر اساس تحلیل ها این بحران در کوتاه مدت قابل حل نبوده و اگر یک مسیر U  شکل را برای ان متصور باشیم ایران هم چنان در مسیر نزولی اول آن به لحاظ اقتصادی قرار دارد.  باید در درجه اول تلاش کنیم تا شرایط شیوع بیماری را به ثبات برسانیم و سپس با مدیریت صحیح وارد مرحله ی رشد این مسیر شویم و به شرایط عادی بازگردیم. کوتاه شدن زمان هر یک از مراحل نیز به سیاست ها و نحوه ی مدیریت جامعه از سوی دولت و حاکمیت وابسته است.

در حال حاضر تمامی کشورها حتی صنعتی ترین و قدرتمندترین آنها با آمار فزاینده بیکاری  و رکود عمیق اقتصادی  مواجه هستند و البته از مهمترین اقدامات دولتها بعد از درمان، اجرای سیاستهای حمایتی از صنایع و اشتغال است. در ایران نیز بخش تولید جهت پایداری اشتغال به شدت به توجه و حمایت دولت نیاز خواهد داشت.

برآیند مطالعات و تحلیل ها بیانگر آن است که مشکلات اقتصادی پدید آمده پس از  ویروس کویید 19، می تواند سرعت بخش ایجاد تغییرات اساسی در مناسبات بین کشور‌ها و  پیمانهای اقتصادی  باشد و همزمان با رفع بحران به مرور شاهد تغییرات اساسی در چیدمان سیستم های اقتصادی در جهان خواهیم بود.

ضرابیها همچنین گفت: امر واضح آن است که تا زمان دست یابی به روشهای موثر کنترل و درمان این بیماری شرایط رکود گزینه‌ی پیش روی اقتصاد ایران است. لذا ضروریست تا با برنامه ریزی صحیح و ایجاد محیطی سهل تر برای کسب و کار  موجبات افزایش تولید محصولات و ارایه خدمات را فراهم آوریم. برای کشوری همچون ایران که با مسایل دیگری غیر از کرونا مواجه بوده است خروج از شرایط بحران به مراتب پیچیده تر و دشوار تر خواهد بود و به تصمیمات و گامهای جدی تر توسط مسوولین نیاز خواهد داشت.

به امید توفیق هرچه بیشتر صنعت پلیمر کشور و استفاده بهینه از فرصت هایی که در آینده پیش روی کارآفرینان این بخش قرار خواهد گرفت.  

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا