اقتصاد و مدیریت

شش روش ایجاد انگیزه برای نوآوری در کارکنان

ّبسپار می نویسد، در این نوشتار با ۶ روش حرفه‌ای آشنا می‌شوید که می‌تواند به ایجاد انگیزه برای نوآوری در کارکنان تان بینجامد و باعث شود آنان به سمت رفتارهای نوآورانه و خودشکوفا حرکت کنند.

روش # ۱ ایجاد انگیزه برای نوآوری : کارکنان خود را توانمند کنید

نوآوری با کارکنان مقلد و ناتوان شدنی نیست. مراقب باشید که وارد جزییات کار کارکنان و شیوه‌ی انجام جزییات کارها توسط آنها نشوید. فراموش نکنید که قرار نیست همه‌ی نوآوری‌های شرکت را شما انجام دهید. این کار شدنی نیست. در عوض کارکنان را آن‌چنان توانمند کنید که کارشان را به بهترین شکل انجام دهند. اهداف مشترک تعریف کنید، مسئولیت کارکنان در قبال تحقق آن اهداف را مشخص کنید سپس آنها را در انجام کارها آزاد بگذارید. من بارها این نکته را در فضای کاری اطرافم آزموده‌ام و همیشه از نتیجه راضی بوده‌ام.

دادن آزادی عمل به کارکنان خلاق، علاوه بر افزایش شانس نوآوری در کارها، رضایت شغلی آن‌ها را نیز به شدت افزایش خواهد داد. رعایت این امر در مورد پژوهشگران و کارکنان دانشی بسیار مهم‌تر است. متاسفانه نظام آموزشی و تحصیلات تکمیلی در ایران هم‌چنان به گونه‌ای است که جسارت تغییر و نوآوری را در جوانان تضعیف می‌کند. به همین علت، زحمت شرکت‌های ایرانی در بازگرداندن این جسارت به کارکنان‌شان نسبت به دیگر کشورها بیشتر است؛ اما شرکت‌هایی که قصد نوآوری دارند، گریزی از این کار ندارند. نتیجه‌ی این توانمندسازی شما را شگفت‌زده خواهد کرد.

روش #‌۲ ایجاد انگیزه برای نوآوری : به کارکنان یادآور شوید که کوچک شروع کنند، بسنجند و بیاموزند

بیشتر شرکت‌های ایرانی توسط مهندسان تاسیس و اداره می‌شوند. بدنه‌ی دانشی بیشتر این شرکت‌ها هم دانش‌آموخته‌های رشته‌های مهندسی هستند. در سامانه‌های مهندسی، برای رفع اشکلات ابتدا سامانه را از مدار کاری خارج و متوقف می‌کنند، اشکال را برطرف و دوباره آن را به کار می‌اندازند.

تعمیم این نوع نگاه و شیوه‌ی کاری به فضای نوآوری در شرکت‌ها مهلک است. متاسفانه این نوع نگاه در شرکت‌های ایرانی بسیار رایج است. بارها یادآور شده‌ام که شرکت‌ها، مجموعه‌ای از سامانه‌های انسانی هستند که رفع اشکال این سامانه‌ها باید به آرامی و در هنگام حرکت انجام شود. باید فرهنگ انجام تغییرات کوچک، آزمودن آنها، سنجش نتایج و یادگیری از نتایج را در شرکت‌تان ترویج کنید.

روش # ۳ ایجاد انگیزه برای نوآوری : به اشتراک‌گذاری را ترویج و تشویق کنید

برای نوآور شدن، تا آنجا که می‌توانید اشتراک‌گذاری در درون شرکت را تقویت کنید. اشتراک‌گذاری همه چیز. ایده‌ها، نوشته ها، وب سایت‌ها و اطلاعات تماس. به اشتراک‌گذاری، جرقه شکل گیری ایده‌های جدید است. این امر در حوزه‌های میان رشته‌ای اهمیتی دوچندان می‌یابد. کاری کنید که مخفی کاری و به اشتراک نگذاشتن ایده‌ها برای کسی منشأ قدرت نشود.

برعکس، کارکنان شما باید دریابند که هرچه بیشتر ایده‌های شان را به اشتراک بگذارند، جایگاه شان در شرکت مستحکم تر و بهتر خواهد شد. متاسفانه نظام آموزشی ایران، فعالیت و پیشرفت انفرادی را تشویق و تحریک می‌کند. بنابراین، نقش شرکت‌ها و فرهنگ سازمانی آنها در ایران بسیار مهم است تا مگر بتوانند بر عادت‌ها و رفتارهای مخفی کارانه و تکروی در حوزه نوآوری غالب شوند.

روش # ۴ ایجاد انگیزه برای نوآوری : به کارکنان خود مجال زمانی دهید

اگر بنا باشد کارکنان مدام مشغول کارهای روتین یا رفتن از این جلسه به آن جلسه باشند، از آنها نباید انتظار نوآوری داشته باشید. گاهی لازم است کارکنان از فضای کار روتین روزانه، جلسات رنگارنگ و پاسخ دهی به ایمیل‌های متعدد فاصله بگیرند تا بتوانند به موضوعات راهبردی، نوآورانه و متفاوت بیندیشند.

این دقیقا همان کاری است که شرکت‌های نوآور دنیا انجام می‌دهند. برای مثال این شرکت‌ها به کارکنان دانشگر و پژوهشی خود مجال می‌دهد تا سقف ۱۵ درصد از زمان خود را روی پروژه‌های شخصی خود کار کنند و با ایده هایی کلنجار بروند که هیچ ربطی به ماموریت کاری شان ندارند. از قضا بسیاری از ایده‌های نو و باارزش در این شرکت‌های نوآور، ریشه در همین مجال تفکر و جست وجوی آزاد دارند. کسانی که مدام درگیر کار اجرایی هستند و مدام از این جلسه به آن جلسه می‌روند، در عمل امکان نوآوری چندانی ندارند (حتی اگر افرادی باهوش و خلاق باشند).

البته همیشه به مدیران ارشد شرکت‌ها یادآوری می‌کنم که این نکته شامل خود آنها هم می‌شود. این خود مدیران هستند که جلسات پشت سرهم را می‌سازند. آنها باید به خودشان هم مجال بدهند. مجالی برای شبکه سازی، صحبت با مشتریان (بله مشتریان! )، مطالعه، همکاری و نشستن و فکر کردن. اگر به خود و کارکنانتان مجال زمانی ندهید، نوآوری بی‌نوآوری!

روش # ۵ ایجاد انگیزه برای نوآوری : به کارکنان‌تان حق شکست بدهید

همه ما شکست را تجربه کرده‌ایم. هیچ کس نیست که همواره در همه کارهایش موفق بوده باشد. مشکل اینجاست که ما شکست‌های مان را مخفی می‌کنیم تا کسی از آنها باخبر نشود. پس اگر همه ما جایزالخطا هستیم باید به کارکنان مان هم اجازه شکست را بدهیم. بگذارید کارکنان‌تان بدانند که می‌توانند کارها را متفاوت انجام دهند و ایده‌های جدیدشان را بیازمایند. بگذارید بدانند که محیط برای‌شان امن است و اگر ایده جدیدشان آنگونه که فکر می‌کردند پیش نرفت، شما آن را درک می‌کنید. فراموش نکنید که برای نوآوری باید خطر کرد. باید کارکنان‌تان برای خطر کردن احساس امنیت کنند.

روش # ۶ ایجاد انگیزه برای نوآوری : فضای محل کار را دلپذیر کنید

بیشتر فضاهای کاری در شرکت‌های ایرانی سرد و بی‌روحند. ممکن است این فضاها برای کارهای روتین و اداری خوب باشند، اما خیلی به درد نوآوری نمی‌خورند. شانس ایده‌پردازی و نوآوری در محیط‌های کاری دلپذیر و دوست داشتنی، به مراتب بیشتر است. اگر کسب وکارتان دانشی و مبتنی بر فناوری پیشرفته است، در دلپذیر کردن فضاهای کاری شرکت شک نکنید!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا