اخبار

شرایط کسب‌وکار جدید برای صنعت پزشکی در ایران: برنامه‌ 5 ساله و سرمایه گذاری‌ بیش از 25 میلیارد دلار در بخش سلامت

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار می نویسد، از آنجایی که اقتصادهای توسعه یافته بر اساس الگوی رشد متوسط در جهت ایجاد نوآوری در فضای فناوری به طور پیوسته در کاهش هزینه‌های پزشکی تمرکز دارد، بازارهای نوظهور فرصت‌های کسب‌وکار  بی‌شماری را در بخش بهداشت و درمان ایجاد کرده‌اند. یکی از بازارهایی که این روزها بسیار مورد توجه قرار گرفته است، بازار ایران است.

طبق گزارش منتشر شده از یک شرکت هوش کسب‌وکار  به نام Frost & Sullivan (Austin, TX) بهبود شرایط بهداشت و درمان ایران برای دولت این کشور در دوره‌ی پسا تحریم یک اولویت محسوب می‌شود. طرح ششم توسعه‌ی این کشور که نقشه‌ی راهی را از سال 2016 تا 2020 ترسیم کرده است، بیش از 25 میلیارد دلار را برای به بخش مربوط به سلامتی، بهداشت و درمان اختصاص داده است. این سرمایه اختصاص داده شده، برای بازسازی بیمارستان‌ها، آزمایشگاه‌ها و کلینیک‌های پزشکی مصرف خواهد شد. به علاوه، مراکزی مخصوص بیماران سرطانی و دیالیزی ایجاد خواهد شد. این مساله به توسعه‌ی گردشگری پزشکی ایران کمک شایان توجهی خواهد نمود.

پس از لغو تحریم‌هایی که علیه ایران اعمال شده بود، بیش از 70 شرکت اروپایی و آسیایی علاقه‌ی خود را برای سرمایه‌گذاری در بخش بهداشت ایران اعلام کردند. طبق گفته‌ی علی میرمحمد، مشاور و مدیر توسعه‌ی MENASA در ایران، موقعیت جغرافیایی ویژه، سامانه سلامتی مقرون به صرفه، جمعیت زیاد، فرصت‌های گردشگری و پیشرفت  رو به رشد امکانات پزشکی، ایران را در دهه‌ی پیش رو به قطب پزشکی منطقه تبدیل خواهد کرد.

طبق گزارش Frost & Sullivan، چشم انداز 2025 ایران، فرض را بر این گذاشته است که تا سال 2025 ایران به یک کشور توسعه یافته تبدیل شده باشد. این رشد با واردات فناوری، مشارکت‌های خارجی، معافیت‌های مالیاتی، معاملات امن پول، اجازه‌ی اقامت کارگران و خانواده‌هایشان و محافظت از آن‌ها  از جمله اقداماتی است که در جهت توسعه یافتگی ایران قرار است انجام شود. با توجه به مشاوره‌های انجام شده، بخش تجهیزات پزشکی در سال 2015 ارزشی معادل با 8/1 میلیارد دلار را دارا بوده است. این درحالی است که در صورت عدم وجود تحریم‌ها دو برابر این مبلغ برای بهبود کیفیت مورد نیاز بود.

حدود 90 درصد از تجهیزات یکبار مصرف و 60 درصد تجهیزات پزشکی عمومی از منابع داخلی تامین شده و بیش از 80 درصد تجهیزات پیشرفته‌ی پزشکی همچون دستگاه‌های تصویربرداری، ماشین آلات همودیالیز، تجهیزات نوری و دندانی و تحلیل گرها عموما از آلمان، هلند و انگلستان به کشور وارد می‌شود. اگرچه تحریم‌های اعمال شده بر ایران از طرف ایالت متحده‌ی آمریکا شامل بسیاری از تجهیزات پزشکی معمول نمی‌شود، شرکت‌های آمریکایی به دلیل بسیاری از مسائل سیاسی و اقتصادی تلاش چندانی برای نفوذ به این بازار نکردند. این روند ممکن است در سال‌های آینده دستخوش تغییر قرار گیرد.

طبق گفته‌ی Frost & Sullivan به دلیل عدم وجود تولیدات داخلی در کشورهای آسیای میانه همچون آذربایجان، ارمنستان، ترکمنستان، قرقیزستان، تاجیکستان، عراق، افغانستان، سوریه، لبنان، یمن و همچنین بخش‌هایی از قاره آفریقا یک فرصت قوی برای سرمایه‌گذاران خارجی محسوب شده که به تولیدکنندگان داخلی ایران، پیشنهاد همکاری دهند.

در همین راستا ایران امیدوار است با ایجاد پروژه‌های مشترک (Joint ventures) با شرکت‌های معروف و شناخته شده، بتواند صادرات تجهیزات پزشکی را تا سه برابر افزایش داده و تا سه سال آینده به 100 میلیون دلار برساند.

آقای میرمحمد اضافه کرد که به دلیل شیوع گسترده‌ی سکته‌های مغزی، بیماری‌های عصبی، دیابت، سرطان، بیماری‌های قلبی عروقی و چاقی نیاز به گسترش این تجهیزات پزشکی احساس شود. سمعک‌های شنوایی، صندلی‌های چرخدار، کمک راه برنده‌ها (walkers)، تجهیزات اندازه گیری فشار و قند خون با افزایش جمعیت مورد نیاز خواهد بود.

انتظار می‌رود تا سال 2017 بازار تجهیزات پزشکی تا 1 میلیارد دلار افزایش پیدا کند. لازم به ذکر است که شرکت‌های مختلف برای ورود به بازار ایران که یکی از بزرگترین کشورهای خاور میانه می‌باشد باید موارد زیر را در نظر بگیرند:

–         حتما از توزیع کننده‌ی خود بپرسید که چه مقدار از کشور را تحت پوشش خود قرار می‌دهد. ایران 5/2 برابر تگزاس است. تهران تنها بخشی از این بازار را به خود اختصاص می‌دهد.

–         ارزی که در ایران بیشتر ارجحیت دارد، یورو است. به همین دلیل شاید نیاز باشد از شرکت‌های تابعه‌ی اتحادیه اروپا استفاده شود

–         در محل همکاری حضور داشته باشید و پول نقد همراهتان باشد. یک کسب‌وکار  موفق از طریق جلسات حضوری معنی می‌یابد. پیش از پروازتان مبالغی پول نقد در چمدانتان بسته‌بندی کنید چراکه کارتهای اعتباری در ایران کار نمی کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا