اخبار

شرایط صدور گواهی ثبت‌نام در نظام مالیات بر ارزش افزوده تسهیل شد

بسپار می نویسد، بر اساس بخشنامه شماره 506/96/200 مورخ 1/3/96 سازمان امور مالیاتی کشور، فرآیند صدور گواهی ثبت‌نام در نظام مالیات بر ارزش افزوده، تسهیل شد.

معاون کسب‌و‌کار اتاق تهران با توضیح اینکه شرایط صدور گواهی ثبت‌نام در نظام مالیات بر ارزش افزوده طی چند جلسه در هیات مقررات‌زدایی و تسهیل صدور مجوزهای کسب‌وکار مورد بررسی قرار گرفت، به مهم‌ترین مفاد بخشنامه جدید اشاره کرده و گفت: بر اساس بخشنامه‌ای که ماه گذشته از سوی سازمان امور مالیاتی کشور ابلاغ شده است، مدت اعتبار گواهی‌‎های صادر شده برای مؤدیانی که بدهی خود را پرداخت یا ترتیب پرداخت آن را داده‌اند، 12 ماه است.

هومن حاجی‌پور با بیان اینکه فرآیند بررسی درخواست و صدور گواهی‌نامه ثبت‌نام در نظام مالیات بر ارزش افزوده، مشکلاتی را برای فعالان اقتصادی ایجاد کرده بود، گفت: بر اساس بندهای بخشنامه جدید، مؤدیان برای ثبت‌نام فقط کافی است به سامانه www.tax.gov.ir مراجعه کنند. مدارک مورد نیاز برای مؤدیانی که برای اولین بار قصد ثبت‌نام دارند، صرفا تسلیم اظهارنامه‌‌های دوره مشمول تعیین شده است.

وی با اشاره به اینکه مدت اعتبار گواهی مؤدیان فوق، شش ماه است، افزود: براساس این بخشنامه، مدت اعتبار گواهی مؤدیان خوش حساب 24 ماه در نظر گرفته شده است.

معاون کسب‌و‌کار اتاق تهران همچنین تصریح کرد که مدت زمان طی مراحل صدور گواهی‌نامه ثبت‌نام در نظام مالیات بر ارزش افزوده به 7 روز کاهش یافته است. به گفته حاجی‌پور، همچنین مؤدیان می‌توانند یک ماه قبل از انقضا گواهی قبلی، اقدام به تمدید کنند.

وی به بند دیگری از مفاد بخشنامه جدید سازمان امور مالیاتی کشور اشاره کرد و افزود: در صورت لغو اعتبار گواهی‌نامه مؤدی، معاملات وی مشروط به احراز اصالت مبنی بر حسابرسی مالیاتی تا تاریخ لغو اعتبار قابل قبول است.

معاون امور کسب‌وکار اتاق تهران در خاتمه توضیحات خود با ارجاع به بخشی از محتوای بخشنامه مذکور گفت: در مواردی که برای پرونده مؤدی دارای بدهی قطعی، دستور توقف عملیات اجرایی توسط مراجع ذیصلاح از جمله دیوان عدالت اداری صادر شده، مادام که دستور مذکور لغو نشده است، و همین‌طور در موارد خاص که با دلایل توجیهی قابل قبول، امکان ثبت‌نام در طرح جامع مالیاتی و یا ترتیب پرداخت بدهی وجود نداشته، و مؤدیان از نظر ثبت‌نام و یا دریافت مالیات و عوارض از کارفرمایان یا خریداران با مشکل مواجه هستند، مدیران کل امور مالیاتی مجاز خواهند بود با در نظر گرفتن وضعیت مؤدی و با اخذ تضمین لازم، امکان صدور گواهینامه ثبت نام شش ماهه را برای این دسته از مؤدیان فراهم کنند.

فایل بخشنامه اخیر سازمان امور مالیاتی را می‌توانی اینجا دریافت کنید.

منبع:اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا