اخبار

سپهر لاجوردی، نایب رییس هیات مدیره شرکت نیلی فام: انتظار داریم در راستای رونق تولید از ما حمایت شود

بسپار/ایران پلیمر سپهر لاجوردی سهامدار و نایب رییس هیأت مدیره شرکت نیلی فام است. دکترای رشته مهندسی رنگ از پژوهشگاه رنگ دارد و همواره علاقهمند به برقراری پیوند قوی بین رشته مهندسی رنگ با نگاه آکادمیک و کاربردی آن در صنعت رنگ کشور بوده است. او می گوید: مفتخر است که به عنوان دانش آموخته رشته مهندسی رنگ در همین صنعت در کشور مشغول به فعالیت است. یکی از مزایای پیوند قوی بین نگاه آکادمیک و صنعتی، ساخت و به کارگیری پوششها و رنگهای خاص به ویژه رنگهای نانویی در این صنعت است.
شرکت نیلی فام از سال 1381 با هدف تولید انواع رنگها و کفپوشهای صنعتی و دکوراتیو تأسیس و تا به امروز در تولید انواع پوششهای صنعتی، ساختمانی و رنگهای خاص در صنعت رنگ کشور فعال بوده است. نیلی فام حدود 10 سال به طور کاملا” تخصصی در تولید انواع رنگهای صنعتی و محافظ خوردگی ویژه صنایع نفت، گاز و پتروشیمی فعالیت داشته و در انواع وندورلیستهای ویژه این صنایع حضور دارد. در پروژه¬های بزرگ نفتی در منطقه پارس جنوبی نیز سهم قابل توجهی داشته است. 

بسپار- آقای دکتر، بحث ما بیشتر روی محصولات گروه نانو متمرکز خواهد بود، از چه زمانی تولید این محصولات را آغاز کردید و با چه هدفی؟
لاجوردی: طی 7 سال اخیر، واحد تحقیق و توسعه این شرکت تلاشهای بسیاری در ساخت و توسعه انواع پوششهای خاص نانویی داشته است که از جمله این پوششها میتوان به پوششهای خودتمیزشونده نانویی، عایق رطوبتی نانویی، عایق صوتی- حرارتی نانویی و پوشش ضدآب کننده نانویی سطوح اشاره کرد. هدف از تولید این محصولات ارائه خدمات ویژه از رنگ و پوشش به مشتری و افزایش طول عمر مفید محصولات در دوره کاربری آنها می¬باشد. همچنین تجمیع خواص ویژه¬ای نظیر مقاومت در برابر حرارت و صوت نیز از اهداف دیگر حضور نانو ماده در فرمولاسیون پوشش هاست.

بسپار- لطفا به طور تخصصی روی پوششهای نانویی ذکر شده، ویژگیها و کاربردهای هر کدام را برای خوانندگان ما بفرمایید.
لاجوردی: پوشش آب پایه خود تمیز شونده (نانو فام SC) یک پوشش خود تمیز شونده شفاف است که با بهره¬گیری از خاصیت فتوکاتالیستی تیتان و نیز فنآوری نانو طراحی و عرضه شده است. در حضور نور، فتوکاتالیست قادر به تجزیه آلاینده¬های محیطی خواهد بود. علاوه بر آن، به دلیل عدم چسبندگی این مواد بر روی سطح، باقیمانده آلاینده¬ها نیز به راحتی و به وسیله بارش باران از روی سطح زدوده می¬شوند. به دلیل اینکه تمیزکاری مواد مورد استفاده در صنعت ساختمان نظیر گچ، سیمان، سرامیک و نماهای آجری مستلزم صرف انرژی، هزینه و زمان فراوانی است، نانو فام SC را می¬توان فنآوری بدیعی در راستای کاهش هزینه¬های فوق دانست.
عایق صوتی- حرارتی نیلی فام (نیلیفون) یک پوشش مقاوم در برابر صوت و حرارت بر پایه نانو ماده می-باشد که شدت صوت را تا حدود 45% در بازه فرکانسی 100 تا 1000 هرتز کاهش می¬دهد. همچنین این نوع پوشش نیز دارای مقاومت حرارتی فوق العاده ایست و ضریب انتقال حرارتی آن با حضور نانو ماده کاهش قابل توجهی یافته است. این پوشش دارای چسبندگی بسیار بالایی بر روی سطوح فلزی، سیمانی و بتنی است و با تمرکز بر اهمیت صرفه جویی در منابع انرژی گرمایی و دفع آلودگیهای صوتی موجود در دنیای امروز، این نوع پوشش در صنایع ریلی و ساختمانی کاربرد ویژه¬ای دارد.
محلول ضد آب کننده سطوح بر پایه نانو ماده یکی دیگر از محصولات نانویی شرکت نیلی فام است که با توجه به نفوذپذیری بسیار بالا در سطوح جاذب و متخلخل نظیر بتن و سیمان از جذب آب و رطوبت زیر فیلم پوششی جلوگیری می¬کند و با قرارگیری در یک سامانه پوششی مناسب از سفیدک و شوره زدن سطوح سیمانی در احجام بالا جلوگیری کرده و عمر مفید مخازن بتنی (به خصوص در مناطق گرم و مرطوب) را افزایش قابل توجهی می¬دهد.

بسپار- آیا اینها محصولات نهایی هستند که به دست مصرف کننده نهایی میرسند یا واسطهای و در شرکتهای رنگسازی به رنگهای صنعتی یا ساختمانی خواص لازم را می-دهند؟
لاجوردی: محصولاتی که اشاره شد محصولات نهایی هستند که به دست مصرف کننده نهایی (صنایع نفتی، ریلی و ساختمانی) میرسند. چندین پروژه وجود دارد که شرکت نیلی فام توانسته است با اعمال پوششهای نانویی تغییر قابل توجهی در زمان aging پوشش ایجاد کند. استفاده از رنگها و پوششهای نانویی خواص ویژه¬ای برای مصرف کننده ایجاد می¬کند و نکته مهم، رعایت دقیق و یکنواخت کلیه پارامترهای فرمولاسیون یک پوشش نانویی است که شرایط کاربردی آن به طور صحیحی نیز به مصرف کننده معرفی شود.

بسپار- آیا محصولات نانویی شما دارای تأییدیه ستاد نانو هستند؟ و آیا حمایتهای لازم محصولات نوآور (نظیر معافیتهای مالیاتی، تسهیلات کم بهره و …) را دریافت کردهید؟ اگر نه، انتظار دارید دریافت کنید؟
لاجوردی: بله، برای پوششهای اشاره شده تأییدیه نانو مقیاس از ستاد نانو دریافت شده است. تا حدودی نیز حمایت در زمینه تسهیلات کم بهره از ستاد نانو دریافت کردهایم اما تسهیلات بزرگتر در غالب معافیتهای مالیاتی و تسهیلات در غالب وام خیر. انتظار داریم که ستادهای حمایتی و مخصوصا” بانکهای کشور در این زمینه، صنایع تولیدی را حمایت کنند که متأسفانه حمایت از سمت بانکها بسیار ضعیف در این زمینه مشاهده میشود و نقاط قوت علمی شرکتهای تولیدکننده  محصولات خاص و دانش بنیان برای دریافت تسهیلات بهتر بانکی، هیچ امتیازی محسوب نمیشود. البته ما برای تعدادی از محصولات نانویی خود، فرآیند دانش بنیان را در حال طی کردن هستیم که اگر محقق شود امید داریم تسهیلات ویژه ای دریافت کنیم.

بسپار- ایران در دانش نانو در سطح جهانی دارای رتبه است، ولی در تولیدات صنعتی دارای جایگاه درخوری نیست. اگر قبول دارید، دلیل این امر را چه میدانید؟
لاجوردی: همانطور که بیان شد ایران در دانش نانو در سطح جهانی دارای رتبه بالایی است و تعداد مقالات منتشره در حوزه سنتز و به کارگیری مواد نانو ساختار در پوشش ها و رنگ ها در دانشگاهها و پژوهشگاههای تخصصی ما روز به روز در حال افزایش است اما متأسفانه با توجه به نکته¬ای که در ابتدای عرایضم مطرح کردم نبود پیوند شایسته و قوی بین عرصه دانشگاه و صنعت که از دیرباز در کشور ما معضل بوده است منجر شده نیاز واقعی صنعت در غالب یک پروژه واقعی دانشجویی خیلی کمتر بگنجد که اولین استفاده کننده از این دانش، صنعت مرتبطش باشد. و این شده است که مقالات دانشگاهی اکثرا” فاقد کاربرد در صنایع ما به خصوص صنعت رنگ باشد و حوزه صنعت نیز به شکل سنتی به کار خود ادامه دهد. البته طی چند سال اخیر با درایتهایی که در برخی از پژوهشگاههای تخصصی در سطح کشور نظیر پژوهشگاه رنگ به ریاست سرکار خانم پروفسور رنجبر انجام گرفته است این تبادل و پیوند بین دیدگاه آکادمیک و صنعت رنگ بسیار بهتر دیده میشود و همواره ایشان به این مهم توجه بسیاری داشته اند. امیدوارم با ادامه این درایتها به آن نقطه شایسته برسیم. در پاسخ به این سئوال شما نکته دیگری که باید بگویم این است که متأسفانه در مقطعی سیل عظیمی از محصولات با ادعای نانو در صنایع مختلف در کشورمان وارد و معرفی شدند ولی از آنجا که کاربرد ویژه آن محصولات با ادعای نانو برای مصرف کننده آشکار نشد در بسیاری از موارد تعبیر مناسبی از کارایی یک محصول نانو پایه در صنایع کشورمان نشد. اما خوشبختانه با تمرکز ستاد نانو بر این موضوع، محصولات نانویی با کاربرد واقعی برای مصرف کننده توسعه پیدا کردند و این نشان دهنده یک فرآیند دقیق علمی در صنعت است.

 

(ادامه دارد…)

متن کامل این گفت و گو را که در شماره 200 ویژه نامه پوشرنگ در پایان اردیبهشت ماه منتشر شده است، بخوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های 02177523553 و 02177533158 داخلی 3 سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا