اخبار

سقوط تجارت خارجی: صادرات ۱۶ درصد کاهش یافت

بسپار می نویسد، گمرک ایران از کاهش ۱۶.۳ درصدی صادرات غیر نفتی و ۲۲.۷ درصدی واردات کشور از ابتدای امسال تا ۲۰ اسفندماه خبر داد.

به گزارش مهر، گمرک ايران آمار مقدماتی تجارت خارجي كشور تا ۲۰ اسفند ماه سال جاري را منتشر كرد. اطلاعات تجارت خارجي كشور در راستاي اجراي قانون انتشار و دسترسي آزاد به اطلاعات از طريق سامانه جامع گمركي به صورت روزانه در دسترس هموطنان قرار مي گيرد و در پايان هر ماه گزارش آمار مقدماتي تجارت خارجي كشور جمع بندي و منتشر مي شود.

با توجه به ايام پاياني سال، تازه ترين گزارش از آمار مقدماتي تجارت خارجي كشور تا ۲۰ اسفندماه سال جاري جمع بندي شده كه براساس آن، حجم تجارت خارجي ايران تا مدت ياد شده به ۸۱ ميليارد و ۳۸۰ ميليون دلار رسيده است.

بنابراين گزارش واردات كشورمان تا مدت ياد شده به ۴۰ ميليارد و ۱۳۴ ميليون دلار رسيد كه اين ميزان واردات ۲۲.۷ درصد كمتر از مدت مشابه سال قبل بوده است. همچنين تا ۲۰ اسفند ماه امسال ميزان صادرات غيرنفتي كشورمان به ۴۱ ميليارد و ۲۴۶ ميليون دلار رسيد كه در مقايسه با مدت مشابه پارسال ۱۶.۳ درصد كاهش داشت.

عمده دليل كاهش صادرات غير نفتي در اين مدت به كاهش ۵۲.۸۸ درصدي صادرات ميعانات گازي مربوط مي شود كه با توجه به كاهش قيمت نفت تاثير قابل توجهي در كاهش صادرات غيرنفتي كشورمان داشته است.

اقلام عمده صادرات غير نفتي در مدت ياد شده هم شامل گازهاي نفتي و هيدروكربورهاي گازي شكل، پروپان مايع شده و قير نفت بوده وعمده ترين خريداران كالاهاي صادراتي كشورمان هم به ترتيب چين، عراق، امارات متحده عربي، افغانستان و هند بوده اند.

براساس آمار مقدماتي تجارت خارجي تا ۲۰ اسفندماه سال جاري ميزان صادرات غيرنفتي كشورمان به چين ۲۳ درصد و عراق ۴ درصد در مقايسه با مدت مشابه سال قبل كاهش داشته اما صادرات غيرنفتي كشورمان به امارات متحده عربي ۲۱ درصد، افغانستان ۴ درصد و هند يک درصد افزايش داشته است.

در همین حال، عمده واردات كشورمان هم به ترتيب به ذرت دامي با سهم ۳.۳۶ درصدي از كل ارزش واردات، گندم با ۲.۳ درصد، لوبياي سويا با ۱.۷۹ درصد، برنج با ۱.۶۶ درصد و كنجاله سويا با ۱.۶۵ درصد اختصاص دارد و عمده ترين كشورهاي صادركننده كالا به ايران نيز در مدت ياد شده به ترتيب شامل چين، امارات متحده عربي، كره جنوبي، تركيه و سويس بوده اند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا