اخبار

ساخت یک پلیمر جدید که می‌تواند تحت تاثیر نور خود را به پیش براند

 گروه ترجمه و تولید  محتوا در بسپار می نویسد, دانشمندان دانشگاه Eindhoven و Kent State موفق به ساخت ماده‌ای شده‌اند که می‌تواند تحت تاثیر نور قرار گیرد. با در معرض نور قرار گرفتن، این بسپار می‌تواند به سمت جلو خود را حرکت دهد. به این منظور، نوار باریکی از این بسپار داخل یک چهارچوب نگه داری می‌شود. با روشن شدن محیط اطراف این بسپار می‌تواند به تنهایی به سمت جلو حرکت نماید.

این سامانه‌ی کوچک که به تنهایی در ابعاد یک گیره‌ی کاغذ می‌باشد، اولین ماشین ساخته شده بوده که می‌تواند نور را مستقیما به حرکت تبدیل نماید. این کار تنها با تنظیم یک منبع نور می‌تواند اتفاق بیفتد. این محققان نتیجه تحقیقات خود را در تاریخ 29 ژوئن در مجله‌ی بسیار معتبر علمی Nature به چاپ رساندند.

حداکثر سرعت این بسپار به سرعت کرم ابریشم می‌رسد. این سرعت در حدود نیم سانتی متر در هر ثانیه است. دانشمندان بیان کرده اند که این بسپار می‌تواند در کاربردهایی مورد استفاده قرار بگیرد که نقل و انتقالاتی را به مکان‌هایی که دسترسی‌های سختی دارد، انجام دهد. یکی دیگر از کاربردهای مورد نظر پاکیزه نگه داشتن سطوح سلول‌های خورشیدی می‌باشد.

سازوکار این نوار تولید شده به گونه‌ای است که می‌تواند اجسامی بسیار سنگین تر از وزن خود و بسیار بزرگتر از خود را حمل و نقل نماید. این سازوکار به گونه‌ای است که یک بعد آن در برابر نور منقبض در حالی که بعد دیگر منبسط می‌شود. به همین دلیل با در برابر نور قرار گرفتن قادر است برآمدگی ایجاد کرده و شکم دهد. این تغییر فرم به محض برداشتن منبع نوری از بین می‌رود. با وجود اینکه این بسپار در برابر چشم انشان شفاف است، تمامی نور تابیده شده را جذب کرده و در نتیجه یک سایه پشت آن ایجاد می‌شود.


نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا