اخباراخبار ویژه

ساخت چوب پلاستیک‌های سبک برای نمای خارجی ساختمان در کشور با استفاده از پوسته آجیل!

بسپار/ایران پلیمر محققان کشور چوب-پلاستیک‌های نانویی مبتنی بر بافت استخوانی آجیل‌ها را به تولید رساندند که به دلیل وزن کم و آب گریز بودن در نمای خارجی ساختمان قابل استفاده است.

فرخ رؤیا نیکمرام، مجری طرح در گفت‌وگویی، طرح اجرا شده را در راستای رفع چالش‌های “چوب-پلاستیک”های موجود در کشور دانست و گفت: یکی از چالش‌های این مواد به عنوان نمای خارجی ساختمان، جذب آب بالای آن است، به گونه‌ای که اگر از این مواد در نمای خارجی ساختمان‌ها استفاده شود، به ویژه در اطراف تابلوهایی که بر روی آنها نصب شود، شوره می‌زند.

وی رنگ پریدگی را از دیگر چالش‌های این ماده نام برد و اظهار کرد: همچنین هرچند که پایه چوب پلاستیک‌های موجود در بازار از ضایعات درختان است، ولی برای تهیه آنها نیاز به چوب است.

نیکمرام خاطر نشان کرد: از این رو به منظور رفع این چالش‌ها و حفظ محیط زیست، نسبت به تولید چوب-پلاستیک‌هایی بر پایه ضایعات چوبی آجیل‌هایی چون پسته، بادام، گردو و فندق و همچنین یک نوع پلیمر و نانو ماده اقدام کردیم. این مواد تحت شرایط دمایی و سرعت تنظیم شده با یکدیگر میکس شدند و در نهایت محصول نهایی به دست آمد.

مجری طرح، با تاکید بر اینکه مواد اولیه چوب پلاستیک‌های تولید شده در کشور موجود است و نیازی به واردات مواد از خارج ندارد، ادامه داد: استانداردهای ملی برای این محصول به منظور کاربرد در نمای خارجی دریافت شده، ضمن آنکه تست آتش آن نیز پاس شده است.

به گفته این دانش‌آموخته رشته فیزیک-شیمی دانشگاه آزاد، تست آتش چوب-پلاستیک تولیدشده در این فرآیند همتراز بهترین برندهای چوب پلاستیک در بازار است.

نیکمرام، وزن کم را از دیگر مزایای این محصول دانست و گفت: بر اساس اعلام سازمان نظام مهندسی استفاده از سنگ و شیشه در نمای خارجی ساختمان‌ها به دلیل مخاطرات آن، ممنوع است و این در حالی است که هر متر مربع چوب-پلاستیک‌های تولیدشده ۱۰ کیلوگرم است.

وی، رنگ ثابت را از دیگر مزایای این محصول دانست و به گفته وی دلیل ثابت ماندن رنگ آن، عدم استفاده از پیگمنت‌ است.

ایسنا 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا