اخبار

ساخت پیچیده‌ترین کاتالیست پتروشیمی به ایرانی‌ها واگذار شد

بسپار/ایران پلیمر مدیرعامل شرکت پتروشیمی شهید تندگویان از امضای تفاهم نامه ساخت کاتالیست انحصاری «پالادیوم» به شرکت های دانش بنیان ایرانی خبر داد و گفت: قرارداد ساخت افزایش و متنوع سازی گرید بطری این شرکت پتروشیمی هم با فاینانس ایرانی امضا شد.

«سید رضا قاسمی شهری» در حاشیه برگزاری دومین رویداد تخصصی حمایت از ساخت داخل در صنعت پتروشیمی  با اشاره به امضای قرارداد ۳۰ میلیون یورویی طرح افزایش ظرفیت تولید گرید بطری در پتروشیمی شهید تندگویان، گفت: قرارداد این پروژه با هدف افزایش ۵۰ تنی ظرفیت تولید گریدهای مختلف محصولات زنجیره پلی‌اتیلن ترفتالات با شرکتی ایرانی امضا شده است.

مدیرعامل شرکت پتروشیمی شهید تندگویان با اعلام این‌که در کنار افزایش ظرفیت تولید، متنوع سازی گریدهای تولید با هدف تغییر کاربری یکی از واحدهای تولید PET گرید نساجی به گرید بطری از دیگر اهداف اجرای این پروژه است، تصریح کرد: به عبارت دیگر با اجرای این پروژه متناسب با وضعیت عرضه و تقاضای بازار شرایطی از نظر تولید فراهم می‌شود که در ماه‌هایی از سال که تقاضا برای گرید بطری بالا است نسبت به تولید این گرید اقدام شود و در ایامی از سال که تقاضا برای پت نساجی بالا بوده برای تولید این گرید اقدام خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه اجرای این پروژه با فاینانس ۳۰ میلیون یورویی بانک تجارت در مدت زمان حدود ۱۸ ماه اجرایی خواهد شد، بیان کرد: در کنار امضای قرارداد افزایش ظرفیت تولید پت گرید بطری، تفاهم نامه دیگری با یک شرکت دانش بنیان ایرانی در حاشیه نمایشگاه حمایت از ساخت داخل صنعت پتروشیمی و با هدف تولید بومی‌ یکی از پیچیده ترین کاتالیست‌های صنعت پتروشیمی امضا شد.

قاسمی شهری با اعلام این که در حال حاضر انحصار تولید کاتالیست پالادیوم در انحصار چند شرکت بزرگ اروپایی از جمله باسف آلمان و کلارینت ایتالیا است، تبیین کرد: با امضای تفاهم نامه ساخت این کاتالیست با یک شرکت دانش بنیان ایرانی برای نخستین بار امکان تامین آن در داخل کشور فراهم می شود.

مدیرعامل شرکت پتروشیمی شهید تندگویان همچنین از امضای تفاهمنامه و قراردادهای دیگری با هدف تامین کالا و تجهیزات پروژه های رفع موانع و گلوگاه های تولید در حاشیه نمایشگاه ساخت داخل پتروشیمی خبر داد و خاطرنشان کرد: در مجموع حدود ۱۵۰۰ میلیارد تومان تفاهمنامه و قرارداد با شرکت‌های دانش بنیان و سازندگان تجهیزات صنعت پتروشیمی ایرانی امضا شده است.

انحصار فرانسوی‌ها در تولید کاتالیست «ریفورمیت» به پایان می رسد

مدیرعامل پتروشیمی نوری نیز با اشاره به توافق با شرکت های دانش بنیان ایرانی برای بومی سازی کاتالیست مصرفی واحدهای «سی.سی.آر» (ریفرمیت)، از ثبت رکورد جدید تولید محصولات آروماتیکی در این شرکت پتروشیمی در سال جهش تولید خبر داد.

«تقی صانعی» با اشاره به امضای قرارداد ساخت یکی از کاتالیست‌های پرمصرف صنایع آروماتیک شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی گفت: برای نخستین بار ساخت کاتالیست واحدهای سی سی آر به شرکت‌های داخلی واگذار شد.

مدیرعامل شرکت پتروشیمی نوری با بیان اینکه این کاتالیست در واحدهای ریفرمینگ کاربرد دارد و تاکنون انحصار ساخت و عرضه آن در انحصار شرکت‌های فرانسوی از جمله «اکسنس» است تصریح کرد:  با ساخت این کاتالیست زمینه کاهش ریسک و پایداری تولید در پتروشیمی نوری فراهم می شود.

صانعی با اعلام اینکه هم اکنون ۶ کاتالیست از مجموعه هشت کاتالیست مصرفی پتروشیمی نوری ایرانی سازی و بومی سازی شده است، تاکید کرد: بومی‌سازی و ایرانی سازی کاتالیست‌های مصرفی علاوه بر صرفه جویی قابل توجه ارزی منجر به کاهش وابستگی به سازندگان و تامین کنندگان خارجی می‌شود.

وی همچنین با اشاره به فعالیت مستمر کمیته خودکفایی در پتروشیمی نوری از هدف گذاری برای بومی‌سازی سالانه ۲۵۰ تا ۳۰۰ قطعه کالا و تجهیزات مصرفی در این شرکت پتروشیمی خبر داد و یادآور شد: تاکنون بالغ بر ۳۵۰۰ قطعه کالا در پتروشیمی نوری بومی سازی شده که برگزاری نمایشگاه ساخت داخل در صنعت پتروشیمی فرایند بومی سازی و داخلی سازی کالاهای مصرفی در این زنجیره آروماتیک شورا تسریع و تسهیل می کند.

این مقام مسئول با اشاره به ثبت رکورد جدید تولید محصولات زنجیره آروماتیک در پتروشیمی نوری از ابتدای سال جاری تاکنون، خاطرنشان کرد: تاکنون بالغ بر 4.4 میلیون تن محصول در پتروشیمی نوری تولید شده که پیش بینی می شود تا پایان سال میزان تولید از مرز 4.8 میلیون تن بگذرد و یک رکورد تاریخی تولید محصولات آروماتیکی در ایران ثبت شود.

گفتنی است، دومین رویداد تخصصی حمایت از ساخت داخل در صنعت پتروشیمی با مشارکت بیش از 200 شرکت دانش بنیان، ‌سازنده تجهیزات، پتروشیمی‌ها، بانک ها و موسسات مالی و اعتباری بازار سرمایه از دیروز آغاز به کار کرد.‌

ایلنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا