اخبار

ریف: بزرگترین ناوگان اجرای رنگ های ترافیکی در کشور را داریم

 بسپار می نویسد، محمد پیر جمال، مدیر روابط عمومی  و توسعه بازار گروه صنعتی و شیمیایی ریف است.

مجموعه گروه صنعتی و شمیایی ریف در واقع هولدینگی شامل 13 شرکت است و در حوزه های صنایع شیمیایی و حوزه های مرتبط با آن فعالیت دارد. در کنار فعالیت های صنعتی، این مجتمع فعالیت­های فرهنگی و ورزشی نیز انجام می­دهد.

پیرجمال: این شرکت فعالیت خود را از سال 1362 و با تاسیس شرکت “خود رنگ ” در فضایی کوچک و با 10 نفر پرسنل آغاز کرد و در حال حاضر در فضایی بالغ بر 130 هزار متر و نزدیک به 1000 نفر کارمند فعالیت خود را ادامه می­دهد.

در حوزه­های متفاوت شیمیایی از قبیل تولید رنگ، انواع رزین، محصولات شیمی ساختمان، چسب, قوطی های فلزی، بشکه های فولادی، محصولات  انحصاری مورد مصرف در صنایع شیمی مانند  دانه های شیشه ای (گلاس بید)  یا محصولات هایتک مانند پودر سیلیکات فعالیت دارد.
این مجتمع از بزرگ ترین مجریان و تولیدکنندگان رنگ های ترافیکی در کشور است.
اولین شرکت در ایران هستیم که محصولات  پیش ساخته ترافیکی را  تولید می­کنیم که در گذشته از خارج از کشور وارد می­شده است که اسم آن پری فاب گذاشته ایم. پری فاب یک محصول کاملا انحصاری است. ما توانسته­ایم خطوط تولید آن را از خارج از کشور وارد کنیم و با دانش فنی ایرانی آن را بومی سازی کنیم.

در رابطه با رنگ های صنعتی نیز شرکت “خود رنگ” فعال است. تولید و اجرای  پوشش های صنعتی را  بر عهده داریم  و پیمانکار بسیاری از شرکت های نفتی و گازی بودیم و خیلی از پروژه های پارس جنوبی و  منطقه عسلویه را مجموعه ما انجام می­دهد.
شروع فعالیت ما در حوزه نانو، ارتباط  ما با دانشگاه صنعتی اصفهان بود با توجه به این که ما  تفاهم نامه ای با این دانشگاه در خصوص تبادل اطلاعات و دانشجو داریم، سال 1390 یک پروژه دانشجویی از طرف دانشگاه صنعتی اصفهان به ما ارجاع داده شد که پایان نامه دانشجویی کارشناسی ارشد در حوزه رزین های نانو بود و این رزین برای تولید رنگ های ترافیکی مورد استفاده قرار می گرفت. مدیریت مجموعه پروژه را پذیرفت و بر روی آن سرمایه گذاری و سپس پروژه را خریداری کردند. این طرح از بعد علمی به بعد عملیاتی تبدیل شد. در حجم کوچک شروع به پیش تولید کردند و زمانی که نتیجه پروژه رضایت بخش شد، به تولید انبوه رسید.

تنوع محصولات ما در حوزه نانو در حال افزایش است ولی دو محصول اول ما موجب ورود ما به  این حوزه و معرفی شرکت در ستاد فناوری نانو شد، این دومحصول به ثبت رسیده جزء 5 محصول برتر ایران در حوزه نانو نیز محسوب می­شوند. در نمایشگاه های مختلف خارج از کشور نیز ما این محصول را ارایه دادیم.


بسپار- محصول مورد تایید ستاد نانو خود را معرفی کنید. چه ویژگی هایی دارد؟ چه تاریخی مورد تایید ستاد قرار گرفته است؟

پیرجمال: رنگ ترافیکی ترموپلاست سرد  و رزین نانو کامپوزیت اکریلیک دو محصولی است که به ثبت رسانده ایم. در واقع ساختار اصلی رزین را با نانو کلی ها و پایه اصلی نانویی که به عنوان مونت موریلونیت شناخته می­شود و تغییراتی که در این رزین دادیم، مقاومت تر کرده­ایم. رنگ ترافیکی­ای را با پایه اولیه این رزین تولید کردیم که در نتیجه آن، ماندگاری این رنگ افزایش یافته است. بنابراین زمانی که این رنگ در سطح جاده ها و خیابان های کشور اجرا می­شود، ماندگاری آن دو برابر، مقاومت آن نسبت به جذب گرد و غبار و چربی بیشتر شده و همچنین ضربه پذیری آن بالاتر رفته است. شروع کار بر روی این محصول از سال 89 شروع شد، تحقیقات آن و  پیشنهاد ها انجام شد و در سال 91 تولید آن را به طور کامل  انجام دادیم. در سال 92 با ارتباط هایی که با ستاد نانو داشتیم کاملا تایید شد و تاییدیه آن را از ستاد نانو دریافت کردیم.

 

بسپار- کاربرد فناوری نانو در این محصول چیست؟

پیرجمال: دو محصولی که ثبت اختراع کرده ایم دارای تاییدیه نانو مقیاس هستند. تشکل دهنده ی هر رنگی رزین می­باشد و اگر قرار باشد رنگی را بسازید یکی از مواد اصلی برای ساخت آن رزین است. رزین نانو برای ساخت رنگ های نانو استفاده می­شود و به طور تخصصی این رزین برای رنگ های ترافیکی کاربرد دارد. حضور کلی با ساختار اینترکلیت (intercalate) و اکسفولییت (exfoliate) شده در رزین پایه رنگ باعث افزایش سختی و مقاومت به سایش و خراش رنگ و همچنین مقاومت در برابر آب و مواد شیمیایی می‌شود.

 

بسپار -موارد کاربرد این محصول در کجاست؟

پیرجمال:  حوزه نانو یک حوزه بسیار گسترده  و دارای تنوع بسیاری می­باشد.  امروزه در همه ی صنایع کاربرد دارد از غذای ماهی تا پوشاک، قطعات صنعتی، پوشش های صنعتی و …گسترده می­باشد. ولی در حوزه تخصصی فعالیت ما که حوزه صنایع شمیایی و به ویژه  تخصصی رنگ و رزین است به کمک  تکنولوژی نانو مقاومت ساختارهای تشکیل دهنده و ساختار های ماده مورد نیاز را افزایش می­دهیم. در واقع چینش مولکول ها و چنیش ساختارهای محصول را فشرده تر می­کنیم و این باعث می­شود با فشرده سازی مولکول های ساختاری، محصول افزایش مقاومت داشته باشد و محاسن زیادی را به محصول اضافه  کند.

رنگ های ترافیکی برای زیبا سازی و ایمن سازی جاده ها و معابر استفاده می­شود و با آن خط کشی خیابان ها  و معابر را انجام می­دهند.

سالیانه بودجه های بسیاری از طریق شهرداری ها و  ادارات راه و ترابری برای زیرسازی و  روسازی خیابان، جاده ها و معابر صرف می­شود و الزام می­کند که از رنگ های ترافیکی  و خطوط ترافیکی برای ایمن سازی  معابر و جاده ها استفاده شود.

هر چه این رنگ مقاومت بیشتری داشته باشد دوره ریکاوری آن ها بیشتر می­شود و باعث می­شود سرمایه کشور ذخیره شود. برای مثال  اگر قرار باشد که هر سه ماه جاده­ای را خط کشی کنیم  وقتی این رنگ مقاومت، کیفیت خوب و در شبانه روز بازتابش نوری خوبی  داشته باشد به جای هر سه ماه هر شش ماه یک بار این کار را انجام می­دهید.  این کار موجب ذخیره بودجه می شود و همچنین باعث می­شود تا هزینه کم تری را برای ایمن سازی جاده ها بدهید.


متن کامل این گفت و گو را در دوماهنامه پوشرنگ تیرماه شماره 167 ام بخوانید. 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا