اخبار

رویا رفیعی: شرکت های آلمانی در بازسازی و نوسازی صنایع پلاستیک همکاری کنند

بسپار می نیسد، خانم مهندس رویا رفیعی، مدیرکل پروژه ها و تامین مالی وزارت صنعت در همایش VDMA در تهران، روز گذشته گفت: خوشبختانه صنعتگران و تجار آلمانی به ویژه در صنعت لاستیک و پلاستیک آشنایی خوبی با کشور ما دارند. ما خوشحالیم بعد از چندین سال تحریم، حضور پرشمار صنعتگران و تجار آلمانی را در کشور شاهد هستیم. امیدواریم این حضور، حضور با ارزشی باشد و به دلیل مذاکرات سیاسی که در کشور ما و در دنیا دارد اتفاق می افتد، تعاملات تجاری این دو کشور معطل نماند.

وی با مروری بر وضعیت صنایع نفت، گاز و پتروشیمی، اهداف و چشم اندازه های وزارت صنعت معدن و تجارت را بیان داشت تا حضار مطلع شوند و بتوانند در تعاملات خود استفاده کنند، وی افزود: کشور ما به دلیل منابع و ذخایر عظیم نفتی و گازی خود به خود از این پتانسیل پیشران استفاده می کند و موتور محرکه اقتصاد ملی ما است. حدود 28 درصد تولید ناخالص داخلی ایران و حدود 84 درصد از سهم درآمدهای ارزی و 95 درصد تامین انرژی اولیه را از حوزه نفت و گاز داریم.

بر اساس آماری که شرکت پتروشیمی بریتیش در سال گذشته میلادی منتشر کرده در حوزه ذخایر نفتی، کشورهای خاورمیانه حدود 48 درصد ذخایر دنیا را در دست دارند که ایران با 3/9 درصد رتبه چهارم دنیا را دارد. در حوزه ذخایر گازی، کشورهای خاورمیانه حدود 43 درصد دارند که ایران با 2/18 درصد رتبه اول را دارد.

به علت همین منابع عظیم خدادای ما برنامه های اقتصادی را عمدتا بر پایه صنایعی که این منابع خام را به نحوی به محصولات با ارزش افزوده بالاتر تبدیل بکنند پایه ریزی کردیم. چشم انداز افق 1404 یا 2025 به این شکل ترسیم شده که ما می خواهیم در سال 2025 جایگاه دوم نفت خام را در اپک حفظ کنیم. دستیابی به جایگاه دوم جهان در ظرفیت تولید گاز طبیعی. دستیابی به جایگاه اول منطقه به لحاظ ظرفیت پالایشی به منظور تولید محصولات هیدروکربنی با ارزش افزوده بالاتر. دستیابی به جایگاه اول منطقه در محصولات پتروشیمی و دستیابی به جایگاه اول در فناوری ها و تکنولوژی های صنایع نفت و گاز در منطقه.

در حال حاضر از حدود 46 مجتمع پتروشیمی، قریب 60 میلیون تن محصولات پتروشیمی قابل دستیابی است. از این 60 میلیون تن حدود 7 میلیون تن محصولات پلیمری هستند که 99 درصد آن شامل پلاستیک های عمومی، دو الاستومر پلی بوتادی ان رابر و SBR به انضمام رزین اپوکسی است. قرار است این 60 میلیون تن در افق 2025 به 130 میلیون تن محصولات پتروشیمی برسد و از این 130 میلیون تن حدود 10 درصد محصولات پلیمری شامل انواع مواد پلاستیکی و لاستیکی خواهد بود.

در حال حاضر حدود 12 هزار واحد موجود در حال فعالیت در صنایع پایین دستی پتروشیمی هستند که بخشی از آن را صنایع لاستیک و پلاستیک با ظرفیتی بالغ بر 15 میلیون تن تشکیل می دهد. متاسفانه ما نتوانستیم در طول این سال ها از ظرفیت اسمی صنایع لاستیک و پلاستیک استفاده کامل کنیم. از این رو نیازمند این هستیم که با افزایش بهره وری و استفاده از تکنولوژی های به روز از 7 میلیون تن مواد خام پتروشیمی که در صنایع پتروشیمی کشور تولید می شود بتوانیم به محصولات با ارزش افزوده بالاتر تبدیل کنیم. این برنامه ی وزارت صنعت معدن و تجارت تا 10 سال آتی برای نوسازی و بازسازی صنایع لاستیک و پلاستیک است.

وی با تاکید بر جلوگیری از خام فروشی منابع افزود: باید تولید در کشور از حیث کیفیت و قیمت رقابتی باشد. تولیدات ما صادرات محور باشد. به همین علت به شدت از سرمایه گذاران خارجی به شکل مشارکتی و یا سرمایه گذاری خارجی مستقیم و یا به شکل انتقال دانش فنی استقبال می کنیم. ما به دستیابی به تکنولوژی های روز دنیا نیازمندیم. آقای فائقی کمی بدبینانه به موضوع نگاه کردند. نسل جوان ما هم از پدران خودش در ارتباط با صنعتگران آلمانی چیزهای زیادی شنیده است. ما مطمئن هستیم آلمانی ها می توانند تعاملات بسیار سازنده ای با بخش صنعت لاستیک و پلاستیک ما داشته باشند. آقای فائقی منظورشان این بود که آلمانی ها کمی عجله کنند. چون ترافیک ورود هیات های خارجی به کشورمان سریعتر شده است.
برنامه ششم توسعه ما از سال آینده شروع می شود. دوست داریم آلمانی ها در این برنامه پیش قدم باشند و ما را یاری برسانند. یکی دیگر از سیاست های مد نظر وزارت صنعت معدن و تجارت، پیوستن به WPO است.
امروز روز دانشجو است و خوشبختانه در صنعت لاستیک و پلاستیک، تعداد بسیار زیادی دانشجو در حال پرورش است که یکی از عواملی که می تواند به تعاملات ما کمک کند، تعاملات دانشجویی در بخش طراحی مهندسی لاستیک و پلاستیک در حوزه دانشگاهی است.

در خاتمه بخشی از سیاست های وزارت صنعت معدن و تجارت که اعلام شده به زبان انگلیسی موجود است. ما تلاش می کنیم صنایع پتروشیمی خود را تقویت کنیم زیرا صنایع نفت و گاز ما خوراک پتروشیمی را تامین می کند. اولویت های سرمایه گذاری خود را بر اساس تشکیل زنجیره ارزش در همین حوزه برنامه ریزی کردیم. از جمله مهمترین پرژه ها: استفاده از گاز طبیعی برای تولید GTP، GTPP، MTP و MTPP است. در زمینه صنایع پتروشیمی تولید آکریلونیتریل و منومرهای آکریلیک، پلی وینیل الکل، همچنان SBR، SBS، EPDM، EPS، PMMA، و پلی استال و پلی اتر و سیلیکون رابر.

در خصوص صنایع پایین دستی نیز همان طور که آقای فائقی فرمودند در زمینه تولید تایر 200 هزار تن ظرفیت اضافه خواهد شد. تولید تایرهای رادیال از نوع steel belt و تولید تایرهای رادیال All steel برای تایرهای باری جز اولویت های بخش لاستیک است. 
در بخش بازسازی و نوسازی صنایع پلاستیک نیز شرکت های آلمانی می توانند به ما کمک کنند. تولید فیلم استرچ PVC، پروفایل های TPE، تولید آلیاژهای پلیمری و ورق های آلیاژهای PVC/ABS، پلی ال، پودر تفلون و قطعات مهندسی خودرو جزء اولویت های برنامه کشور ما است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا