اخبار

رونمایی از زخم پوش های پلیمری در پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران

بسپار/ ایران پلیمر می نویسد، روز گذشته ودر نشست مطبوعاتی دکتر مهدی نکومنش، رییس پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی، دکتر حمید یگانه که ۲۱ سال است به عنوان عضو هیات علمی این پژوهشگاه فعالیت می کند، به معرفی زخم پوش پلیمری ساخته شده در پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی پرداخت که علاوه بر تمیز نگه داشتن زخم‌ و ضدعفونی کردن آن بدون نیاز به هیچ افزودنی دیگر‌ مانند بتادین و … زمان ترمیم زخم را به حداقل می رسانند.

این زخم پوش ها که از جنس پلی یورتان و با تغییر فرمولاسیون ساخته شده به گفته ی دکتر یگانه‌ کاملا رقابتی با نمونه های خارجی است و حتی بهتر از آن عمل می کند. 

دکتر‌ یگانه در اینباره گفت: این تحقیقات از ۸ سال پیش آغاز شد و آن را روی موش صحرایی که جنب و جوش فراوانی دارد آزمایش کردیم و نتایج مطلوبی گرفتیم.

یکی از چالش های ما ارزان، قابل دسترس بودن و سهولت استفاده و همچنین سازگاری با انواع پوست و جراحت بود تا با کمترین میزان تغییر در شکل و ساختار پوست آن را ترمیم کند. انواع‌ مختلف‌ تولید شده از این زخم پوش ها این جوانب را کاملا در نظر گرفته است. زخم برای ترمیم به یک محیط مرطوب، گرم و بدون وجود ارگانیسم های خارجی نیاز دارد تا بتواند در کمترین زمان فرآیند ترمیم را کامل‌کند، چرا که موجب به تعویق افتادن مهاجرت سلول‌ها از بافت‌های داخلی به سطح می‌شود. پوست بزرگترین ارگان بدن و حفاظت کننده ی کل بدن و اهمیت ترمیم زخم را از همین مساله می توان دریافت. 

در پروسه ی درمان زخم، نباید بیش از اندازه ترشحات داشته باشیم از این رو با کنترل پارامتری که به آن ” مدیریت میزان ترشحات زخم” گفته می شود کنترل این پارامتر را تحت این زخم پوش های بدون نیاز به تعویض قرار دادیم. در نتیجه از پلیمرهای آب دوست در این زخم پوش استفاده شد. وی ادامه داد: این زخم پوش ها به گونه ای طراحی شده اند تا علاوه بر پوشش کامل زخم در صورت جابجایی و ترک پوست مانع از جدا سازی جداره های زخم شود. 

بزرگترین‌ چالش ما در این زمینه ورود به بخش کلینیکال و استفاده از آن ها روی انسان است و متاسفانه آزمایشگاه ها با ما همکاری نمی کنند و مایل به استفاده از این زخم پوش ها در کنار نمونه های خارجی آن نیستند. معاونت فناوری پژوهشگاه این موضوع را بر روی این پروژه و هر پروژه ای که روی انسان کاربرد دارد در دستور کار قرار داده است.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا