اخبار

روس‌ها خواستار کاهش بیشتر تعرفه‌های گمرکی ایران هستند

بسپار می نویسد، نماینده افتخاری اتاق بازرگانی و صنعت روسیه در ایران گفت: روابط تجاری ایران و روسیه پس از رشد دو برابری در سال ۲۰۱۶، امسال افزایش بیشتری پیدا خواهد کرد.

 الکساندر ماکسیموف، نماینده افتخاری اتاق بازرگانی و صنعت روسیه در ایران به اسپوتنیک گفت: در سال ۲۰۱۶ حجم تجارت میان روسیه و ایران در مقایسه با سال پیش از آن به میزان ۷۰ درصد افزایش یافت که به مدد رفع موانع تجاری حاصل شد.

ارزش تجارت دوجانبه در سال گذشته ۲.۲ میلیارد دلار بود که بیشتر آن شامل صادرات ماشین‌آلات، تجهیزات، حمل و نقل، غذا و فلزات روسی بود. صادرات غذایی ایران به روسیه تنها ۰.۳ میلیارد دلار از این تجارت را تشکیل داد.

به گفته ماکسیموف، افزایش تجارت در گروی بهبود روابط دوجانبه میان ایران و روسیه و علاقه رو به رشد بازرگانان روسی و ایرانی برای فعالیت‌های بازرگانی مشترک است. بعلاوه، دولت‌های دو کشور شرایط تجاری ضروری را با گشایش بانک‌های تخصصی، سرمایه‌گذاری‌های مشترک، مناطق آزاد تجاری، مناطق آزاد اقتصادی، احیای لینک‌های حمل و نقل و معرفی تدابیر جدید شامل ایجاد کریدورهای سبز و تسهیل سیستم اعطای روادید ایجاد می‌کنند.

صادرات ماشین آلات روسیه به ایران در ژانویه ۷ درصد و کالاهای فناوری پیشرفته ۳.۷ درصد در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته افزایش یافت. اتاق بازرگانی و صنعت روسیه مشتاق است همکاری‌های فزاینده ادامه پیدا کند و به این منظور مایل است ایران برای تسهیل بیشتر تجارت دوجانبه اقداماتی شامل تسهیل مقررات گمرکی صورت دهد.

بر اساس این گزارش، در سال ۲۰۱۷ افزایش چشمگیری در بخش‌های نامبرده وجود داشته که عمدتا به دلیل قراردادهایی بوده است که اخیرا در بخش حمل و نقل، برای تجهیزات پیشرفته شامل تولید  و پالایش نفت و همچنین قراردادهای جدید برای تعمیر هواپیما و تجهیزات ریلی و سیستم‌های انرژی امضا شده است.

گردش تجاری بدون مداخله بیشتر دولتی می‌تواند افزایش پیدا کند با این همه کاهش تعرفه‌های گمرکی و رفع موانع غیرتعرفه‌ای از سوی ایران اهمیت زیادی دارد. مانند نیاز برای گواهی‌های بیشتر و محدودیت‌ها برای صادرات گندم روسی که به کاهش چشمگیر حجم صادرات روسیه در سال ۲۰۱۶ منجر شد.

به گفته ماکسیموف، شماری از پروژه‌ها برنامه‌ریزی شده است که تجارت دوجانبه در بخش‌های حمل و نقل و انرژی را افزایش خواهد داد. اجرای پروژه‌های صنعتی مشترک در سال‌های آینده به خصوص مشارکت شرکت‌های نفت و گاز روسیه در توسعه ۱۱ ذخایر در ایران، میزان تجارت دوجانبه میان این کشورها را به ۱۰ میلیارد دلار افزایش خواهد داد.

روسیه و ایران همچنین همکاری در صنعت خدمات را افزایش داده‌اند. بانک‌های روسی پاییز گذشته اعلام کردند در تدارک ورود به بازار ایران پس از رفع تحریم‌های بین‌المللی علیه برنامه هسته‌ای تهران هستند.

الکساندر نوواک، وزیر انرژی روسیه در یک کنفرانس بازرگانی ایران و روسیه که در دسامبر سال میلادی گذشته برگزار شد، اظهار کرده بود بانک‌های مرکزی دو کشور همکاری نزدیکی با یکدیگر داشته و اجازه داده‌اند ۱۰ بانک بزرگ فعالیت‌هایشان در ایران و روسیه را از سر بگیرند.

منبع: ایسنا

[EasyDNNnewsLink|44]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا