اخبار

گفت و گوی بسپار با روح الله نجفی، مدیرعامل شرکت مبتکران پلاستیک دانش صنعت: بازار داخل از محصولات ما اشباع شده، به فکر صادرات هستیم

بسپار / ایران پلیمر گروه صنعتی مبتکران پلاستیک کار خود را از سال ۱۳۷۸ با ایده پردازی در زمینه ساخت ماشین آلات پلاستیک آغاز و پشتوانه سالها تجربه و بهره مندی از علم روز، زمینه اختراع ماشین آلات صنعتی را فراهم کرد. از سال ۱۳۹۵ تولید کیسه فریزر آسان مصرف با برندهایی همچون آیری پلاست، گلرنگ و هوم پلاست در کارخانه مبتکران پلاستیک آغاز شد.
روح الله نجفی، مدیر عامل شرکت مبتکران پلاستیک دانش صنعت می گوید: شرکت ما تولید کیسه های پلی اتیلن را انجام می دهد که شامل: کیسه های فریزر، کیسه های زباله، سفره های یکبار مصرف، کیسه‌های دسته‌دار و تبلیغاتی است.
محصولات ما با ترکیب های خاص تولید می‌شود و سنت شکنی های زیادی در این صنعت داشته ایم و همینطور نوآوری‌ها و ابداعاتی. یکی از آنها، تولید کیسه های فریزر و کیسه های زباله ای است که آسان مصرف هستند و شبیه دستمال کاغذی از جعبه خارج می شوند. در واقع می‌توان گفت در نقطه مصرف در درجه آسان مصرف قرار دارند. این محصول و این نوع بسته بندی کاملا منحصر به خود ما است. به این دلیل که ما جدا از این شرکت علاوه بر محصولات، شرکت ماشین سازی داریم که حدود ۱۳ سال است فعالیت می کند و ماشین‌آلات زیادی برای شرکت ها و کمپانی های ایرانی و خارجی ساخته ایم.
قابل اشاره است که کارخانه ماشین سازی ما در تهران با ۲۳ نفر در حال فعالیت است. تا امروز نزدیک به ۴۴۰ خط از این ماشین آلات را ساخته ایم. خداراشکر همه از بابت کیفیت دستگاه های ما راضی هستند. دستگاه‌های محصولات آسان مصرف را نیز خود ما ساختیم و به نام شرکت ما در سازمان اسناد مالکیت کشور ثبت اختراع شده و همینطور ثبت طرح صنعتی این محصول را نیز در دست داریم و تمام مجوزها از سازمان‌ها و ارگان‌های ذیربط اخذ شده و به شکل کاملا دانش بنیان عمل می کنیم.
ما دست از تولید سنتی برداشته ایم و به سمت تولیدات پیشرفته با کیفیت بالا و با کاربرد بالا می رویم. مشخصاتی که ماشین‌آلات ما دارند این است که نسبت به نمونه های خارجی رقیب از برندهای تایوانی، ایتالیایی و ترک، از لحاظ قیمت مقرون به صرفه تر بوده و از نمونه‌های خارجی به لحاظ کیفیت بالاتر هستند. ما با شرکت های متعددی تعامل داشتیم، به طور مثال شرکت پنگوئن پلاستیک بزرگترین تولید کننده کیسه های پلی اتیلن در کشور است که دستگاه های ما را جایگزین دستگاه‌های خارجی خود کرده.
از مشخصات فنی این ماشین آلات می‌توانم به خروجی ۴ برابری دستگاه‌ها، کیفیت بالا و رقابت پذیری، پایین بودن درصد ضایعات محصول، توجیه اقتصادی، هزینه های پایین تعمیر و نگهداری ماشین آلات، ۳ ماه گارانتی بی قید و شرط و ۱۰ سال خدمات پس از فروش اشاره کنم.
یک پیشنهاد ویژه هم برای صاحبان صنعت قرار دادیم به این شکل که ۶ ماه از ماشین آلات استفاده کنند و اگر به هر دلیلی مشکل رخ داد، اصل مبلغ را برگردانده و ماشین را پس می گیریم.

بسپار- با توجه به تحریم ها و جهش های ارزی و … آیا محصولی را بومی سازی و به بازار عرضه کرده اید؟
نجفی: بله، قطعاتی که سال های گذشته از خارج از کشور تامین می‌شد، امروز در ایران در حال ساخت است و در بخش محصولات هم باید اشاره کرد که کاملاً بومی ست چون ما مواد اولیه را از پتروشیمی‌ها تأمین می‌کنیم و ملزومات و این نوع بسته بندی تماماً داخلی است.
مشکلی هم برای تامین مواد اولیه نداریم چرا که پتروشیمی‌ها پیشرفت‌های گسترده‌ای کرده اند و امکان تولید و تامین مواد اولیه پلی اتیلن در ایران فوق‌العاده بالاست.
در مورد قطعات برای صنعت ماشین آلات طبیعی است با توجه به مسایل تحریمی دچار مشکل شدیم ولی تا حدی توانستیم مشکلات را کاهش دهیم و قطعات را وارد کنیم.

بسپار- آینده صنعت پلیمر را در کوتاه مدت در کشور چه طور می بینید؟
نجفی: پیش‌بینی اقتصادی ما بستگی به تحریم‌ها دارد اگر تحریم‌ها برداشته شود و اجازه دهند ما به کل دنیا محصولات خود را صادر کنیم، جهش صددرصدی خواهیم داشت. در مورد تامین مواد و ماشین الات در داخل می توان گفت، بازارها را اشباع کرده ایم و به فکر بازارهای خارجی هستیم. اگر این امر محقق شود می‌توانیم جهش بالایی داشته باشیم.
تحریم‌ها تا حدودی روی کار ما تاثیر داشته است. اصل موضوع تحریم‌ها ممانعت از صادرات محصولات ما است که اگر امکان این امر به وجود بیاید و بتوانیم مارکتینگ خود را در دنیا انجام دهیم، قطعا موفق تر خواهیم بود.
کرونا شش ماه اول کار ما بسیار تاثیر گذاشت که تاجران نمی توانستند در داخل کشور حضور پیدا کنند و یکسری مرزها بسته شد. نتوانستیم صادرات داشته باشیم.
در پایان انتظاری از مسئولان کشور داریم که یک مقدار بوروکراسی اداری را در ایران کاهش دهند تا بتوانیم راحت‌تر و سریع‌تر پیش برویم.

 

(ادامه دارد …)

متن کامل این گفت و گو را در شماره ٢٢١ ماهنامه بسپار که در نیمه اسفند ماه منتشر شده است بخوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق طاقچه و فیدیبو قابل دسترسی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا