اخبار

رنگ ترک آسیا: تکنولوژی رنگ ترک ما در جهان نظیر ندارد

بسپار می نویسد،  علیرضا پورقاضیان رییس هیات مدیره و مدیر تولید شرکت رنگ ترک آسیا است.وی دارای لیسانس شیمی کاربردی است. پس از قبولی در دانشگاه به همراه برادرش که دانش آموخته مهندسی شیمی است تصمیم به انجام فعالیت اقتصادی گرفتند و به صورت اتفاقی حوزه رنگ را انتخاب کرده و از 18 سال پیش در این حوزه فعالیت دارند. رنگ ترک محصول تایید شده این شرکت در ستاد نانو است. به همین بهانه با وی به گفت و گو نشستیم.

 

بسپار-زمینه کاری شرکت چیست؟ از چه زمانی وارد حوزه نانو شده اید؟

پورقاضیان: پس از آشنایی با فرایند رنگ و درک نیازهای بازار چندین پیشنهاد برای تولید رنگ­های تزیینی به ما ارایه شد. یکی از رنگ­های تزیینی که بر آن تمرکز کردیم و به موفقیت رسیدیم، رنگ ترک است. حدود یازده سال قبل اولین نمونه رنگ ترک را تهیه کردیم و با بعضی از دیدگاه­های متفاوت در برابر کار نو در جامعه مواجه شدیم اما با فعالیت بیشتر توانستیم در مرحله اول رنگ را ثبت کنیم. پس از آن برای دریافت تاییدیه طرح از سازمان پژوهش­ها اقدام کردیم. پس از شش ماه در سال 84 توانستیم تاییدیه طرح را با رتبه نوآوری و ابتکار که بالاترین رتبه سازمان پژوهش­هاست، دریافت کنیم. با استفاده از همان طرح دامنه کار را گسترش دادیم تا فرمولاسیون تاثیرگذارتری خصوصا در شرایط مختلف را داشته باشیم. بنابراین تصمیم به استفاده از ذرات نانویی گرفتیم.

چند سال بعد کار چند سطح را با استفاده از ذرات نانویی انجام دادیم. به واسطه دعوتنامه­هایی در بزرگترین کنفرانس نانو و میکرو مقاله دادیم. تنها مجری این کنفرانس امریکاست و به صورت دوره­ای در کشورهای مختلف میزبانی می­کند. در سال 2007 در ملبورن استرالیا مقاله را به عنوان یک رنگ تزیینی و دکوراتیو نانویی ارایه دادیم و مورد قبول قرار گرفت. پس از آن همواره و به صورت پیوسته در حال تولید و گسترش بازار این محصول هستیم. تا اینکه به مرور نیاز بازار ما را مجبور به ارایه داده­های فنی کرد، چون محصول ما نمونه­ای نداشت و نمی­توانستیم از داده­های موجود در بازار استفاده کنیم. سپس یک قدم جلوتر گذاشتیم و پس از یکسال تلاش در سال جاری توانستیم اولین استاندارد کارخانه­ای رنگ ترک را در اداره استاندارد ثبت کنیم. در حال حاضر نیز برای تعدادی از محصولات خاص در حال اخذ مجوز وزرات بهداشت هستیم.

 

بسپار- محصول مورد تایید ستاد نانو خود را معرفی کنید. چه ویژگی هایی دارد؟ چه تاریخی مورد تایید ستاد قرار گرفته است؟

پورقاضیان: رنگ ترک نوعی رنگ تزیینی است که پس از اجرا بر روی سطح طرح سنگ از خود ارایه می­دهد. البته با توجه به بازارهای هدف نام­های متفاوتی به این طرح می­دهند از جمله طرح سنگ، طرح کویر. ولی هدف­گذاری رنگ ما فراتر از یک رنگ تزیینی بود چون از آن برای رنگ استتاری نیز می­توان استفاده کرد. به عنوان مثال برای سازمان صنایع دفاع بر روی این پروژه کار کرده­ایم و از این رنگ به عنوان پس زمینه استتاری برای کاهش  آسیب­پذیری تجهیزات ثابت و متحرک نظامی استفاده کرده­ایم. برای مصرف عامه تزییناتی هدف­گذاری شده و برای سطوح مختلف از ساختارهای مختلف استفاده می شود اما طرح نهایی که طرح ترک کلی است برای بازار جالب توجه است و تاییدیه ستاد نانو را سال 91 از ستاد نانو اخذ گرفتیم اما تاییدیه نهایی را از coms امریکا در سال 2007 دریافت کردیم.

 

بسپار- کاربرد فناوری نانو در این محصول چیست؟

پورقاضیان: تمام محصولات جدید جهانی به شکلی از فناوری نانو استفاده می کنند. زیرا نانو ذرات به شکل های مختلف اعم از خشک، محلول و … برای ایجاد عملکرد و هدف خاصی در محصول استفاده می­شود. در رنگ ذرات نانویی حین فرایند تولید در ساختار رنگ اضافه می شود. به همین ترتیب در محصول ما ذرات نانیی حین تولید اضافه شده­اند و به واسطه آن این افکت تصویری خاص بدون محدودیت بر روی سطوح مختلف قابل ایجاد است.

 

بسپار -موارد کاربرد این محصول در کجاست؟

پورقاضیان: تمام صنایع را می­توانیم پوشش دهیم و تمام سطوح رنگ­پذیر به نوعی می­توانند مصرف کننده این رنگ باشند. طبق عادت و پیش­زمینه ذهنی گمان می­کنند با اجرای دو رنگ در دو مرحله طرح ترک را ایجاد کنند اما رنگ ما تک جزیی است و براساس ساختار رنگ، طرح ترک بر روی سطح شکل می­گیرد. اگر سطح کار رنگ­پذیر و قطعه پلیمری باشد رنگ ما به صورت تک جزیی و با مخلوط شدن با تینر مناسب می­تواند در سطح کار اجرا و طرح ترک ایجاد شود. اما در سطوح م سطوح رنگ­پذی مثل شیشه، سنگ، چوب، بتن، کاغذ و هر سطح رنگ پذیر دیگری؛ بسته به جنس سطح پس استفاده از آستر مناسب می­توانند رنگ ما را به عنوان سطح نهایی استفاده کنند. بیشترین کاربرد این رنگ تزیینی و کهنه کاری است  اما سطوح ساختمانی متفاوت هستند اعم از سیمان، چوب و بتن و … . هر سطح رنگ پذیری رنگی مناسب خود دارد و می توانند همانند گذشته از آن رنگ به عنوان سطح براق خود استفاده کنند و در انتها و قبل از خشک شدن رنگ اولیه رنگ ترک را استفاده کنند. تمام سطوح ساختمانی که غیرپلیمری و رنگ پذیر هستند مشمول این موضوع هستند. اما در صنایع بزرگتر مثلا صنایع الکتریکی و لوازم خانگی که دارای قطعات پلیمری رنگ­پذیر هستند بدون نیاز به آستر مستقیما می­توانند از این رنگ ترک استفاده کنند.

متن کامل این گفت و گو را در دوماهنامه پوشرنگ تیرماه، شماره 167 ام بخوانید. 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا