اخبار

رفع مشکل پرنده‌زدگی شبکه توزیع برق با پوشش پلی‌اتیلنی!

بسپار می نویسد، یک مخترع اذعان داشت با استفاده از کاور پلی‌اتیلنی کنسول، مشکل سنجاب و پرنده‌زدگی شبکه توزیع برق حل می‌شود.

علی مقیمی اظهار کرد: به طور کلی یکی از دغدغه‌های بسیار مهم در شرکت‌های توزیع برق، کاهش خاموشی‌های ناخواسته بر روی شبکه 20 کیلو ولت است و یکی از علل خیلی مهم در به وجود آمدن خاموشی‌ها، خطای فاز به زمین (ارت فالت) که موجب بروز معضلات بهره‌برداری شبکه می‌شود.

وی افزود: نشست و برخاست پرندگان بر روی کراس‌ آرم‌ها و مقره‌های فاز کنار از جمله دلایل ایجاد خاموشی‌های‌ بدون برنامه است. همچنین معضلات دیگری چون رفت ‌و آمد سنجاب‌ها و حیوانات وحشی که در تماس با فاز کنار هستند نیز از دیگر عوامل ایجاد خاموشی است.

مقیمی یادآور شد: بالغ بر 91 درصد از خاموشی‌های ارت فالت شبکه ناشی از پرنده‌زدگی و برخورد حیوانات وحشی، در پایه‌های سیمانی که از کنسول فلزی در ایران و خیلی از کشورها استفاده می‌شود، است و این آمار پنج برابر بیشتر از خطای ناشی از فاز به فاز است.

این مخترع خاطرنشان کرد: پرنده‌زدگی و یا سنجاب‌زدگی خطوط توزیع برق علاوه بر اینکه سبب قطعی و خاموشی می‌شود، بلکه سبب آسیب به محیط زیست و گاهی آسیب به گونه‌های نادر جانوری می‌شود و نارضایتی مشترکان را به همراه دارد، به خصوص مشترکین صنعتی در این بین بیشترین نارضایتی را دارند.

وی با اشاره به طرح کاور پلی‌اتیلنی کنسول جهت پرنده‌زدگی و سنجاب‌زدگی، تصریح کرد: این طرح به طور پایلوت در استان کردستان اجرا شد و به خاطر نوع جنس و شکل استوانه‌ای که این طرح وجود دارد، سنجاب و یا پرندگان دیگر نمی‌توانند آسیبی به بخش‌های سیلیکونی وارد کنند و یا خاصیت عایق نیز مشکل برق‌گرفتی را حل می‌کند. این طرح نمونه خارجی ندارد ولی طرحی در آمریکا ارائه می‌شود که روی سیم نصب می‌شود نه کنسول و از جنس سیلیکون بوده و سنجاب‌ها و پرندگانی که نوک‌های محکمی دارند می‌توانند مشکل ایجاد کنند و هزینه بالایی را نیز در بر دارد.

مقیمی تصریح کرد: در طرح پایلوتی که در شهرستان سقز اجرا شد، تعداد خاموشی‌ها از 273 مورد به 150 مورد کاهش یافت و استقبال خوبی توسط محیط ‌زیست و توانیر انجام شد و امیدواریم که با استقبال بیشتری از سایر استان‌ها در رابطه با این طرح مواجه باشیم.

 

منبع: ایسنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا