اخبار

رفع تعهد ارزی ملاک انتخاب صادرکننده نمونه است/ دیگر ممنوعیت صادراتی نخواهیم داشت

بسپار/ ایران پلیمر معاون وزیر صنعت با بیان اینکه صادرات کالاهای اساسی و با ارزش پایین از معیارهای انتخاب صادرکننده نمونه حذف شده است، گفت: رفع تعهد ارزی یکی از ملاک های انتخاب صادرکنندگان نمونه است.

به گفته وی صادرکنندگان کالاهای اساسی و با ارزش افزوده پایین از پروسه انتخاب صادرکننده نمونه حذف شده اند و بر این اساس صادرکنندگان در سایر گروه های کالایی در پروسه انتخاب صادرکننده نمونه قرار گرفته اند.

زادبوم افزود: امتیازات مختلفی برای انتخاب صادرکنندگان نمونه در نظر گرفته شده که رشد سه سال قبل در میزان صادرات ، تعداد بازارها، بازارهای جدید و تعدد بازارها در سه ساله گذشته از جمله امتیازبندی های مرتبط با انتخاب صادرکننده نمونه بوده است.

وی گفت: در عین حال با توجه به اینکه دستگاه های مختلفی در پروسه انتخاب صادرکننده نمونه مشارکت دارند، نوع رفتار شرکت ها در مورد تعهدات ارزی و بدهی های بانکی نیز ملاک عمل قرار خواهد گرفت.

به گفته زادبوم، از میان ۳۰۲ صادرکننده ای که در پروسه انتخاب صادرکننده نمونه مشارکت کرده اند، ۲۶۵ صادرکننده حائز شرایط اولیه برای تشکیل پرونده شده اند که بر این اساس ۱۰۶ متقاضی مورد بررسی نهایی قرار گرفته و از میان آنها ۴۰ تا ۵۰ صادرکننده نمونه انتخاب شده اند اما بخشی از پروسه انتخاب نهایی هنوز باقی مانده است.

 

جزئیات تجارت خارجی کشور در نیمه اول ۹۸

زادبوم با اشاره به اینکه بر اساس اعلام گمرک جمهوری اسلامی ایران میزان صادرات غیرنفتی در نیمه اول سال ۹۸ به ۲۰ میلیارد و ۹۴۸ میلیون دلار رسیده، گفت: میزان واردات در همین دوره به ۲۱ میلیارد و ۲۲۰ میلیون دلار رسیده است که بر این اساس صادرات به لحاظ وزنی با رشد مناسبی مواجه بوده و در مقابل واردات کشور به لحاظ وزنی کم شده است و این در شرایطی است که میزان صادرات به لحاظ ارزشی کاهش یافته و میزان واردات از نظر ارزشی افزایش را تجربه می کند.

رئیس کل سازمان توسعه تجارت خاطرنشان کرد: علت عمده کاهش ارزشی صادرات غیرنفتی اصلاح قیمت های پایه صادراتی در گمرکات بوده که به دلیل تعهدات ارزی صادرکنندگان این قیمت ها واقعی شده است.

 

از این پس ممنوعیت صادراتی نخواهیم داشت

وی با تاکید بر اینکه از این پس ممنوعیت صادراتی اعمال نخواهد شد، گفت: ممنوعیت های صادراتی جای خود را به وضع عوارض داده است که بر این اساس تلاش می شود تا جلوی صادرات کالاها را سد نکنیم، بلکه با عوارض کنترل های لازم صورت گیرد.

زادبوم گفت: ممنوعیت صادرات تنها برای کالاهای اساسی اعمال خواهد شد، چرا که اکنون در شرایط جنگ اقتصادی نیازمند آن هستیم که قوت غالب مردم و کالاهای اساسی مورد نیاز آنها به میزان کافی تأمین شود.

وی تصریح کرد: بر این اساس صادرات کالاهایی که با دلار ۴۲۰۰ تومانی به کشور وارد شده اند همچنان ممنوع است و تنها این کالاها با ممنوعیت صادرات مواجه هستند.

رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه در شرایط جنگ اقتصادی یک تهدید جدی برای کالاهای اساسی در صورت عدم برنامه ریزی و صادرات این کالاها به وجود خواهد آمد خاطرنشان کرد: در شرایطی که نیاز به کالاهای اساسی در کشور وجود دارد باید مقررات خاصی را برای جلوگیری از صادرات داشته باشیم.

وی از تنظیم نقشه راه توسعه صادرات کشور همزمان با تدوین نقشه راه تنظیم بازار خبر داد و گفت: از این پس می توان جلوی ممنوعیت های صادرات را به بهانه تنظیم بازار داخلی گرفت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا