اخبار

رشد 80 درصدی صادرات پتروشیمی!

بسپار می نویسد، دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی گفت: میزان صادرات محصولات پتروشیمی در سال 1395 نسبت به سال 1392 با رشد حدود 80 درصدی به 20 میلیون و 390 تن رسید و مشتریان جدید از جمله اروپایی ها در صف خرید محصولات ایران ایستاده اند.

«احمد مهدوی ابهری» روز گذشته در نشست خبری در پاسخ به ایرنا درباره وضعیت صادرات محصولات پتروشیمی پس از اجرای برجام، افزود: پس از اجرای برجام(برنامه جامع اقدام مشترک)، فضای بین المللی برای افزایش صادرات محصولات پتروشیمی ایران فراهم شد.

دبیر کل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی با بیان این که پس از اجرای برجام، کشورهای متعددی مشتری محصولات پتروشیمی ایران شدند، اضافه کرد: اروپایی ها تمایل فراوانی برای خرید محصولات پتروشیمی از ایران دارند.

وی ادامه داد: هر چند صادرات محصولات پتروشیمی به اروپا آغاز شده است، اما نسبت به دوران قبل از تحریم هنوز فاصله زیادی دارد.

مهدوی ابهری یادآور شد: برای افزایش بیشتر صادرات پتروشیمی به اروپا باید روند انتقال پول و تعاملات بانکی به صورت عادی درآید.

وی به تفاوت آمار صادرات شرکت های پتروشیمی با آمار سازمان گمرک اشاره کرد و گفت: شرکت های پتروشیمی، فقط صادرات محصولات خود را محاسبه می کنند اما گمرک، برخی محصولات مانند گاز مایع (ال.پی.جی) را در گروه محصولات پتروشیمی قرار می دهد.

دبیر کل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی افزود: اگرچه میزان صادرات محصولات پتروشیمی در سال های اخیر افزایش داشته اما ارزش صادرات به علت کاهش نرخ نفت و به تبع آن کاهش قیمت محصولات پتروشیمی افت کرده است.

مهدوی ابهری یادآور شد: میانگین ارزش صادرات هر تن محصول پتروشیمی در سال 1392 حدود 784 دلار بود، اما در سال 1395 به 468 دلار کاهش یافت.

وی در پاسخ به سوال دیگری، درباره میزان استفاده از ظرفیت صنعت پتروشیمی، گفت: ظرفیت تولید صنعت پتروشیمی ایران در دولت یازدهم افزایش قابل توجهی یافته است، به طوری که در سال 1392 از 71 درصد ظرفیت صنعت پتروشیمی استفاده می شد و بقیه آن خالی مانده بود، اما در سال 1395 به 82 درصد رسید.

دبیر کل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی اضافه کرد: علت استفاده بیشتر از ظرفیت تولید صنعت پتروشیمی، افزایش روند تامین خوراک و بهبود بهره وری است.

مهدوی ابهری با بیان اینکه پتروشیمی، دارای مزیت نسبی در بین صنایع کشور است، گفت: به دلیل منابع عظیم هیدروکربوری، ایران از ظرفیت های گسترده و استثنایی برای توسعه صنعت پتروشیمی برخوردار است.

وی با بیان اینکه پس از برجام، شاهد تغییر نگاه شرکت های بین المللی به صنعت پتروشیمی ایران بودیم، افزود: رفت و آمد و مذاکره شرکت های بین المللی در ماه های اخیر افزایش زیادی داشته است.

دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی حضور بیش از 800 شرکت از 37 کشور از جمله 20 کشور اروپایی در نمایشگاه بین المللی صنعت نفت را نشان دهنده تمایل شرکت های بین المللی برای همکاری با ایران دانست.

مهدوی ابهری با بیان این که صنعت پتروشیمی درآمدزایی قابل توجهی برای کشور دارد، بیان داشت: صنعت پتروشیمی قادر است پس از پایان 2 برنامه پنج ساله توسعه، 60 درصد ارز مورد نیاز کشور را تامین کند.

وی به برنامه ریزی برای تکمیل طرح های نیمه کاره اشاره کرد و گفت: اکنون حدود 60 طرح نیمه کاره پتروشیمی در کشور وجود دارد که برای تکمیل آنها به 26 میلیارد دلار بودجه نیاز است.

دبیر کل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی افزود: در صورت تکمیل این طرح های نیمه کاره حدود 33 میلیون تن به ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی کشور افزوده می شود.

مهدوی ابهری اضافه کرد: همچنین در برنامه ششم توسعه نیز افزایش 50 میلیون تنی ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی پیش بینی شده است که با تحقق آن ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی به بیش از 130 میلیون تن خواهد رسید.

وی لزوم جذب سرمایه برای اجرای طرح های پتروشیمی را یادآور شد و بیان داشت: باید برجام را به درستی اجرا کرد تا سرمایه گذاری خارجی در این صنعت انجام شود.

دبیر کل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی ادامه داد: همچنین باید بسترهای داخلی جذب سرمایه گذاری مانند ثبات در نرخ خوراک نیز در کشور فراهم شود.

به گزارش ایرنا، پیش از این، وزیر نفت با بیان اینکه پس از به ثمر رسیدن برجام، در آغاز یک جهش جدید در صنعت پتروشیمی هستیم، گفته بود: ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی در طول دولت یازدهم هشت میلیون تن افزایش یافته است.

ظرفیت فعلی تولید محصولات پتروشیمی کشور حدود 62 میلیون تن است.


منبع: ایرنا

[EasyDNNnewsLink|168]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا