اخبار

رسول جان زاده مدیر فروش واحد OTR و حمید صائب نیا مدیر کنترل کیفی مجموعه تک تایر آذر: لاستیک­ ها را دور نریزید، روکش کنید!

بسپار/ ایران پلیمر تاسیس مجموعه صنعتی تک تایر به سال 1385 باز می ­گردد. در طی این مدت در زمینه تولید روکش­های لاستیک در سایزهای مختلف سواری و باری و همچنین تولید روکش­های OTR فعالیت می­کند که در سال 1392 برای اولین بار توسط همین شرکت به ایران آورده شد. همچنین واحد دیگری از شرکت به تولید کامپاند از جمله سواری، باری، چسب سیمان و غیره می­پردازد. تیغ­ های بافینگ نیز از دیگر تولیدات این شرکت است.

جان زاده اظهار داشت: ما در سه خط گرم، سرد و Orbitrade به فعالیت می­ پردازیم. نیمی از ساخت و مراحل تولید ما به تعمیر لاستیک­های مستعمل بستگی دارد. اگر لاستیک مستعمل وجود نداشته باشد، فرآیند روکش گذاری نیز وجود نخواهد داشت. نیمی دیگر نیز موادی را شامل می­شود که از طریق واردات یا تامین از بازار داخلی تهیه شده است.

صائب نیا در ادامه گفت: در ساخت لاستیک، مواد اولیه­ ای به کار می­رود که بسته با سایر لاستیک و محیط مورد استفاده، فرمول­های مختلفی تبیین می­شود. OTR مخفف off the road است و فرمول ضد برش برای آن استفاده می­شود. کاربرد آن بیشتر در صنایع معدنی است و قابلیت تولید آن از سایز 24 تا 49 در مجموعه تک تایر وجود دارد.

وی در خصوص فرآیند روکش تایرها گفت: با توجه به شاخص سایش تایر، زمانیکه لاستیک دچار مرحله­ ای از سایش شد فرآیند روکش بر روی آن انجام می­پذیرد و از متداول ترین صنایع اروپا به شمار می­رود. بنده به عنوان عضو شورای تصویب استاندارد استان آذربایجان شرقی، برای تصویب این شاخص اقدام کردیم اما متاسفانه هیچیک از ارگان­های دولتی این مسوولیت را نپذیرفتند. اما اگر این شاخص رعایت شود به راحتی می توان به لاستیک­های روکش شده تضمین کیفیت داد. چرا که با سابیده شدن عاج، هنوز 80 درصد لاستیک باقی است و دور انداختن آن به معنی هدر دادن سرمایه و منابع.

 اگر این شاخص رعایت شود، پل­ های تایر به محض سایش ترمیم شده و طول مدت استفاده از لاستیک افزایش می­یابد. همچنین در این صورت یک سال و نیم گارانتی شرکت و 70 درصد عمر آن­را نیز تامین می کنیم. در واقع با ساییده شدن لاستیک، نباید آن­را دور انداخت و یکی از جنبه­های فعالیت ما فرهنگ سازی برای این امر است.

صائب نیا در خصوص مواد اولیه بیان کرد: شیرآبه درخت هوا که از کشورهایی مانند تایلند، ویتنام، مالزی، اندونزی و هند تامین می­شود از جمله مواد اولیه ماست چرا که در شرایط آب و هوایی ما قابل رشد نیست و از جمله الاستومرهای طبیعی است. الاستومرهای مصنوعی مانند SPR، 12-17، 02-15 و PBR است که به راحتی از پتروشیمی­ های داخلی قابل تهیه است.

وی در خصوص استانداردهای تولید لاستیک ادامه داد: از آنجاییکه لاستیک کالاییست که با جان افراد در ارتباط است، اداره استاندارد هر دوماه یکبار اقدام به نمونه برداری از تولیدکنندگان می­کند و استانداردها و آزمون­های تایر روکشی کاملا مشابه تایر نو است. اگر افراد، لاستیک را در شرایط مطلوبی به ما ارایه دهند ما نیز می­توانیم تضمین کیفیت ارایه کنیم.

 

(ادامه دارد …)

 

متن کامل این مقاله را در شماره 197ام بسپار که در نیمه بهمن ماه منتشر شده است بخوانید.

در صورت تمایل به درخواست نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک سالانه با شماره های 02177523553 و 02177533158 داخلی 3 سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا