اخبار

رتبه کسب و کار کشور در جهان 118 است

خبرنگار بسپار می نویسد، مهندس نجفی منش رییس کمیسیون تسهیل کسب و کار اتاق بازرگانی تهران، عضو هیات مدیره خانه صنعت و معدن تهران و عضو هیات مدیره انجمن قطعه سازان خودرو، در مراسم بزرگداشت روز صنعت و معدن تهران که دیشب برگزار شد از مشکلات واحدهای صنعتی و تولیدی خصوصا در رابطه با تامین اجتماعی سخن گفت.

نجفی منش با اعلام اینکه رتبه کسب و کار کشور در جهان 118 است، گفت: این رتبه شایسته کشور نیست، البته رسیدن به رتبه زیر 50 کار دشواری نیست. این رتبه بندی دارای 10 آیتم 10 نمره ای است و سنگاپور با 83/5 امتیاز در رده اول قرار دارد. ایران نیز 57 امتیاز دارد و تنها با 2 نمره ارتقا در هر آیتم و در مجموع 20 امتیاز ارتقا به رتبه زیر 50 خواهد رسید. البته رسیدن به رتبه 66 هدف وزارت اقتصاد و دارایی است.

وی از تشکیل کمیته ای در اتاق بازرگانی تهران با کمک خانه صنعت و معدن تهران و وزارت اقتصاد و دارایی خبر داد و افزود: این کمیته به دستگاه های مختلف شرح وظایفی داده که با انجام چه کاری در هر دستگاه می توان این 20 نمره را کسب کرد.

نجفی منش با اشاره به همصدایی رییس جمهور، معاون اول ریاست جمهوری، نمایندگان مجلس، وزرا و استانداران با صنعتگران و تولیدکنندگان ریشه اجرایی نشدن و رفع مشکلات را در بدنه کارشناسی دانست و بیان کرد: کارشناسان عادت کرده اند که ارباب رجوع و صنعتگر هر روز برای حل مشکلات خود گردن کج کنند و اگر مشکلات نیز حل شود مصداق استخوان لای زخم است. رییس کمیسیون تسهیل کسب و کار اتاق بازرگانی تهران خطاب به مس فروش گفت: چرا مشکل ایجاد شود که کمیته ای مسوول حل آن باشد؟!

عضو هیات مدیره خانه صنعت و معدن تهران به بخشنامه ای در سال 93 اشاره کرد و گفت: در تامین اجتماعی تا سال 85 در رسیدگی به حساب ها تمام قراردادهای خرید و فروش، خرید و فروش بوده و کاری بدان نداشتند. اما طی این بخشنامه تمام خرید و فروش ها را پیمان در نظر گرفته اند و طبق ماده 38 برای پیمان باید 16 درصد گرفت. چون این بخشنامه عطف به ماسبق شده با رسیدگی حساب 5 ساله شرکت ها را موظف به پرداخت های سنگینی کرده اند از جمله مبالغ 700، 1000 و 2000 میلیارد تومان! این درگیری و گره بزرگی است. استدعا داریم این بخشنامه سال 93 کان لم یکن تلقی شود و تامین اجتماعی مساله جدیدی ایجاد نکند.

وی ادامه داد: همچنین طبق قانون تجارت، اسناد را باید 10 سال نگهداری کرد و طبق ماده 47 زمان رسیدگی 6 ماه است و حداکثر یکسال در نظر گرفته شده است. رییس سازمان تامین اجتماعی در شورای گفتگوی اجتماعی  و در حضور جناب طیب نیا و همچنین در دفتر جناب ویسه در این زمینه قول مساعد داده اند اما هنوز بخشنامه صادر نشده است. استدعا داریم این قول عملیاتی شود.

موضوع مشاغل سخت و زیان آور دیگر موضوعی بود که نجفی منش بدان پرداخت: طی بخشنامه ای کارهای سخت و زیان آور از 1600 شغل به 13 شغل رسیده است. استدعا داریم تنها این 13 شغل ملاک قرار گیرد و به گذشته بازنگردند.

همچنین وی با اشاره به دوران رکود بازار را نیازمند تحریک دانست تا اقتصاد پویا شود. 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا