اخبار

دکتر ترکمان: چرا بسته بندی مهم است؟!

بسپار – دکتر سعید ترکمان مدیرعامل شرکت طب پلاستیک و عضو هیات مدیره انجمن ملی پلیمر و پلاستیک کشور است. شرکت طب پلاستیک یکی از شرکت­های فعال در تولید ظروف یکبار مصرف و بسته بندی و از شرکت­های نمونه صادراتی کشور شناخته می شود. در باب موضوع بسته ­بندی و در آستانه نمایشگاه چاپ و بسته بندی تهران با دکتر ترکمان گفت و گویی داشتیم.


بسته ­بندی با ارزش افزوده

بسته ­بندی ­ای که در کشورهای پیشرفته می­ شناسند، بسته­ بندی با ارزش افزوده است. در اروپا هیچ فروشگاهی به شما کیسه نایلون نخواهد داد، بلکه کیسه ­ها را با مبلغی حداقل معادل 10 سنت یورو باید تهیه کنید. بسته­ بندی باید از خود صیانت کند و به سمت بسته ­بندی­های با ارزش افزوده بالا برود.

موضوع دیگر این است که با توجه به اینکه میانگین جمعیت ایران در جمعیت کل جهانی تقریبا یک درصد است اما متاسفانه مصرف مواد غذایی ایران سه درصد جهان است. بررسی­ های فائو و کارشناسان حوزه ­ی غذا نشان داده چون صنعت بسته­ بندی ایران رشد نکرده، در بسیاری از موارد این امر مخل مصرف و دورریز مواد غذایی است. چون مواد غذایی بسته­ بندی مناسبی ندارند، 65 درصد مواد غذایی تا هنگامی که از بازار به­دست مصرف­کننده برسد نابود می­شود.

در ایران  حدود سی نوع خرما داریم که بسیاری از آن­ها چون بسته­ بندی نمی شد، قابلیت ورود به بازار جهانی را ندارند. هنوز قسمت عمده ­ی خرما در ظرف­های بیست کیلویی و نایلون­ های ده کیلویی به کشور ثالث می­رود و در آنجا بسته ­بندی و به نام آن کشور صادر می­شود. البته امروز در سوپرمارکت­های شمال شهر ارزش افزوده­ خرما افزایش یافته و بسته بندی­هایی پلاستیکی  مخصوص این کار و برای حفظ و نگهداری بهتر وجود دارد.


بسته­ بندی و بازیافت

در نهایت چون بسته بندی با طرح و برنامه، ساختار بازیافت مناسب دارد، هر پلاستیکی که می خرید یک مبلغ گرویی پرداخت می کنید. نوشابه 60 سنت است اما قیمت فروش آن 85 سنت است. در همه محل­ها دستگاه اتوماتیکی قرار داده شده است. مثلا آدمی از بنز آخرین مدل پیاده می­شود سه بطری نوشابه خالی خود را قبل از خرید در دستگاه می گذارد و یک فیش 75 سنتی دریافت می­کند. این فرهنگ وجود دارد و مشکل بازیافت را حل کرده ­اند. به­ جای اینکه این بسته ­بندی وارد یک چرخه شود و احتمال آلودگی پیدا کند و سپس آیا به چرخه بازیافت برگردد یا نه، آن­ها اینگونه برای بازیافت چاره ­اندیشی کرده ­اند.


سدگرها (Barrier)

به دلیل اینکه ما قوانین زیست ­محیطی سختگیرانه­ ای نداریم و قوانین استانداردی در حوزه غذا تعریف نشده است، متاسفانه با نگهدارنده ­ها مشکل بسته ­بندی مواد غذایی را حل کردیم! در صورتی که Barrier ها از تبادل اکسیژن با ظرف و مواد غذایی جلوگیری می­کنند و دیگر نیازی به مواد نگهدانده نیست. این یک صنعت است یعنی یک دستگاه Barrier  خود هفت دوربین ویژه برای کنترل کیفی دارد.

در نمایشگاه K2016 گفته می­شد برای حفظ محیط زیست به ­جای قوطی­ های کنسرو فلزی باید از قوطی­ های Barrier پلاستیکی استفاده کرد. فلز برای تبدیل به قوطی شدن نیاز به 800 درجه سانتیگراد و پلاستیک به 200 درجه سانتیگراد حرارت نیاز دارد. استفاده از پلاستیک موجب کاهش انرژی است. همچنین 8-10 درصد وزن کنسرو مربوط به ظرف آن است. چون وزن حجمی پلاستیک کمتر است در کامیون حمل و نقل سوخت کمتری مصرف می­کند. یعنی این بسته ­بندی دوستدار محیط زیست است.


 

(ادامه دارد …)

متن کامل این گفت و گو را در شماره 171 ام ماهنامه بسپار که در آذرماه منتشر شده است بخوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های 02177523553 و 02177533158 داخلی 3 سرکارخانم ارشاد تماس بگیرید. امکان اشتراک آنلاین بر روی صفحه اصلی همین سایت وجود دارد. 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا