اخبار

دورخيز پليمرها براي پساتحريم ‏

بسپار به نقل از دنیای اقتصاد می نویسد، روند سينوسي بهترين نامي است که مي توان براي نمودار قيمت نفت انتخاب کرد. بهاي طلاي سياه که تا اواسط هفته گذشته به طور کلي در مسير نزولي حرکت مي کرد و شيب نسبتا تندي داشت، در پي سردتر شدن هوا و نيز افت عرضه با رشد قيمت همراه شد و تا معاملات انجام شده ديروز همچنان به افزايش نرخ ادامه داد. 


به گزارش بلومبرگ، در آخرين معاملات انجام شده در بازارهاي جهاني تا زمان تنظيم اين گزارش (ساعت 15)، بهاي نفت خام وست تگزاس اينترمديت آمريکا (WTI) با 15/ 1 درصد افزايش به بالاي سطح 46 دلار و 59 سنت رسيد، در همين حال هر بشکه نفت خام برنت با ثبت 56/ 1 درصد معادل 76 سنت رشد در محدوده 49 دلار و 56 سنت مورد دادوستد قرار گرفت. به چالش کشيده شدن نرخ رشد اقتصادي چين، يکي از مهم ترين عواملي است که بازارها را با افت و خيز همراه کرده است. همچنين براساس اعلام آمارهاي رسمي، برآوردها نشان مي دهد که ميزان توليد نفت اوپک در ماه اکتبر نسبت به گذشته ميلادي افت داشته که مهم ترين عامل اين رخداد، کاهش عرضه از سوي توليدکنندگان بزرگي همچون عربستان و عراق بوده است. در اين ميان پيش بيني ها از آينده بازار نفت با توجه به احتمال افزايش تقاضا در پي برودت هوا و نيز آشکار شدن تدريجي اثرات رخدادهاي ژئوپليتيک پيشين که مهم ترين آنها، توافق هسته اي ايران با گروه 1+5 به شمار مي رود؛ اميدوار کننده است. همچنين با توجه به قرابت بالاي نفت با بازار پتروشيمي، مي توان به بازگشت رونق به اين بازار زخم خورده دل خوش کرد. 

به گزارش دنياي اقتصاد به نقل از پلاتس؛ پيش بيني مي شود پس از اجراي موفق توافق هسته اي و لغو کامل تحريم هاي تحميل شده بر ايران، شاهد از سرگيري روزهاي پر رونق در بازارهاي نفت و پتروشيمي باشيم. پلاتس در اين خصوص نوشته است: در اوايل ماه جاري، آمريکا و شرکاي آن در مذاکرات هسته اي، از روند خوب پيشروي مراحل مورد نياز براي دستيابي به اهداف عالي توافق تا آنچه آن را «روز تصويب» مي خوانند، خبر داده و پيشرفت آن را مثبت و مفيد دانسته اند. اين مقامات با ابراز اين گفته ها، تلاش کردند تا نشان دهند آمادگي براي لغو تحريم ها عليه ايران را دارند. با اين حال، آنچه همگان باور دارند اين است که بايد تا روز اجراي کامل اين توافق صبر کرد. اين درست همان روزي خواهد بود که آژانس بين المللي انرژي اتمي گواهي بدهد که ايران به تعهدات خود براساس توافق هسته اي در ماه جولاي پايبند بوده است. 

با توجه به بررسي هاي اداره اطلاعات انرژي آمريکا، ايران دومين کشور جهان از نظر حجم ذخاير گاز طبيعي متعارف بوده که بيشترين ميزان اين رقم غني از اتان است. با توجه به اينکه بقيه کشورهاي خاورميانه منابع محدود اتان را در اختيار دارند، اين يک فرصت بزرگ براي بخش پتروشيمي ايران است که بلافاصله پس از برداشته شدن تحريم ها مي تواند اولين موج رونق را به بازار پتروشيمي هم در مقياس جهاني و هم داخلي وارد سازد. اگرچه به دليل ايزوله شدن ايران از جامعه اقتصاد جهاني که در پي اعمال تحريم ها صورت گرفته، از نظر تاجران و فعالان اقتصادي بين المللي، سرمايه گذاري در ايران ناشناخته به نظر مي رسد، اما از مزاياي اصلي اين بازار بکر براي سرمايه گذاري در بخش پتروشيمي باخبر هستند که از اين جمله، مي توان به کم هزينه بودن خوراک کراکرهاي بخار و دسترسي آسان به بازارهاي اروپايي و آسيايي اشاره کرد. نرخ پايين سود، در حد ناچيز بودن ميزان بدهي دولت ايران به بانک جهاني يا ساير کشورها و همچنين وجود منابع غني، بکر و عظيم از جمله مهم ترين عوامل جذب سرمايه گذاران خارجي به سمت و سوي ايران است. کما اينکه شاهد تردد روزافزون گروه ها و شرکت هاي خارجي در ايران و در راستاي امضاي قراردادهاي دو يا چندجانبه با شرکت هاي ايراني هستيم. 

به گزارش پلاتس، با توجه به اظهارات مهدي شريفي نيک نفس، مدير عامل شرکت بازرگاني پتروشيمي ايران، پيش بيني مي شود ارزش صادرات محصولات پتروشيمي ايران طي مدت دو سال پس از لغو تحريم ها افزايش 20 تا 25 درصدي داشته باشد که رقم قابل توجهي است و بايد شاهد اثرات آن بر بازارهاي جهاني نيز باشيم. به گفته وي؛ برداشته شدن تحريم ها، موانع موجود بر سر راه صادرات محصولات پتروشيمي، صنعت بانکداري، بيمه، حمل و نقل و مبادلات را کنار خواهد زد. علاوه بر اين، حذف تحريم ها همچنين زمينه را براي جذب سرمايه گذاري خارجي در راستاي تسريع در روند تکميل پروژه هاي پتروشيمي مساعد خواهد ساخت. براساس آمارها، 30 ميليارد دلار از فرصت هاي سرمايه گذاري در بخش پتروشيمي در ايران هنوز ناشناخته باقي مانده که انتظار مي رود با از ميان برداشتن تحريم ها، شاهد ظهور و بروز اين پتانسيل ها باشيم. 

پلاتس در گزارش ماه گذشته خود به نقل از يک تحليلگر ارشد مستقر در دوبي نوشته بود: «همه (شرکت ها و گروه هاي مالي) در حال آماده سازي خود براي شرکت در ماراتني هستند که اندکي پس از لغو کامل تحريم هاي ايران، آغاز خواهد شد. ايران داراي طيف وسيعي از فرصت هاي سرمايه گذاري در زمينه پتروشيمي است. از صنايع بالادستي گرفته تا پايين دستي.» 

تاکاهيسا ميائوچي (Takahisa Miyauchi)، عضو هيات مديره و معاون اجرايي ارشد شرکت گروه مواد شيميايي ميتسوبيشي، در نشست خود در تهران با عباس شعري مقدم، مدير عامل شرکت ملي پتروشيمي ايران، اظهار کرد که اين شرکت، آماده سرمايه گذاري در پروژه هاي پتروشيمي در ايران است. 

براساس آمارهاي رسمي موجود، در حال حاضر خاورميانه در مجموع 2/ 30 ميليون تن ظرفيت اتيلن دارد که تقريبا 5/ 6 ميليون تن از اين رقم، در ايران توليد مي شود. عربستان سعودي توليدي به اندازه 7/ 15 ميليون تن اتيلن را به خود اختصاص مي دهد که بيش از نيمي از اتيلن توليد شده در منطقه محسوب مي شود. ايران در حال حاضر از نظر توليد کل اتيلن، با 22 درصد از سهم برج هاي بخارشکن منطقه، رتبه دوم را در خاورميانه به خود اختصاص داده است. با اين حال، با افزايش ظرفيت توليد طي پنج سال آينده، ايران حدود 30 درصد از ظرفيت اتيلن منطقه را تا سال 2020 ميلادي از آن خود خواهد کرد. 

به طور معمول حدود 50 تا 60 درصد از تقاضاي اتيلن با پلي اتيلن در ارتباط است. اتيل بنزن، اکسيد اتيلن، کلريد اتيلن و الفين آلفا بقيه تقاضاي اتيلن را تشکيل مي دهند، در حالي که درصد کمي براي برنامه هاي کاربردي ديگر مورد استفاده قرار مي گيرد. کل ظرفيت پلي اتيلن خاورميانه در سال 2015 ميلادي بالغ بر 7/ 18 ميليون تن اعلام شده است. عربستان سعودي و ايران دوتوليدکننده برتر پلي اتيلن در منطقه هستند که به ترتيب حدود 42 و 26 درصد از کل محصول منطقه خاورميانه را توليد مي کنند. ظرفيت پلي اتيلن ايران در حال حاضر 1/ 3 ميليون تن است که اکثر آن را پلي اتيلن سنگين (HDPE) شامل مي شود. براساس پيش بيني ها، انتظار مي رود اين ظرفيت به 1/ 6 ميليون تن تا سال 2020 ميلادي برسد. در اين صورت، سهم ايران از ظرفيت هاي کل پلي اتيلن در خاورميانه با مجموع 8/ 7 ميليون تن تا 32 درصد افزايش خواهد يافت. به طور کلي بايد گفت چشم انداز بلندمدت صنعت پتروشيمي مثبت ارزيابي مي شود، هرچند انتظار نمي رود يک تغيير شديد در سال جاري در اين بازار رخ دهد.


نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا