اخبار

در پژوهشگاه پليمر و پتروشيمي ايران محقق شد: ساخت صفحه پلیمری سدگر اشعه ایکس

بسپار می نویسد، محققان پژوهشگاه پليمر و پتروشيمي ايران با استفاده از كامپوزيت هاي پليمري موفق به ساخت صفحات پليمري و  ابداع روشي نوين براي محافظت از بدن در مقابل اشعه ايكس شده اند.

دكتر مرشديان مجري اين طرح گفت: اشعه هاي با انرژي بالا نظير اشعه‌هاي ايكس و  گاما در پزشکی و انرژی هسته ای و صنایع مربوط به تشعشعات كاربردهاي گسترده اي دارند. از اين اشعه ها در صنايع پزشكي در بخش هاي راديولوژي، سي‌تي‌اسكن، راديو ايزوتوپ ها و… استفاده هاي زيادي مي شود كه براي مقابله با آسيب اين اشعه ها به بدن، سرب همواره به عنوان یک انتخاب سنتی برای حفاظ گذاری مطرح بوده است. اما استفاده از سرب به عنوان یک حفاظ دارای معایبی است که می توان به این موارد اشاره کرد: سمیت سرب، وزن زیاد سرب و روپوش‌های سربی، مسائل مربوط به دفع در محیط.

وي افزود:  در اين طرح تلاش شده است که با استفاده از کامپاندهای پلی الفینی حاوی فلزهایی با عدد اتمی بالا، جایگزینی برای سرب معرفی گردد، که معایب سرب را نداشته باشد. بنابراين از فلزات و ترکیبات فلزات سنگین همچون تنگستن،  مولیبدن دی سولفید و ترکیب فلزات صفحه ای چون کاربید بور، در بستر پليمري پلي اتيلن سنگين (HDPE) استفاده شده است. با بكار گيري اين صفحات جديد در تهيه عكس هاي  راديولوژي در مقايسه با صفحات سربي نتايج حاكي از آن است كه محافظت از بدن در مقابل اشعه ها همانند صفحات سربي بوده اما با اين تفاوت هاي اساسي كه صفحات جديد پليمري عاري از هر گونه سم  و آلودگي زيست محيطي بوده و بسيار سبك و قابل انعطاف به شكل اعضاي بدن هستند و مي توان بارها و بارها از همين صفحات استفاده كرد.

عضو هيئت علمي پژوهشگاه با اشاره به فراواني مواد اوليه پليمري اين صفحات در كشور افزود: با توچه به اينكه پلي اتيلن سنگين در پتروشيمي‌هاي داخلي به ميزان زيادي توليد شده و كشور ما يكي از  بزرگترين توليدكنندگان اين پليمر است با پيشبرد اين طرح در مقياس صنعتي مي توان گام بزرگي در جهت توليد اين صفحات با حفظ محيط زيست برداشت. 

منبع:پژوهشگاه پليمر و پتروشيمي ايران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا