اخبار

در واحد علوم و تحقیقات رونمایی شد: داربست استخوانی با مواد بایوکامپوزیت جدید

بسپار/ ایران پلیمر با حضور رئیس دانشگاه آزاد «داربست استخوانی با مواد بایوکامپوزیت جدید با کمک چاپگرهای سه بعدی FDM» که توسط محققان واحد علوم و تحقیقات طراحی و ساخته شده است، رونمایی شد.

صادق رحمتی رئیس «آزمایشگاه تحقیقاتی فناوری های ساخت افزودنی (RLAMT)» این واحد دانشگاهی با اشاره به اجرای پروژه طراحی و ساخت داربست استخوانی با مواد بایوکامپوزیت جدید با کمک چاپگرهای سه بعدی FDM، توسط پیمان لطفی دانشجوی رشته مهندسی ساخت و تولید کارشناسی ارشد واحد علوم و تحقیقات، گفت: این تحقیق منجر به بهبود خواص مکانیکی و بیولوژیکی فیلامنت ساخته شده از ترکیب پلیمر پلی لاکتیک اسید و سرامیک سیلیکات کلسیم شده است.

عضو هیات علمی واحد علوم وتحقیقات با بیان اینکه ترکیب کامپوزیتی مورد استفاده در طراحی و ساخت این داربست استخوانی برای اولین بار در سطح نانو، با روشی منحصر بفرد مورد استفاده قرار گرفته است، ادامه داد: بایوکامپوزیت استفاده شده در طراحی و ساخت این داربست استخوانی، ترکیبی از پلیمر زیست‌سازگار و زیست‌تخریب پذیر با سرامیک زیست فعال است.

وی با بیان اینکه از این داربست استخوانی می‌توان در ساخت انواع استخوان‌ها، فک و جمجمه استفاده کرد، افزود: ساخت اندام مورد نظر با سطوح پیچیده و ابعاد گوناگون که از دقت ابعادی بالا و کیفیت ظاهری ایده‌آل برخوردار است، از جمله مزایای این پروژه است.رحمتی افزود: با ساخت این داربست بایوکامپوزیتی می‌توان به درمان بیماران زیادی در سراسر دنیا که براثر اتفاقات مختلفی نظیر سوانح و تصادفات، تروما، عفونت، تومور، عیوب مادرزادی و … از نقص استخوانی خود رنج می‌برند، کمک شایانی کرد.

وی خاطرنشان کرد: رشد سلولی در داخل داربست، سمی نبودن، سازگاری با بدن، استاندارد بودن میزان PH، افزایش کلسیم به مرور زمان، جوانه زدن استخوان جدید بر روی سطح داربست، تبدیل و تمایز سلول‌های بنیادی مزانشیم به سلول‌های استئوبلاست استخوان در داخل داربست از جمله نتایج ویژه این پروژه است.

گفتنی است این پروژه توسط پیمان لطفی دانشجوی رشته مهندسی ساخت و تولید مقطع کارشناسی ارشد به راهنمایی صادق رحمتی و دکتر عباس آذری و مشاوره سرائیان و سید فرید سید شیرازی در واحد علوم و تحقیقات اجرا شده است.

منبع: فارس

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا