اخبار

در نشست خبری رییس پژوهشگاه پلیمر عنوان شد: تولید رگ مصنوعی در انحصار ۷ کشور و اکنون ایران

بسپار/ایران پلیمر می نویسد، در نشست خبری پژوهشگاه پلیمر روز دوشنبه دوم آبان، دکتر پروین شکراللهی به معرفی یک آمیزه ی پلیمری قابل استفاده در صنایع پزشکی به عنوان رگ مصنوعی پرداخت. دکتر شکر اللهی در این باره گفت: شش سال پیش در قالب پروژه ی کارشناسی ارشد به موضوع تغییر فرمولاسیون تفلون پرداختیم که به کاهش ۲۰ درصدی دما در فرآیند و در نتیجه به یک جهش اقتصادی منجر شد. پس از آن با تمرکز بر صنایع پزشکی و به خصوص قلب و عروق به کار روی این پروژه ادامه دادیم. با حمایت پژوهشگاه این پروژه امروز به تولید رگ مصنوعی انجامیده است.

وی بیان کرد: حدود ۳۰ درصد مرگ و میرها به دلیل ناراحتی های قلبی است و چرخش مالی لوازم پزشکی این بخش در آمریکای شمالی حدود ۳ میلیارد و ۵۰۰ هزار دلار در سال است. تکنولوژی محصولات قلب و عروق تا به حال در انحصار هفت کشور دنیا بوده که خوشبختانه ما نیز کاری را در این زمینه شروع کرده ایم. برای ساخت این محصول به دو دستگاه برای اعمال کشش حرارتی بالا و نیروی کنترل شده و همچنین اکسترود کردن آن به شکل تیوب نیاز داشتیم که برای تهیه از خارج کشور بسیار گران و تهیه ی آن سخت بود. در پژوهشگاه موفق به ساخت دستگاه ها شدیم و در حال ثبت این اختراعات هستیم. 

قطر داخلی این تیوب ها از ۶ تا ۸ میلی متر قابل تنظیم است و تقریبا در اکثر بیماری های قلبی عروقی و حتی برخی بیماری های کلیوی قابلیت استفاده دارد. غشای تفلونی که در رگ مصنوعی نیز استفاده می شود به دلیل پایداری در محیط های قلیایی یا اسیدی به صورت چند منظوره قابلیت تولید دارد و حتی در صنایع پوشاک مانند زیر کفش های ورزشی و داخل کاپشن های ورزشی هم استفاده می شود و مورد تایید سازمان غذا و داروی ایالات متحده است. این محصول همچنین می تواند به غیر از تفلون بر پایه پلی استر و پلی یورتان تولید شود. این تکنولوژی یک قدم هم نسبت به نمونه ی آن در جهان جلوتر است.

دکتر شکر اللهی ادامه داد: رگ مصنوعی اکنون آماده ورود به مرحله کلینیکی است و فرآیند آن از نظر میزان عبور دهی مایعات و سایر استاندارد های این بخش نمره های کاملا قابل قبولی را به دست آورده، اما نتایج تست های حیوانی انجام شده هنوز به دست ما نرسیده است. همچنین به ثبت اختراع داخلی رسیده و در حال ثبت به عنوان یک محصول بین الملی است. در حال حاظر مشغول مذاکره با یکی از مراکز قلب و عروق هستیم تا فاز بعدی تحقیق را به سرانجام برسانیم. 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا