اخبار

در موسسه پژوهشی علوم و فناوری رنگ و پوشش تولید شد: نانو ساختارهایی برای رهایش هوشمند در پوشش های ضدخوردگی

بسپار/ ایران پلیمر برای اولین بار در کشور نانو ساختارهای ال دی اچ غنی شده با مواد بازدارنده برای رهایش هوشمند در پوشش های ضدخوردگی در موسسه پژوهشی علوم و فناوری رنگ و پوشش تولید شد.
ایمان علی بخشی دانش آموخته دکتری این موسسه و مجری این طرح با اعلام این خبر گفت: این پژوهش با هدف جایگزینی این ترکیب به جای کرومات روی و فسفات روی رایج در صنعت که به دلیل مشکلات زیست محیطی استفاده از اونها محدود شده که هیچ گونه مشابه داخلی و خارجی ندارد. 
وی افزود: از مزایای این سامانه، میتوان به کیفیت و مقاومت خوردگی بهتر و مناسب بودن قیمت با توجه به میزان مصرف کمتر اشاره نمود. با مصرف این نانو رنگدانه، طول عمر سازه های فلزی افزایش خواهد یافت و می توان به اقتصاد مقاومتی کمک نمود.
علی بخشی با اشاره به کاربرد این پژوهش ادامه داد: در بعضی از صنایع مهم از جمله هوافضا نیز می توان از پوشش های حاوی هیدروکسید لایه ای مضاعف به علت خاصیت خودترمیم شوندگی استفاده نمود.
مجری این طرح خاطر نشان کرد: علاوه بر استفاده از این ترکیب در پوشش‌های ضدخوردگی، قابلیت استفاده در دیگر کابردهای صنعتی از جمله کاربردهای مهم این نانومواد از جمله محیط زیست، رهایش داروف کشاورزی و کاتالیست ها را دارد.
وی افزود: همچنین طبق استعلام های مختلف سالانه مبلغی در حدود بیش از یک میلیون دلار پیگمنت های فسفات روی از کشورهای چین، المان و ایتالیا وارد کشور می گردد و بسیاری از شرکت های رنگ سازی از کیفیت اجناس موجود در بازار به دلیل کیفیت پایین ناراضی هستند. مضافا اينكه با توجه به كارايي بسيار بالاتر نسبت به پيگمنت پر مصرف فسفات روي عملا دوز مصرف آن در رنگ پايين خواهد بود كه اين موضوع مصرف كنندگان را علي رغم قيمت بالاتر به اين محصول جلب خواهد كرد. لذا لزوم بومی سازی این محصول به دلیل حجم بالای مصرف و نیز کاهش خروج ارز می تواند کمک شایانی به اقتصاد کشور نماید.
وی با بیان اینکه هم اکنون شرکت های متقاضی این ماده در داخل کشور موجود است، گفت: 
هم اکنون با کمک ستاد توسعه فناوری نانو در حال تولید نیمه صنعتی این محصول می باشیم که برای همه فلزات به خصوص فولاد نرم، آلومینیوم و منیزیم کاربرد دارد.

وی اظهار داشت: این طرح دارای گواهینامه نانو مقیاس ستاد توسعه فناوری نانو هم هست.


منبع: روابط عمومی موسسه پژوهشی علوم و فناوری رنگ و پوشش 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا