اخبار

در دانشگاه تربیت مدرس تولید شد: چسب های نوآور!

بسپار می نویسد، محقق دانشگاه تربیت مدرس در یک پژوهش بین‌المللی به منظور حذف خطرات ناشی از انتشار ماده سرطان‌­زای فرمالدهید موفق شد با استفاده از چسب‌های معدنی نوآورانه اوراق فشرده چوبی تولید کند.

 دکتر علی شالبافان، عضو هیأت علمی گروه علوم و صنایع چوب و کاغذ دانشگاه تربیت مدرس با بیان این که پتنت بین‌المللی این طرح در مؤسسه اختراعات اروپا به ثبت نهایی رسیده است،در خصوص اهمیت این پتنت بین‌المللی اظهار کرد: امروزه یکی از چالش‌­های صنایع اوراق فشرده چوبی استفاده از چسب‌­های سنتزی بر پایه فرمالدهید است. بر اساس اطلاعات منتشر شده توسط سازمان جهانی پژوهش‌­های سرطان در سال 2006 و همچنین تایید این اطلاعات توسط سازمان حفاظت محیط زیست آمریکا  در سال 2012، فرمالدهید حتی در غلظت­ های پایین، از عوامل سرطان­زا شناخته شده است و قرار گرفتن در معرض فرمالدهید برای انسان بسیار مضر است. از این ­رو کاهش میزان انتشار فرمالدهید از اوراق فشرده چوبی به عنوان یکی از موضوعات مهم تحقیقاتی در دنیا به شمار می‌رود و راهکارهای متعددی برای کنترل این موضوع نیز ارائه شده است.

وی به مزایای چسب‌های معدنی اشاره کرد و گفت: عدم انتشار فرمالدهید، مقاومت بسیار مناسب به عوامل جوی، آتش و عوامل بیولوژیک و ارزان بودن از جمله مزایای بارز چسب‌­های معدنی و اوراق فشرده چوبی توسعه یافته از آنها است.

محقق طرح تصریح کرد: همچنین برای تولید چسب­‌های معدنی از ضایعات تولید و سرباره ­فرآیندهای صنعتی استفاده می‌­شود. استفاده از ضایعات تولید (محصولات جانبی) فرآیندهای صنعتی – معدنی می‌­تواند نقش بسزایی در کاهش آلودگی‌­های محیط زیست داشته باشد.

دکتر شالبافان خاطرنشان کرد: این طرح در قالب فعالیت پژوهشی مشترک بین‌المللی با موسسه تحقیقاتی پژوهش‌­های چوب در هامبورگ آلمان و همچنین کمپانی Swiss Krono Group از تولیدکنندگان برتر اوراق فشرده چوبی در جهان انجام شد و نتایج تحقیق در قالب پتنت بین‌المللی در موسسه اختراعات اروپا و همچنین مقالات علمی متعدد در نشریات و کنفرانس‌­های تخصصی معتبر صنایع چوب (Holzforschung و European Journal of Wood and Wood Products) به چاپ رسیده است.

[EasyDNNnewsLink|129]

منبع:ایسنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا