اخبار

در دانشگاه امیرکبیر تولید شد: نانو ذرات آنتی باکتریال با استفاده از دو ماده رنگزا در پوست انار و اسپرک

بسپار می نویسد، محققان دانشگاه صنعتی امیرکبیر با استفاده از دو ماده طبیعی، روشی دوستدار محیط زیست برای سنتز نانو ذرات نقره به دست آوردند.

به گزارش ایرنا از دانشگاه صنعتی امیرکبیر، مجری طرح پژوهشی با اشاره به اهمیت استفاده از مواد دوستدار طبیعت در انجام فرآیندهای شیمیایی گفت: نانو ذرات نقره از لحاظ علمی و صنعتی بسیار قابل توجه هستند و روش های متعددی برای سنتز آنها ابداع شده است.

مجید نصیری برومند افزود: استفاده از روش های شیمیایی برای تهیه نانوذرات به دلیل حضور مواد شیمیایی سمی نگران کننده است و تلاش زیادی جهت استفاده از ترکیبات طبیعی برای تولید آنها صورت گرفته که به عنوان روش های سنتز سبز شناخته می شوند.

وی یادآور شد: روش های سبز سنتز نانوذرات به دلیل کاهش تولید مواد سمی و خطرناک برای انسان و محیط زیست، می توانند جایگزینی برای روش های رایج شیمیایی باشند.

نصیری به استفاده از مواد طبیعی در طرح ابتکاری خود اشاره کرد و گفت: در این تحقیقات که با عنوان «سنتز سبز نانو ذرات نقره با استفاده از مواد رنگزای طبیعی» در دانشگاه صنعتی امیرکبیر اجرایی شد، سعی کردیم از مواد رنگزای طبیعی رایج در صنعت قالی بافی استفاده شود.

وی ادامه داد: مواد رنگزای گیاهی از زمان های گذشته برای رنگرزی الیاف طبیعی مورد استفاده قرار می گرفته است و با توجه به قدرت احیا کنندگی برخی از این مواد انتظار می رفت که بتوان از آنها برای سنتز نانوذرات نقره استفاده کرد.
این محقق که با استفاده از مواد طبیعی، سنتز نانو ذرات نقره را به سمت روش های دوستدار طبیعت سوق داده، در مطالعات خود از رنگزای استخراج شده از گیاه 'اسپرک' و 'پوست انار' استفاده کرده است.

وی درباره نتایج تحقیقات خود نیز توضیح داد: نتایج حاصل نشان داد استفاده از مواد رنگزای طبیعی، علاوه بر سنتز نانو ذرات نقره، موجب پایداری نانو ذرات نیز شده است.

نصیری درخصوص کاربردهای نانو ذرات تولید شده به این روش اظهار داشت: نانو ذرات تولید شده دارای خاصیت آنتی باکتریال است و از این رو می توان از آنها در حوزه پزشکی و منسوجات ضد میکروب استفاده کرد.
وی کاربرد دیگر این روش را تهیه پشم رنگرزی شده مورد نیاز صنعت قالی بافی با ویژگی ضد میکروبی عنوان کرد و گفت: الیاف رنگرزی شده با این روش، ویژگی آنتی باکتریال خواهند شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا