اخبار

در جشن بیست سالگی انجمن پی وی سی چه گذشت؟ ‏

بسپار می نویسد، روز گذشته جشن بیست سالگی انجمن تولیدکنندگان لوله و اتصالات پی وی سی و مجمع پایان سال 1393 این تشکل در سالن همایش های بین المللی رایزن برگزار شد. 

بخش اول مراسم به سخنرانی مدعوین اختصاص داشت. سخنرانی های که شاید تغییر را باید کلید واژه آن ها دانست. همچنین پس از ارائه گزارش مجمع توسط مهندس متوسلیان رییس هیات مدیره انجمن و ارائه گزارش بازرس قانونی انجمن آقای حاجبی، انتخابات برای تعیین بازرس انجام شد. 
مراسم راس ساعت 10 و نیم آغاز شد و پس از خوشامدگویی خانم مهندس خرمیان دبیر انجمن، مهندس محتشمی پور رییس دفتر توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی به ایراد سخنرانی پرداخت. 

تغییر تاریخ ایران پلاست 
محتشمی پور با بیان اینکه اغلب برنامه های دفتر توسع صنایع تکمیلی برای بهبود فضای کسب و کار و زنجیره تامین این صنعت است گفت، اکنون از لحاظ ظرفیت تولید و میزان عرضه فضا عادی است. وی با اشاره به التهاب بازار طی دو هفته اخیر گفت، رفتار بعضی بازیگران مثل افزایش شدید تقاضا باعث التهاب بازر می شود. سوی بد شبکه های اجتماعی امکان رواج شایعات است که موجب به هم ریختگی جو روانی می شود. از بزرگان صنعت خواهش می کنم شناخت خود را از فضای صنعت بیشتر کنند تا تحت تاثیر این شایعات قرار نگیرند. وی با اشاره به شایعه توقف تولید پلی استایرن اعلام کرد به قدری پلی استایرن ذخیره داریم که تا آخر سال پلی استایرن را حتی می توان فقط از انبار تامین کرد. محتشمی پور با تشکر از بزرگان صنعت که حمایت، خرید و تجمیع خرید پی وی سی را داشته اند بیان کرد، در پی وی سی در مقایسه با سایر محصولات نگرانی ما کم است.
اعلام تغییر تاریخ ایران پلاست به تاریخ مدنظر صنعت بخش دیگری از صحبت های محتشمی پور بود، وی ادامه داد تنها روال ادارای باقی مانده است و این موضوع طی چند روز آینده رسما اعلام خواهد شد. وی با اشاره به نگرانی ها از خروج مواد از بورس گفت این موضوع فعلا تنها رسانه ای است و گمان نمی کنم در مرحله اجرا در کوتاه مدت اتفاقی بیافتد، بلکه تنها بیستر بیان تمایلات قلبی و نظرات است. 

وضع بانک ها خوب نیست 
صادرات به کجا؟ 
دکتر پدرام سلطانی نایب رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران نیز صحبتی با عنوان “رویکرد برنامه های صنعتی و تجاری کشور، رسالت تشکل ها و نقش اعضا” در حصول نتایج داشت. وی با بیان اینکه در برنامه سوم حرکت خوبی برای توسعه صنایع مادر پتروشیمی داشته ایم گفت، ادامه این رشد در سیاست گذاری ها مشخص نشده است. وی افزود سیاست گذاری درست برای توسعه صنایع مکمل نشده و در حال حاضر به دلایلی مثل معافیت مالیاتی و تلاش برای کسب افتخاراتی مثل صادرکننده نمونه برای صنایع پتروشیمی صادرات نسبت به فروش محصولات در داخل کشور جذاب تر است. اگر می خواهیم صنایع تکمیلی رشد کند با حذف معافیت مالیاتی صنایع مادر پتروشیمی باید انگیزه پتروشیمی را به سمت فروش در داخل سوق داد. وی یکی از علل عمده عدم توسعه مطلوب عدم پیش بینی پذیری در سیاست ها و قوانین و مقررات دانست و گفت طبیعی است که بخش خصوصی در این شرایط رغبت ندارد و در نتیجه بنگاه های شبه دولتی شکل می گیرند. 
سلطانی همچنین با اعلام اینکه وضع بانک ها هم خوب نیست و بر اساس واقعیت ها ورشکسته اند افزود، برای همین رییس جمهور در همایش روز شنبه گفت تاخیر در برداشته شدن تحریم ها موجب لطمات جدی خواهد شد، چون دولت دیگر ابزاری ندارد. سلطانی توصیه کرد که صنعتگران سندی برای شرایط پساتحریم داشته باشند و ادامه داد، باید با صاحبان فناوری و بازارهای جهانی پیوند بخوریم. 
وی در مورد بازارهای صادراتی نیز نکاتی بیان کرد و گفت، بازارهای اصلی ما که همسایگان ما هستند اکنون دچار چالش هستند، چین هم که بازار نفت و مواد خام ما بود خودش دچار مسائلی شده است. صادرات به کجا؟ با توجه به تحریم روسیه یکی از فرصت های نصفه و نیمه ما نگاه به بازار روسیه است. اقتصاد هند شکوفا شده و این کشور فرصت دیگر ما است. البته نیاز به تغییر نگاه، برنامه ریزی و سرمایه گذاری روی روندها داریم. 
وی وظیفه تشکل ها را نیز پیمایش فاصله بین فناوری صنعت و فناوری جهانی و پیوند زدن فعالان صنعت با خارجی ها دانست . گفت این پیوند زدن در چهار جنبه است: آوردن سرمایه، آوردن تکنولوژی، مدیریت به روز تولید، عملیات و 
فروش و استفاده از برند و بازار خارجی ها. 

مردم دیدگاه خود را به فرایند خرید و انتخاب عوض کرده اند 
پرفسور نجاتی مشاور ارشد استراتژی و تحول سازمانی نیز با لحن خاص خود سخنرانی کرد، سخنانی که محور آن بر لزوم تغییر بود. 
وی با بیان اینکه دولت جدید ایران را نجات داد گفت طی 10 سال آینده ایران قوی ترین کشور اقتصادی منطقه خواهد شد. وی با اعلام اینکه ایران به شدت آگاه می شود گفت، اکنون رکور وجود ندارد بلکه مردم دیدگاه خود را به فرایند خرید و انتخاب عوض کرده اند. 
30 رتبه کاهش از لحاظ علمی نسبت به 12 سال پیش، 60 رتبه کاهش از لحاظ بهره وری صنعتی آماری بود که پرفسور نجاتی ارائه داد. وی افزود طی سه سال آینده سرنوشت 50 درصد کل شرکت های فعلی نابودی کامل، 20 درصد بهبود و بقا و 30 درصد عظیم و جایگزین نابوده شده ها خواهند شد. وی اوضاع را چنین تشریح کرد: مدل کسب و کار تنبل، نیروی انسانی زیاد و تنبل، مدیریت بر اساس حاشیه و سیاسی بازی، ساختار سازمانی قدیمی و مغرور و مشتری عاجز. در آینده باید خود را دگرگون کنیم، مدل کسب و کار قدیم را نابود کنیم و تیروی جدید با تفکر جدید استخدام کنیم تا مشتری را کارفرمای خود کنیم. 
وی مدل جدید کسب و کار در پساتحریم را ایجاد شادی و لذت در مشتری (Market Economy) دانست و گفت موفقیت بدون گداپروری و تنبل پروری به دست می آید. طراحی روان شناسی خریدارارن و مشتریان و بازار، انتخاب محصول و روش تولید و بازگشت سرمایه، ایجاد تمرکز و تمایز در تمامی محصولاتآ افزایش بهره وری بالای 60 درصد، انتخاب برند و هدایت مشتری، برنامه و استراتژی، قابلیت سازی تمامی کارکنان، هم افزایی در مدیریت و ارائه کالا به مشتری از شاخص های این کسب و کار جدید هستند. بهبود گذشته آینده را نمی سازد بلکه به فکر و ساختار جدید نیاز است. 

در دانشگاه دفتر ارتباط با صنعت داریم 
در ادامه دکتر گرمابی ریاست دانشکده مهندسی پلیمر دانشگاه امیرکبیر طی سخنانی به موضوع ” رویکرد پژوهشی دانشگاه در تقویت ارتباط با صنایع پلیمری” پرداخت. وی ابتدا سه نسل متفاوت دانشگاه را معرفی کرد و گفت دانشگاه نسل اول فقط به آموزش می پردازد، نسل دوم آموزش و تولید علم که انتشار مقالات علمی جزیی از آن است، را در کنار هم دارد و دانشگاه نسل سوم دانشگاهی پژوهش محور و کار آفرین است. تا کنون در تولید علم در رتبه های 15 تا 20 هستیم اما متاسفانه از این جلوتر نرفته ایم. با افزودن امکانات و تجهیزات می توانیم به فناوری و تکنولوژی و پایلوت داشته باشیم. وی کم بودن هزینه اختصاص یافته به پژوهش و بالا بودن نسبت تعداد دانشجو به ازای استاد را از جمله مشکلات دانست. دکتر گرمابی با نام بردن زمینه های پژوهشی راهبردی دانشگاه صنعتی امیرکبیر که عبارتند از : انرژی، آب، محیط زیست، سلامتی، امنیت و ایمنی؛ اعلام کرد در صنایع پلیمری هم می توان در این زمینه ها پژوهش انجام داد و افزود، البته صنعت و دانشگاه زبان یکدیگر را درست متوجه نمی شویم و گاهی به یک رابط مثل مهندس تحقیق و توسعه نیاز داریم. وی همچنین گفت در صنعت به آموزش دانشجو تازه کار اهمیت نمی دهند، دانشجوی صفرکیلومتر که خوب درس خوانده مبانی را می داند اما به چندماه آموزش نیاز دارد. ما در دانشگاه دفتر ارتباط با صنعت داریم، امیدواریم صنعت هم چنین ارتباطی با دانشگاه داشته باشد. 

انتخاب بازرس 
در انتها پس ارائه گزارش سالیانه انجمن منتهی به سال 93 توسط مهندس متوسلیان ارائه گزارش بازرس توسط حاجبی انتخابات بازرس انجام شد و نتایج زیر حاصل شد. 
محمدرضا حاجبی : 54 رای (بازرس اصلی) 
محمد علیپور : 4 رای (بازرس علی البدل) 
اکبر رشیدی : 2 رای 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا