مقالات

در جست‌وجوی اسلحه‌ای از جنس ذرات نقره برای پلیمر و پوشش

بسپار/ایران پلیمر- مقابله با باکتری‌ها، جنگی پایان‌ناپذیر است. سال‌های زیادی است که افزودنی‌های ضدمیکروبی در پلاستیک‌ها و پوشش‌ها استفاده می­شود و احتیاج به افزودنی‌های موثر در این زمینه به رشد خود ادامه می‌دهد به خصوص در زمینه تجهیزات مرتبط با مراقبت‌های بهداشتی که محل مناسبی برای تکثیر باکتری‌ها هستند. اما تجهیزات مرتبط با مراقبت‌های بهداشتی تنها یکی از کاربردهایی هستند که پلاستیک‌های حاوی مواد ضدمیکروبی به طور گسترده­ای در آن مصرف می‌شوند؛ کاربردهای دیگر عبارتند از: کف‌پوش‌ها، صندلی‌ها، روکش میز اُپن آشپزخانه‌ها، مخازن، کالاهای بهداشتی، مواد به­کار رفته در داخل خودرو و موارد دیگر از این دست. به دلیل این‌که یک روش مناسب برای تمام کاربردها وجود ندارد، فناوری‌های ضدمیکروبی مختلفی در اختیار آمیزه­کاران قرار گرفته است و اکثر این فناوری­ها در حال پیشرفت هستند. نقره به عنوان موثرترین ماده برای مقابله با باکتری‌ها شناخته شده است، هر چند که این ماده محدودیت‌هایی مختص به خودش دارد، برای مثال گران است. اگرچه مواد شیمیایی آلی در برابر قارچ‌ها کاراتر از نقره هستند، ولی پایداری حرارتی آن‌ها کم [M1] است و نمی‌توان از آن‌ها در پلاستیک‌هایی که به صورت مذاب فراورش می‌شوند، استفاده کرد.

بنابراین با این­که نقره هنوز اولین انتخاب در میان مواد ضدمیکروبی برای استفاده در پلاستیک‌ها باقی مانده است، ولی تلاش‌ها برای تولید جایگزین‌های ممکن ادامه دارد.

ِشرکت Americhem محلول‌های ضدمیکروبی ارزان‌تری بر پایه نقره و ترکیبات شیمیایی تولید کرده است. هدف شرکت این است که این ماده عملکردی بیش از 2 log (بیش از 99 درصد رشد باکتری را کاهش دهد)  با قیمتی مناسب‌تر داشته باشد.

محصولات ترکیبی جدید شرکت در سه ماهه سوم امسال عرضه خواهد شد. در حال حاضر خانواده محصولات nShield شرکت Americhem شامل محلول‌های سفارشی بر پایه نقره، مس، روی و افزودنی‌های آلی می­باشد. افزودنی‌های ضدمیکروبی شرکت توسط اداره حفاظت از محیط زیست آمریکا (EPA) و مطابق با قانون‌ محصولات زیواکُش اتحادیه اروپا (BPR) ثبت شده است.

 

چالش قانون‌ BPR,

 قانون‌ BPR در چندین موضوع مرتبط با ضد میکروب‌ها بیان شده است. شرکت انگلیسی Wells Plastics اظهار داشت مانعی که در پیش‌روی تحولات اروپایی در تولید افزودنی‌ها وجود دارد قانون‌ BPR است و اگر افزودنی‌ ضدمیکروبی در فهرست ماده 95 برای بازبینی قرار نداشته باشد، تا زمانی که به­عنوان ماده فعال جدید تایید نشود نمی‌تواند استفاده شود. این قانون به طور جدی مانع پیش‌رفت‌های جدید می‌شود. شرکت انگلیسی Microban نیز موافق است که قانون BPR چالش‌هایی را برای صنعت افزودنی‌های ضدمیکروبی به­وجود آورده است. پیش‌رفت در زمینه مواد شیمیایی ضدمیکروبی (به جز فهرست موقتی ماده 95) برای بسپارهای آمایش شده (treat) عملا متوقف شده است. قانون BPR سبب می‌شود تا از یک سو مواد ضدمیکروبی برای تولیدکنندگان، تامین­کنندگان و مصرف‌کنندگان آشکار (visible) باشد و از سوی دیگر ملزومات و پیچیدگی‌های قانون BPR چالشی در مسیر یافتن راه‌های جدید برای برطرف کردن نیازهای بازار امروز ایجاد کرده است.

 

هم‌افزایی سامانه

شرکت Microban به دنبال هم‌افزایی فناوری‌های ضدمیکروبی و دیگر افزودنی‌ها مانند پایدارکننده‌های پرتو فرابنفش، نرم‌کننده‌ها، پایدارکننده‌های رنگ و فناوری‌های مربوط به کنترل بو است. چنین سامانه­ای بر اساس دانش گسترده شرکت از افزودنی‌های ضدمیکروبی و سایر افزودنی‌ها ساخته شده است که پیشنهادهای جدید و متناسب با نیازهای شرکای تجاری شرکت را فراهم می­کند. در شرایطی، ارزش افزوده­ای که محصول ایجاد می­کند، کلیدی است.

 

 

(ادامه  دارد …)

 

متن کامل این مقاله را در شماره 181ام ماهنامه بسپار که در مهر ماه منتشر شده است بخوانید. 
 

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های 02177523553 و 02177533158 داخلی 3 سرکارخانم ارشاد تماس بگیرید. امکان اشتراک آنلاین بر روی صفحه اصلی همین سایت وجود دارد.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا