مقالات

درک وادادگی­ های جوش

بسپار/ ایران پلیمروادادگی ­های سطح ­پوش­های سخت (Hard-surfacing) بدون شواهدی از ناصافی (burrs)، مشکلات مربوط به اتصالات جوش را نشان می ­دهد.

در اکثر ماردان­ های رانشگری (اکستروژن)، رویه­ای سخت روی پره­ ها جوش داده می­شود تا عمر رفتگی (wear) طولانی ­تری فراهم شود. وقتی در غیاب پرکننده ­های ساینده (abrasive) رفتگی شدید رخ می­دهد، ناصافی روی پره­ ها، نشانه­ ای از پدیده­ های در حال رخ دادن است.

ناصافی در یال پیرو (trailing side) پره، نیروی جانبی بسیار زیادی را نشان می­دهد که باعث پوست­ رفتگی (gall) پره ­ها یا حتی جوش خوردن به سطح سیلندر می­شود، به عبارتی دو سطح از هم جدا می ­شوند. این معمولا به علت گوه ­ای شدن (wedging) است که ناشی از اتصال (plugging) لحظه ­ای ماردان به بسپار جامد در جهت شعاعی است. اگر فشار ناشی از کانال گرفته شده با ماده جامد از طریق نیرویی معادل در طرف دیگر متعادل نشود، ماردان نیروی زیادی به سیلندر اعمال می­کند.

اندازه ­گیری این نیرو دشوار است، زیرا تنها برای کسری از ثانیه طول می­کشد. اما با محاسبه فشار لازم برای خم شدن ماردان که می­تواند در طول­های نسبتا کوتاه با سیلندر در تماس باشد، یافت شده است که فشار می­تواند به طور لحظه ­ای تا psi  25000 برسد. به یاد داشته باشید، ماردان در بخش فشارش (compression) یک گوه شکل مارپیچی دوتایی (double-spiral wedge) است که از طریق گشتاور کل رانشگر رانده می­شود و به آن نیروی فشاری بسیار زیادی اعمال می­کند. گوه ­ای شدن، مشکلی اساسی در طراحی ماردان است جایی­که در آن آهنگ جریان مذاب در ماردان هماهنگ با آهنگ فشرده شدن مذاب نیست.

ناصافی در هر دو طرف پره ­ها معمولا مشکل ناهم­راستایی (alignment) سیلندر را نشان می­دهد جایی­که سیلندر باعث می­شود ماردان ​​با هر چرخش برای مطابقت با سیلندر خم ­شود. مجددا، به دلیل قدرت محرکه رانشگر، پره­ ها را می ­فشارد و موجب ساییدگی و در نتیجه ناصافی در هر دو طرف می­شود.

هیچ­کدام از شکل­های 1 تا 3، شواهدی از ناصافی نشان نمی­ دهند. بنابراین بعید است که وادادگی جوش در نتیجه گوه­ ای شدن یا ناهم­راستایی سیلندر و ماردان باشد. به احتمال زیاد، وادادگی جوش ناشی از جوشکاری نامناسب بوده که منجر به اتصال ضعیف بین مواد رویه سخت و فلز بدنه شده است. شکل 1 وادادگی کامل ناحیه بزرگی از پره را نشان می­دهد. الگوی سطح پره در جایی که جوشکاری از بین رفته، کژشکلی (distortion) و ​​شیار (groove) جوش ناشی از گرمای جوشکاری را نشان می­دهد، اما بسیار صاف است که نشان می­دهد بخشی از جوش روی پره با کمی و یا هیچ پیوندی باقی مانده است. شکل­های 2 و 3 میزان کمتر وادادگی جوش، اما هنوز با وضعیتی فاجعه بار، را نشان می­دهند. نواحی که بخش­هایی از جوش از بین رفته است بدون این که هیچ نشانه ­ای از پوست­ رفتگی در هر یک از دو طرف دیده شود، مجددا نشانه ­ای مطمئن از پیوند ضعیف جوش است.

 

 

(ادامه دارد…)

 

متن کامل این مقاله را  در شماره 193ام ماهنامه بسپار که در نیمه مهرماه منتشر شده است بخوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های 02177523553 و 02177533158 داخلی 3 سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. امکان اشتراک آنلاین بر روی صفحه ی اصلی همین سایت وجود دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا