اخبار

دبیر انجمن کارفرمایی پتروشیمی: مصوبه شورای رقابت را قبول نداریم!/ تفاهم‌نامه تخصیص مواد از طریق اتحادیه صنایع پایین دستی پتروشیمی از دستور کار خارج می شود

بسپار می نویسد، بک مقام مسوول با بیان اینکه مصوبه شورای رقابت دچار اشکال است، گفت: با این تصمیم تفاهم‌نامه تخصیص ۳۰ درصدی مواد از طریق اتحادیه پایین دستی پتروشیمی فعلا از دستور کار خارج می‌شود.

 

 احمد مهدوی‌، دبیر انجمن کارفرمایی صنعت پتروشیمی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس گفت: مصوبه تنظیم بازار محصولات پتروشیمی از سوی شورای رقابت با اشکال و ایرادهای اساسی مواجه بوده و مواردی که به‌عنوان عرضه مجاز مواد پتروشیمی در بازار خارج از بورس کالا عنوان شده، قابلیت اتکا ندارد. مهدوی‌ گفت: از جمله مواردی که به‌عنوان عرضه خارج از بورس کالا مجاز شمرده شده، انتقال محصولات پتروشیمی بین‌ مجتمعی از طریق لوله بین دو مجتمع پتروشیمی است، در حالی که خوراک بین مجتمعی همواره و صرفا از طریق خط لوله برقرار نمی‌شود. وی افزود: محصولاتی همچون نفتا همواره با تانکر بین مجتمع‌ها حمل می‌شود یا اتفاق افتاده که یک واحد پتروشیمی مستقر در تبریز برای دریافت خوراک و مواد مورد نیاز خود اقدام به حمل مواد با تانکر از مجتمع‌های مستقر در اراک می‌کند. به گفته وی خوراک بین مجتمعی نباید مشمول عرضه مستقیم در بورس کالا شود و این کار اشکال دارد.

 

این مقام مسوول با بیان اینکه خرید محصولات پتروشیمی خاص در مدت محدود معنی ندارد، گفت: اینکه یک مجتمع یا واحد تولیدی به‌طور مثال تنها دو بار در سال متقاضی مواد اولیه باشد، بی معنی است، چرا که تولید باید در طول سال استمرار داشته باشد. وی افزود: وقتی تعداد مصرف‌کننده محصولات پتروشیمی محدود است و به‌طورمثال یک واحد تولیدی نیازمند محصولی همچون پلی پروپیلن از یک فروشنده مشخص است، باید قادر باشد تا در خارج از بورس کالا معامله کرده و مواد خود را به دست آورد. از طریق این موضوع در حق واحد‌های بالادستی و پایین دستی نیز اجحاف نخواهد شد. مهدوی در باره مجاز بودن آن دسته از معاملات محصولات پتروشیمی در خارج از بورس که توسط دولت مشمول تخصیص یارانه مستقیم و قیمت‌گذاری از طریق مراجع ذی صلاح می‌شود، نیز گفت: این موضع به معنای این است که متقاضی کالا برای تنها یک تولید‌کننده وجود دارد، اما به اجبار باید لقمه را بالای سرتان بچرخانید و برای بدست آوردن مواد به بورس مراجعه کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا