اخبار

دبیر انجمن صنایع همگن پلاستیک در گفتگو با ایسنا: کدام ظروف یکبار مصرف برای مواد غذایی گرم مناسب هستند؟

بسپار می نویسد، دبیر انجمن صنایع همگن پلاستیک استان تهران بهترین ظروف برای استفاده از مواد غذایی و آشامیدنی گرم را ظروف پلی پروپیلنی دانست و به مشخصات آن نیز اشاره کرد. 


مرتضی نیک‌سرشت در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به ظروف مناسب برای استفاده از مواد غذایی و آشامیدنی گرم اظهارکرد: در این چند سال هجمه‌هایی را نسبت به ظروف یک بار مصرف ایجاد کردند که درست نبود اما با توجه به پیگیری‌های انجام شده، توانستیم بحث سرطان‌زا بودن را در وزارت بهداشت حذف کنیم. 

وی با بیان اینکه ظروف یک بار مصرف از مواد مختلفی ساخته می شوند، ادامه داد: بهترین ظروف برای استفاده از مواد گرم، پلی پروپیلنی هستند و نشانه آنها این است که لیوان‌ها نرم هستند و در صورت فشار دادن نمی‌شکنند و به حالت اولیه خود برمی‌گردند. 

دبیر انجمن صنایع همگن پلاستیک استان تهران افزود: دسته دوم از لیوان‌های تولید شده لیوان‌های پلی استایرنی هستند که این لیوان‌ها اصولا شکننده‌اند و کمی شفاف‌تر از لیوان‌های دسته اول هستند. 

نیک‌سرشت با بیان اینکه استایرن یک ماده خوشبوکننده است که در مواد غذایی هم استفاده می‌شود، گفت: سازمان بهداشت آمریکا استفاده از این ماده را به مقدار شش در هزار واحد مجاز اعلام کرده است. از سوی دیگر این ماده به مقدار فراوان در ماءالشعیر و توت‌فرنگی وجود دارد. 

به گفته وی، براساس محاسباتی که انجام شده، در یک شیشه ماءالشعیر بیش از 400 برابر یک لیوان یک بار مصرف استایرن وجود دارد. 

دبیر انجمن صنایع همگن پلاستیک استان تهران همچنین با اشاره به مشکلات ظروف استایرنی گفت: نکته‌ای که درخصوص این ظروف عنوان می‌شود، بحث رادیکال‌های آزاد استایرن است که ممکن است در حرارت بیش از 100 درجه آزاد و وارد مواد غذایی شود. این در حالی است که در ظروف یک بار مصرف استایرنی نسبت به مواجهه درونی، کمتر از دو گرم است و اصولا استایرن مونومر این لیوان‌ها کمتر از شش در هزار می‌شود و به همین دلیل ضرر چندانی برای بدن ندارد؛ چنانکه هوای موجود در محیط آب‌هایی که نیترات آنها زیاد است و اینگونه موارد تاثیر بد بیشتری بر بدن دارند. 

در ایران تولید ظروف گیاهی نداریم 
نیک سرشت در ادامه درباره لیوان‌های کاغذی و گیاهی موجودی در بازار گفت: در مورد لیوان‌های کاغذی اگر به جداره داخلی لیوان نگاه کنید، یک رویه نازک پروپیلن و پلی اتیلن دیده می‌شود، از سوی دیگر در ایران کلا تولیدکننده ظروف گیاهی نداریم و اینها دروغی بیش نیست، چراکه هزینه تولید ظروف گیاهی 40 برابر ظروف یک بار مصرف بوده و اصلا توجیه اقتصادی ندارد. 

وی با اشاره به آزمایشی که می‌تواند برای تشخیص گیاهی یا غیرگیاهی بودن این دسته از لیوان‌ها و ظروف انجام داد، گفت: تشخیص این ظروف یک آزمایش ساده شعله داردکه اگر این ظروف را روی شعله آتش بگیرید، در صورتی که مثل کاغذ بسوزد و تبدیل به خاکستر شود، نشان‌دهنده این است که گیاهی و از نشاسته بوده پلی لاکتیک اسید دارد اما اگر آب شد و چکه کرد، به این معنی است که پلی اتیلن و پروپیلن دارد. 

دبیر انجمن صنایع همگن پلاستیک استان تهران ادامه داد: تولیدکنندگان ظروف گیاهی ادعایشان این است که در بهترین حالت 20 درصد نشاسته به ظروف پروپیلنی اضافه می‌کنند؛ بنابراین 80 درصد پروپیلن در این ظروف موجود است. 

نیک‌سرشت با بیان اینکه استفاده از ظروف یک بار مصرف برای جلوگیری از پخش میکروارگانیسم‌هاست، ادامه داد: در گذشته از لیوان‌های شیشه‌ای برای مراسم‌هایی مثل محرم استفاده می‌شد که ممکن بود فقط با یک شستن ساده، آن را دوباره مصرف کنند و این باعث می‌شد که بیماری‌های مختلف بین دیگران سرایت کند. 

وی با بیان اینکه در حال حاضر حتی کشورهای اروپایی نیز جایگزین بهتری از پلی‌مرها برای تولید ظروف یک بار مصرف پیدا نکرده‌اند، اظهار کرد: اگر ما بتوانیم ماده ایده‌آلی را به دست بیاوریم که با استفاده از آن ماده شیمیایی وارد بدن نشود، قطعا بسیار خوب است اما در بحث تولید یکی از موارد مهم توجیه‌پذیر بودن تولید از لحاظ اقتصادی است؛ بنابراین در وضعیت فعلی مجبور هستیم از همین مواد استفاده کنیم.


نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا