اخبار

داسی: تولید دوچرخه گرافنی 750 گرمی

بسپار می نویسد، شرکت داسی دوچرخه‌ای ساخته است که در بدنه آن از گرافن استفاده شده‌است. بدنه این دوچرخه 750 گرم وزن دارد که مسوولان این شرکت معتقداند که می‌توان آن را تا 200 تا 350 گرم کاهش داد.

به گزارش ستاد ویژه فناوری نانو، شرکت انگلیسی داسی (Dassi) اعلام کرد دوچرخه‌ای ساخته که در بدنه آن از گرافن استفاده شده‌است. این دوچرخه 750 گرم وزن دارد و مسوولان این شرکت مدعی هستند که به زودی وزن این دوچرخه را نصف کرده و به رقم 350 گرم می رسانند.

برای ساخت بدنه این دوچرخه بیش از یک درصد وزنی گرافن با رزین اپوکسی ترکیب شده و سپس روی آن الیاف کربنی قرار داده شده‌است. البته این اولین باری نیست که دوچرخه‌ای با این وزن ساخته می‌شود. اما این دوچرخه قابلیت سبک‌تر شدن را دارد به طوری که استوارت ابوت، مدیرعامل داسی و بنیانگذار این شرکت، می‌گوید که وزن این دوچرخه قابل کم شدن بوده و می‌توان آن را تا 200 گرم رساند. لازم به ذکر است که استوارت ابوت پیش از این در شرکت رولزرویس به طراحی محصولات هوافضا مشغول بوده است.

ابوت معتقد است که این بدنه را می‌توان به وزن 350 گرم رساند، اما مساله اصلی فرآیند لایه لایه کردن است که نیاز به خارج کردن مقداری آهن است. این بدنه از 6 لایه کامپوزیت گرافنی تشکیل شده که روی آن یک لایه الیاف کربنی نیز قرار دارد.

آنچه که از بیرون دیده می‌شود، لایه الیاف کربنی است که ظاهری شبیه به دیگر محصولات داسی دارد. در واقع گرافن در زیر این لایه قرار گرفته است. 

مزیت این دوچرخه تنها سبکی آن نیست، بلکه استحکام بالایی داشته و در عین انعطاف‌پذیری، رسانایی الکتریکی بالایی نیز دارد. از سوی دیگر مقدار گرافن در این بدنه کم بوده که از نظر اقتصادی خبر خوبی است؛ چرا که هر گرم گرافن تقریبا 50 پوند قیمت دارد که بسیار گرانتر از طلا است.

در بدنه این دوچرخه تنها از گرافن استفاده نشده، بلکه در بخش‌های دیگر آن نظیر صندلی و قاب چراغ‌ها نیز از این ماده استفاده شده‌است.

شرکت بریک کلین کامپوزیت بخش ساخت لایه‌های گرافنی این دوچرخه را انجام داده است. الیاف کربنی نیز توسط شرکت SHD انگلستان ساخته شده‌است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا